Stuk eiken stam als tafeltje

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Beste forummers.

Ik heb een stuk van een eiken stam welke ik als tafeltje wil gebruiken.
Het ding is uiteraard nog drijfnat en nu vraag ik me af of ik hem al kan gebruiken voordat ie gedroogd is.

Ik vermoed dat er geen ontkomen aan is dat ie gaat scheuren, is ook niet heel erg.
Hij zal wel moeten worden gevlakt zodat ie waterpas kan staan (op zwenkwieltjes) en enigzins glad is.

Om te vlakken zat ik te denken aan een bovenfrees op een slede, het probleem is dan nog dat ik vers kops hout moet frezen. Kan dat?

En wat te doen met de bast?
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Ik heb pas nachtkastjes gemaakt op de zelfde manier. Dit uit een stam essenhout en onderstaande constructie. Na het vlakken heb ik de stammen binnen gezet om verder te drogen ze zijn nu wel gebarsten maar nog wel gewoon vlak.
De bast heb ik er wel af gehaald omdat ik bang was voor beestjes etc.


IMG_20141123_162347.jpg
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Oke, maar dat ziet er betrekkelijk droog uit. Voor zover ik dat op de foto kan zien.
Mijn stuk hout was een week geleden nog boom.
Kun je dat gewoon frezen vraag ik me af?
 

johanc

Actieve deelnemer
22 apr 2014
49
11
Grave - Noord Brabant
Het hout was 6 maanden voor het frezen gekapt, maar was zeker nog niet droog. Dat baseer ik op het feit dat het hout nog geen barsten vertoonde en dus nog niet veel gekrompen was. Verder denk ik dat het wel moet kunnen aangezien het hout niet in de lengterichting krimpt.

Pas wel op voor je vloer als je het binnen zet na een weekje binnen op een krant te hebben gestaan was de vloer serieus vochtig. Dat is bij laminaat niet zo handig:rolleyes: Ze hebben een groot deel van de tijd in een garage gestaan met slechte ventilatie hierdoor is er wel wat slaap in gekomen. Ik weet niet of eiken hier gevoelig voor is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.