Kan ik dit met deze zaagtafel...?

jan1

Nieuw lid
2 feb 2015
3
0
Ik wil graag een 3mm (brede & diepe) groef maken in vierkante latjes van 12mm. De bedoeling is dat ik een frame (kubus) maak om daarin lasergesneden bordjes (van 3mm dik dus) in te voegen:

20150202_220235.jpg

Momenteel gebruik ik een dremel opstelling om de groeven erin te maken, maar dat neemt teveel tijd in per latje van 20cm. Ik heb er dan ook 12 nodig om 1 kubus aan elkaar te lijmen.

Mijn vragen:
* kan ik dit klusje gemakkelijker klaren met dergelijke zaagtafel? --> http://ferm24.be/tsm1032-zaagtafel-800w-200mm.html
* Is FERM volgens jullie een beetje een betrouwbaar/kwalitatief merk?
* Is het niet wat gevaarlijk om er latjes van 12mm door te jagen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ben nieuw met dit soort dingen dus alle hulp is welkom!
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Alsjeblieft niet op deze machine.
ik heb hem bij de bouwmarkt zien staan.
wat een hoop ellende.
Het meest gammele apparaat wat ik gezien heb.
Uit veiligheidsoverweging alsjeblieft staan laten.
wellicht kan iemand met een degelijke zaag je helpen?
 

jan1

Nieuw lid
2 feb 2015
3
0
jefmen: bedankt om me daarop te wijzen, ik ging er nl. al van uit dat de hoogte wel verstelbaar was... je alternatief ziet er wel tof uit, die ga ik zeker overwegen.
3dmazter: ook bedankt voor je input. Ik ken niemand met dergelijk materiaal, ken zelfs geen houtbewerkers in m'n directe omgeving, maar het interesseert me wel dus wil ik het best zelf leren.

Hebben jullie verder nog tips ivm zaagbladen? Diegene die met die Proxxon geleverd wordt (Supercut zaagblad Ø 58 mm, 80 tanden) lijkt me op eerste zicht wel geschikt?
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Als je het promo filmpje ziet van die Ferm zou je zeggen dat het om een supermachine gaat :eek:. Ik wil me echter aansluiten bij hierboven, niet kopen helemaal niet voor dat kleine spul.
Zelf heb ik de FET van proxxon, deze is wat groter, de 8mm zaaghoogte van de echte mini zaag lijkt me toch wat beperkt, maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat je er allemaal mee wil.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Dat supercut zaagblad gaat resoneren als je hem misbruikt met dikkere balkjes. Die HM bladen met 24 of 36 tanden moet je er sowieso bij hebben.
Ik heb ook de FET. Prijs aardig wat hoger, maar kan meer mishandeling aan dan die goedkoopste.
 

mcluma

Actieve deelnemer
25 feb 2011
382
2
Woking, UK
Wat je nodig hebt is een bovenfrees in tafel opstelling

dat is de veiligste manier op die gleuven te maken

niet stuk voor stuk doen, maar lange lengtes erdoor heen voeren, met voldoende aandruk rollers
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.687
2.567
Gaanderen
Helemaal mee eens mcluma. Hier speelt de kwaliteit van de machine veel minder. Gebruik echter geen rechte of stiftfrees maareen sschijffrees. Freesjes van 3mm zijn extreem breekbaar. Een schijffrees is een klein cirkelzaagje op een stift. Ze zijn er met 2 of 3 tanden. Bij eco tools zijn er goedkoop.
 
Laatst bewerkt:

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Of als je een zaagtafel gebruikt:

plank van 12mm dik, en bv 1 meter lang

Zaagbladhoogte: 3mm, de dikte van het groefje is de dikte van je zaagblad (standaard = 3mm)

en het groefje zagen.

Daarna pas het latje met groef uit je plank zagen (12mm breed), en afkorten in stukjes van 20cm

Veel veiliger dan bovenfrees of latjes
 

tijl_1981

Nieuw lid
25 jan 2015
17
0
ik woon in wortegem-petegem.
Als je het niet ziet zitten om zo een tafel te kopen, kan je gerust eens langskomen om de latjes in te zagen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.