Gegroet houtliefhebbers

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Hallo,

Ik ben o.a. op het gitaarbouwers forum bekend onder de naam Grizzly.
Als bouwer van klassieke gitaren ben ik dol op hout en koop regelmatig mooie stukken bij Masave in Zwolle.
Dit forum lijkt me een goede plaats om wat meer te leren over mijn liefde voor hout, en heel misschien af en toe zelf een beetje info te kunnen leveren.

gegroet
Grizzly
 
A

Athanor

Guest
Welkom hier! Laat maar eens wat mooie dingen zien!



Fons
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Ja precies! Dat soort foto's waarderen we. Mooi hout en prachtig verwerkt in een mooi instrument.

Fons
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Hi Edwin,

Dat is niet makkelijk vast te stellen.
Met name de vraag "Maak je er 1 of wil je er meer maken" is van belang.

Voor het maken van een specifiek model klassieke gitaar zoals deze, heb je veel mallen nodig die allemaal op elkaar moeten aansluiten. Ik ben al maanden bezig geweest met alleen al het maken van deze mallen.
Een iets ander model, betekent uiteraard dat je eerst weer andere mallen moet maken.
Wanneer je die mallen hebt, wordt het een stuk makkelijker.

In mijn geval moest ik ook nog een ongelooflijke hoeveelheid kennis vergaren over het bouwen van dit muziek instrument en alles wat er bij komt kijken om een "echt goede gitaar" te bouwen. (totaal 3 jaar geleden begonnen met wat rust perioden)

Het daadwerkelijke bouwen van deze gitaar schat ik tussen de 400 en 600 uur. (trial and error methode)
Ik ben voorlopig echter een pure hobby bouwer en ga er van uit dat mijn volgende gitaar weer een stuk sneller zal gaan.
Uiteindelijk, met voldoende ervaring en kunde zal ik per gitaar rond de 300 uur werkelijke arbeid nodig hebben.

Een professionele bouwer doet het sneller, maar als ze echt maatwerk/topklasse willen blijven leveren, (alles per stuk en met de hand) zal een productie van meer dan 1 gitaar per maand wel heel erg veel zijn.

gr.
Koen
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
Ha die Koen ;-) Ik ook hier :)

....Voor het maken van een specifiek model klassieke gitaar zoals deze, heb je veel mallen nodig die allemaal op elkaar moeten aansluiten. Ik ben al maanden bezig geweest met alleen al het maken van deze mallen.

Tja, wat kan ik daar nou op zeggen ;) Je had een keus ;)
 
Laatst bewerkt:

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Hi Marco,
haha en ik heb ook genoegzaam van je mallen kunnen genieten. Helaas waren er in die periode die specifieke mallen door jouw nog niet gemaakt. Die je al wel had doen nu ook trouw dienst.

@Edwin,
Dankje, ik zie het als het "Zen" van het muziek instrument bouwen. Af en toe frustratie, maar meestal erg rustgevend. Het is moeilijk uit te drukken hoe het voelt om al die onderdelen te zien groeien en vormen en je na een jaar ploeteren de eerste tonen hoort.😊
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Een professionele bouwer doet het sneller, maar als ze echt maatwerk/topklasse willen blijven leveren, (alles per stuk en met de hand) zal een productie van meer dan 1 gitaar per maand wel heel erg veel zijn.

gr.
Koen

Nou... Ee pro bouwer heeft een assortiment aan jigs en verdere hulpstukken die het leven een stuk makkelijker maken.. Als je commercieel verantwoord bezig wil blijven, voldoet 1 per maand niet. En een berg ervaring die sneller werken mogelijk maakt. Wat ik iig begrepen heb, doet een pro bouwer er tussen de 80 en 150 uur over, afhankelijk van de vraag.. Daarbij heb je nogal wat wachttijd tijdens het bouwen met bijvoorbeeld lijmen e.d. Dan kan je wat anders doen, of met een andere gitaar die in een ander stadium is.
 
