Neusschaafje voor afronden kanten.

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
375
60
Beverwijk. Noord Holland
Al jarenlang gebruik ik dit zelfbedachte hulpstukje. In dit geval van multiplex met een laagje formica. Het mesje is van een kantensnijder,en dat voldoet goed. Het is een schaafje om de scherpe randen van hout er af te halen (vellingkantje maken). Het voordeel van deze uitvoering is dat je zelfs achteraf de scherpe randen van je werkstuk kunt afschaven: je kunt er mee tot in de hoeken komen en de schaaf is niet te groot. Bovendien glijdt hij niet weg door de V-vorm van de zool. Hopelijk is de tekening duidelijk. Heb ook een nog kleinere andere uitvoering met een Davidschaaf-mesje, die moet ik nog "sketchuppen".

Neusschaafje velling  model 1.jpg
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hey dat ziet er handig uit. Hoe doet ie het op massief naalhout tegendraads?
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
375
60
Beverwijk. Noord Holland
Tegen de draad in schaven gaat iets minder goed (net als bij alle schaven). Zelf vind ik dat met niet te diep ingesteld mesje, en ook het mesje enigszins scheef, het resultaat redelijk goed is. Wel toch nog even naschuren, maar dan gaat het alleen over een stukje ter lengte van de schaaf. Het beste is een hoek van 25° aan te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.