Hulp gevraagd bij goede zaagtafel/machine

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Goedemorgen,

Aangezien werken met hout me steeds meer trekt, maar het ontbreken van de noodzakelijke gereedschappen me wat tegenhoudt, ben ik me aan het verdiepen in de aanschaf van een goede zaag/zaagmachine/zaagtafel. Er is hier zoveel in te krijgen, dat het een beetje het verhaal van de bomen en het bos wordt. Daarom vraag ik jullie om hulp/advies/meningen.

Ik heb nu dus geen zaagmachine (afgezien van een recipro-achtig ding). Wat wil ermee doen? Het lijkt me leuk om te beginnen met kleine dingetjes: doosjes, lijstjes, dat soort geneuzel (je moet ergens beginnen toch ;)?). Op den duur zou ik ook wat meubeltjes of kastjes willen maken. Enige mate van precisie lijkt me dus wel wenselijk. Daarbij heb ik erg weinig ruimte tot mijn beschikking, dus een zaag die compact op te bergen is is wel een vereiste.

Nu heb ik een paar jaar geleden, na een goede ervaring ermee nadat ik deze te leen had, een Festool RTS400EQ gekocht. Werelds! Ik wil nooit meer een andere schuurmachine (denk ik). Om deze te completeren, en zodat ik onze open trap nagenoeg stofvrij kan schuren zonder het halve huis af te plakken, heb ik een tijdje terug een Festool stofzuiger erbij gekocht. Mijn voorkeur neigt dus wel wat naar Festool, maar ik ben ook een echte Hollander. Ik had dus wat zitten kijken naar de Festool CMS set met TS55. Voordeel is natuurlijk dat deze compact is, klein op te bergen, uit te breiden met zijtafels (mocht dat ooit nodig zijn), maar ook met een frees en bijbehorend blad om te bouwen tot een freestafel. Daarbij is de TS55 natuurlijk ook los te gebruiken. Maar goed, het is wel heel veel geld waar we het over hebben, dus ik wil niet over één nacht ijs gaan.

Dus: kom maar op :D!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Die festool tafel zal je bij het gebruik wat je hier vertelt niet teleurstellen. Andere tafels in het dhz segment vallen bij veeleisende gebruikers soms tegen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Persoonlijk vind ik die pootjes niet geweldig. Maar met Festool kun je bijna geen buil vallen. Verschillende gereedschapsvergelijkingen gezien de afgelopen weken en Festool eindigt bijna altijd in de top (ook met prijs trouwens).
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Kijk ook eens naar een (tweedehands) Dewalt DW 745. Heeft unieke geleiding die altijd direct haaks is.

CMS (Festool Basis in mijn geval, de voorloper) met TS55 heb ik ook gehad. Zelf niet zo over te spreken. Kan maar max iets van 20cm in de breedte kwijt, standaardgeleider vond ik niet super stevig en je zult altijd zien dat je nét je invalzaag nodig hebt als je hem in de CMS ingebouwd hebt. Een chaot als ik in ieder geval wel :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.