Laatst bewerkt:

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
Ok Rizz, voor jouw plezier de woordjes weer eens op de weegschaal.:p

In dat zinnetje gaf ik ook met opzet aan, dat alles per 1 stuk en echt met de hand gemaakt moesten worden.
Geen processen die echt gaan lijken op een productielijn. (en jaja, wat versta ik dan onder productielijn en wat versta jij er onder. . .)

Het ging alleen maar om een ruwe schatting voor mij, als individu.
Wat jij verstaat onder een professionele bouwer heeft niets te maken met wat ik daaronder versta.

Jij koppelt er gelijk aan, dat het commercieel verantwoord moet zijn en dat dan 1 per maand niet volstaat.
Ikzelf koppel het woord professioneel niet aan commercieel verantwoord. De gevoelswaarde voor dat woord professioneel bouwer is voor mij gelegen in de vaardigheid en kunde van de bouwer en niet en de financiële kant van de zaak.

Als ik de tijdsblokjes die ik overhoud gedurende het lijmen weer volledig moet benutten met het maken van andere onderdelen van de gitaar, wanneer moet ik dan die andere dingen doen........gereedschap slijpen, afstellen, zoeken naar nieuw materiaal/gereedschap, kennis verbeteren (forums lezen), kopje koffie drinken, boterhammetje eten, even achterover leunen en genieten van je vakmanschap en kijken hoe nu verder. . . . . . .

Ik ging er ongeveer van uit, wat een alleen staand mens zelfstandig, zonder hulp, ruw weg geschat in een 8 urige standaard werkdag kan doen.
Met 220 werkdagen per jaar zit je op 1760 uur.
Deel dat door 12 maanden en je zit gemiddeld op 146 uur arbeidsuren per maand.
Dat zit nog onder die 150 uur die jij hanteert.
Je hebt tenslotte ook nog vakantie, en er van uitgaand dat je nooit ziek bent, nooit naar de tandarts moet, geen kinderen hebt, geen partner, geen etc etc etc.

Is een pro bouwer volgens jouw dan alleen maar een pro bouwer als hij commercieel verantwoord bezig is,
Is hij alleen in zijn werkplaats, of heeft een pro bouwer leerlingen c.q. personeel?
hoeveel personeel heeft hij dan en hoe groot is zijn assortiment aan jigs
hoeveel hulpstukken/machines en andere soorten productie lijnen heeft hij dan om commercieel te blijven?
Kom je dan uit op meer productie gericht of meer op de individuele klant gericht?
Waar ligt jouw grenslijn voor commercieel verantwoord en is dat dan de geldende norm voor ieder?
Ik gaf al aan dat meer dan 1 per maand al erg veel is, wat is volgens jouw dan de norm wat een pro bouwer moet halen, 2 per maand? 3, of 4 misschien?
Bij 2 per maand zit je namelijk al onder de minimale tijd 80 uur die jij ervoor nodig denkt te hebben.

begrijp je wat ik bedoel?
De vraag was, hoeveel tijd er in het bouwen van mijn gitaar ging zitten.
Zelfs een veel betere ambachtsman dan ik zou denk ik minimaal 150 uur nodig hebben om deze specifieke gitaar te bouwen.
Hoeveel ambachtsmensen hebben namelijk genoeg ervaring om te werken met dat Snakewood?, hoe goed is de brave met politoeren, (want dat moet hij dan ook beheersen, en weet je wel hoe arbeidsintensief dat politoeren is? en hoe vaak zou dat bij hen dan fout zijn gegaan? ;)
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Het verschil zit idd in de terminologie, ik ging er ten onrechte van uit dat een pro zijn geld moet verdienen met dat waar hij goed in is.

Ok, laten we die even buiten beschouwing laten en het over een ambachtsman hebben. Ik sta er versteld van hoe snel, maar vooral precies mijn leraar kan werken.. Vele malen sneller dan dat ik dat ws. ooit kan.. Pure bouwtijd van een gitaar, exclusief afwerking, ligt rond de 50-80 uur. Dit is o.a. afhankelijk van de bouwer, zijn instelling, zijn tempo van werken, zijn ervaring, enz.

