WoodRat WR900 - Button Setting, De excacte berekening

Klusser

Nieuw lid
14 jun 2008
10
0
Beste forumleden,

Enige tijd geleden heb ik een WoodRat gekocht. Verschillende van jullie zullen deze freeshulp kennen. Bij aankoop werd ik op dit forum gewezen. Omdat er leuke onderwerpen op het forum staan wil ik graag een stukje bijdragen.

In de manual van de machine staat een berekening en ik was van mening dat deze niet geheel klopte. Er is een klein verschil in de berekening die wordt toegepast en de werkelijke waarde. Dit verschil is echter klein dus je kunt overwegen om het te verwaarlozen, maar het is ook prettig als je weet wat je aan het doen bent en dan volstaat een benadering niet.
Dus voor de nieuwschierigen...
Hierbij een bijlage met uitleg en de berekening. Alles spreekt voor zich.
Toch een korte toelichting
- Groene velden vul je in
- Rode velden (of rode tekst) is het berekende antwoord.
Verder zijn er tabellen opgenomen met hellingen en hoeken/graden. Zodat de hoek van een zwaluwstaart gemakkelijk getransformeerd kan worden van het één naar het ander.



Wanneer u zo precies wilt werken moet de schaalverdeling van de buttonpositie natuurlijk worden gecontroleerd en desnoods een correctietabel aan de muur worden gehangen. Dit moet telkens opnieuw gebeuren wanneer de basisplaat is gede-/monteerd.

Een beschrijving van deze eenvoudige calibratie is te vinden op:
http://thecraftsmangallery.com/document/Calibration-of-plate-scale.pdf

PS:
Uiteraard hang de WoodRat aan de muur. (bij gebrek aan een schuur in dit geval bij mij op de zolder) Over deze ophanging en specifiek over de stofafzuiging wordt op diverse sites uitvoerig gesproken. Ook ik heb een oplossing maar nog geen foto's. Zodra ik die gemaakt heb maak ik weer een bijdrage aan het forum zodat u weer uw licht kunt opsteken en het wellicht kunt verbeteren.

Ook voor de plunge bar heb ik een constructie gemaakt. (Freesmachine: Festool OF 1400 EBQ-PLUS) Maar ook hier nog geen foto's dus ook dit volgt.

Gr.
Rik

Attached files Buttonsetting Berekening Dutch.xls (79.5 KB)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Rik,

Welkom op ons forum en je hebt wel nieuwsgierig gemaakt. Foto's van je werkplaats op zolder, maar als het kan ook van de werkstukken die je met de Woodrat maakt!!

vr.gr.

jaap
 

Klusser

Nieuw lid
14 jun 2008
10
0
Hallo Jaap,

Ik heb vooral wat proef stukjes gemaakt. Wat vingerverbindingen en zwaluwstaarten (zowel met de WoodRat zwaluwstaarfreesjes als ook met standaard zwaluwstaartfreesjes met een grotere hellinghoek van 14 graden.

Als praktisch voorbeeldje. Het "klem"borsteltje van de WoodRat met een vormvaste verbinding. Hoef je niet te lijmen...



Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Rik,

Het begin is er! Een woodrat staat ook nog op mijn verlanglijstje, op de video's lijkt het allemaal kinderlijk eenvoudig, maar uit de praktijk weet ik ook dat het best een tijdje duurt voordat je het met hetzelfde gemak allemaal doet. Hoe vergaat het jou?

vr.gr.

jaap
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Dag Rik,

Interssante bijdrage! De Woodrat is een tool waar nog niet heel veel van bekend is. Volgens mij is het een apparaat waarmee je steeds meer verbindingen gaat/kan maken. Ik ben erg benieuwd naar de foto's en je verdere ervaringen met de Woodrat.

Wat voor soort houtbewerkingen voer je verder uit?

gr, Wim
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.