eiken tafel maken

wouter34

Nieuw lid
2 mrt 2014
15
0
herpen
eiken-tafel-op-maat-poten-door-blad-2.jpg
ik ga voor het eerst een eiken tafel maken zoals op de foto poten dus door het blad.de poten moeten vast met een tafelhoekplaat.maar de rand die onder het tafelblad zit kan ik die met lamello lijmen aan het tafelblad zonder schroeven of is daar een andere oplossing voor?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Officieel maak je een blad niet met lamello's aan het onderstel vast, omdat het blad anders werkt dan het onderstel - en dan krijg je spanningen of scheuren.
Er zijn bij mijn tafels van Kopshout meubelmakers blokjes aan het blad geschroefd waarvan een uitstekende lip in een groef in het onderstel grijpt. Dat is
een gebruikelijke constructie.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
dit is een tafel zonder onderstel en zitten er latten op zijn kant aan het blad gelijmd, en de poten worden met hoekplaten in de hoek getrokken, kan met alleen lamello's.
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Kan prima met lamello's. Het hout gaat namelijk dezelfde richting uit. Het gaat niet goed als je dwars op het hout gaat lijmen.
Als je de kopse kant van de tafel gaat opdikken moet je dat met kopshout doen.

Veel succes.
Martie.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Je kunt gewoon de witte houtlijm gebruiken.
De planken (kopse kanten) werken anders dan de plank er onder. Je moet de planken voor met zoiets als in onderstaand vastmaken zodat het kan werken.
images
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Vurenhout heeft gelijk over de constructie voor de bevestiging van het blad aan het onderstel.
Wat ik bedoel is het opdikken van het hout aan de kopse kant van de tafel. Hieronder een foto van een tafel die ik heb gemaakt waarbij je dat kunt zien. Het blad bestaat uit 2cm eikenhout en aan de kopse kanten en op een paar plaatsen aan de onderkant heb ik reststukken eiken verlijmd met de nerf in dezelfde richting als het blad.

Grt.
Martie
IMG_5057.jpg
 

wouter34

Nieuw lid
2 mrt 2014
15
0
herpen
eiken-tafel-op-maat-poten-door-blad-4.jpgopdikken is niet nodig. het gaat mij alleen om de rand op de foto ik heb latten van 2,5 dik en 6,0 bree
d die kan ik dan gewoon met blokjes aan het blad maken.er kan niks aan de poten die moeten er af kunnen.moet namelijk in een lift passen in een flat
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_1053.jpg
Even snel een foto gemaakt van mijn tuintafel, ontwerp is anders maar het principe kan je natuurlijk overnemen. De liggers verbind je met een hoekstuk, de poten blijven demontabel. Het blad zet je op de liggers vast met houten blokjes zodat het hout nog wat kan werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.