Laten we niet vergeten dat houtbewerking een kunstje is, een vreselijk moeilijk kunstje, maar eenmaal beheerst, goed en snel uitvoerbaar.. En ja, iemand die alleen met vers gemaakte mallen, alles met de hand doet, zal er idd wat langer over doen dan iemand die ook een ambachtsman is, maar met wat machines en jigs (deze kunnen er ook voor zorgen dat precisie vele malen hoger wordt, teneinde een topgitaar te maken) werkt. Soms zitten dingen ook mee en gaan dingen wat sneller als verwacht en andersom natuurlijk. Voortschrijdend inzicht in bouwen en het produceren van een specifiek geluid, kunnen anticiperen op allerlei variabelen (hout), maken dat iemand sneller kan werken. Aangezien ik er al achter was dat klassieke spelers vreselijk traditioneel zijn en weinig willen afwijken van "de standaard", maakt dat het ook makkelijker. Halsbreedte en dikte bijvoorbeeld zijn variabelen waar hier bijvoorbeeld geen rekening gehouden hoeft te worden. Kopdesign en rosettedesign is de handtekening van de bouwer en tenzij iets anders gewenst wordt en de bouwer daarin wil mee gaan, zal dit ook al in bepaalde mate "geautomatiseerd" zijn. En dan ligt e.e.a. natuurlijk aan de complexiteit van de wensen van de klant.

Als een bouwer een snelle bouwer is, kan hij het met minder geld per gitaar af, omdat hij er simpelweg meer maakt, maar wat ik lees op het internet bij verschillende bouwers, is dat ze gemiddeld er ergens tussen de 15 en 25 per jaar kunnen maken, maar dit kan ook uitlopen tot 60 topgitaren, of 8..

Wat jouw specifieke gitaar betreft, ja, die zal wat meer tijd kosten wellicht, ik heb gezien wat een strijd je hebt geleverd met het snakewood, waarvoor immens respect voor je volhardendheid en het feit dat het uiteindelijk gelukt is... Maar 150 uur is een redelijke schatting denk ik..

Maar uiteindelijk heb je natuurlijk gelijk, ik ben een mieren**ker :p , maar onderschat ik de kunst absoluut niet.. Ook ik ben slechts hobbybouwer en mag blij zijn als ik er 1 per jaar bouw die ook nog eens redelijk klinkt.. Toevallig weet ik hier ook het e.e.a van en dan val ik over woordjes.. Mijn welgemeende excuses.. Vriendjes?:cool:
 

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
;) Tuurlijk, en we waren het al lang eens :cool:.
Het is een heerlijke hobby en we genieten niet alleen van het resultaat, maar zeker van de weg er naartoe.
 

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
71
4
Bussum
Nou dan gooi ik ook een gitaarbouw groet in de groep, misschien is er een kans op een gitaarbouw subforum op woodworking.nl ;-)
Ik ben nu met m'n vierde akoestische bezig (al 2 jaar :rolleyes: ) met de mallen al klaar schat ik mn bouwtijd op 120 uur (afwerking met nitro bij de gedachte aan schellak word ik bij voorbaat wanhopig)
Grtz Wim
 
Laatst bewerkt:

Grizzly

Actieve deelnemer
30 jan 2015
115
0
Oosthuizen
He Wim,

Gaaf om al die gitaarbouwers hier ook weer terug te zien.
Het gitaarbouw forum is sinds de race naar facebook nogal leeg geworden.
Op FB is veel te veel andere bagger door de draadjes heen en 90% heeft niets meer met hout of gitaarbouw te maken.
FB is mooi als je wilt laten weten dat je mooie foto's kan maken van zeemeeuwen, of een spannende vakantie hebt beleefd in Lapland.
Hier ligt de focus gelukkig weer op hout.:cool:
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik ga een Tele bouwen met mallen van Marco. Het wordt mijn eerste eigenbouw en ik zal nog wel tegen de nodige problemen oplopen.
Ik heb inmiddels Yellow Poplar voor de body en Maple voor de neck en pdf's van de boeken van Koch en Hiscock,
Woont iemand van jullie in de buurt van Enkhuizen die als hulplijn in te roepen is?
Dat met die aparte rubriek moet wel gaan lukken; ik Jaap eens aan zijn jasje trekken.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.