berken wrat

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Vorige zomer was ik gewapend met zaag in het bos.
Daar heb ik (zonder toestemming van de boswachter :oops: ) een wrat van een berk gezaagd.
Dit kan ook met een koud wattenstaafje, maar dan had ik de wrat niet gehad ;) .
De wrat is 20 cm doorsnede en het object wat ik ervan maakte is 6 cm hoog.
Houtdraaien is niet mijn ding, maar met een mal en bovenfrees lukt het ook om een gat te maken.
Zo heeft mijn vrouw het zoveelste houten ontwerp in de kamer. :)

Groet,

Kor


Attached files
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Hoi leuk en mooi het ook is om dergelijke dingen te maken,
het zonder toestemming van de eigenaar van het bos afzagen van een stuk boom in een bos is hoogst verwerpelijk.

Ik vind het ook onbegrijpelijk dat iemand zoiets doet.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Leeft die berk nog? Ik weet nog dat ik een paar jaar geleden in het vroege voorjaar een tak van een berk in de tuin snoeide. Er was nog geen leven te zien aan de takken.
Toch drupte het berkensap er behoorlijk uit. Berkensap wordt o.a. gebruikt om wijn van te maken. Je schijnt het ook puur te kunnen drinken. Schijnt verder ook goed voor je haar te zijn.
Goed aftappen (de boom laten leven) is een hele kunst.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Dat de boom al om was, vind ik positief -in het kader van dit bericht-.
Dank dat je dat even hebt toegevoegd.
 

alm

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
36
0
Beste Kor,

Na deze bekentenis kan ik je alsnog een proces verbaal geven :D
Met hartelijke groet,

Alm
( BOA bij Staatsbosbeheer )
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi werkje Kor. Heb het laatst bij je in handen gehad en het voelt ook helemaal goed aan. En niet op de draaibank, maar met de bovenfrees gemaakt, dat moet de houtdraaiers toch ook aan het denken zetten :lol: :lol:

jaap
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Heel goed Kor, dat je die wrat van de verrottingsdood hebt gered: zover zijn ze bij staatsbosbeheer nog niet (Oostvaardersplassen). :oops: :(

Trouwens Jaap, wij houtdraaiers vrezen de bovenfrees niet. Hij wordt wel gemonteerd op de draaibank om het houtdraaiwerk verder te kunnen bewerken. Moet ik ook nog eens leren.
Maar er zijn vast houtdraaiers die zo'n werkstuk kunnen laten zien.
vr.gr.: Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Inderdaad Jan een hachelijke zaak, maar wel een creatieve vondst!!!
Ik heb er zo geen beelden van, maar op de draaibank wordt ie gebruikt voor cannelleerwerk in poten en zuilen: sleuven of spiralen b.v. Maar er zal vast iets staan op youtube.
vr.gr.
Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.