Welke schuurmachine

Beeckie

Nieuw lid
18 jan 2015
6
0
Ik ben redelijk nieuw in het hout gebeuren. Maar na enkele kasten en 2 tafels te maken heb ik de smaak wel te pakken.
Ik moet binnenkort mijn binnendeuren opnieuw schilderen en zou daarom een nieuwe schuurmachine willen kopen. Die ik daarna ook nog voor andere projecten kan gebruike. Nu was mijn vraag welk type schuurmachine kan ik het beste kopen. Roterend, vlak, excentrisch? Ik heb eigenlijk geen idee welk type ik het beste gebruik voor welke toepassing. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Grtz
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Met een ronde heb je natuurlijk beperkt bereik, maar schuurt wel sneller
Met zo een delta vorm kun je beter in de hoeken komen
Heb je geen haast of moeten er vele lagen verf verwijderd te worden zou je bijv. ook een Festool DTS 400 kunnen overwegen (of iets wat er op lijkt, maar dat is afhankelijk van je wil uitgeven)
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Voor afwerken zou ik kijken naar een vlak schuurmachine. Bij excentrisch ga je heel snel veel te hard. Ik weet niet of je al vaker geschuurd heb. Met goedkope schuurmachine heb je snel last dat je handen gaan tintelen, geen stofafzuiging hebben en helemaal niet zoveel materiaal afnemen. Ik zou voor een schuurmachine naar een goede merk kijken, Het is wel echt prijzig. Maar ze geld echt wel waard zeker als je veel dingen te schuren kijk eens naar de DTS400 van festool, ze worden regelmatig 2e hands aangeboden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Moeten alle verflagen er af, of komt er alleen een nieuw laagje erop?

Denk ook aan een occilerende machine. Daar kan een delta schuurzool op, maar ook een profielschuurset. Dat kan erg handig zijn bij paneeldeuren.

Ik schuur zelf bijna alles met de combi van excentrisch en occilerend.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik schuur zelf bijna dagelijks. Bijna altijd dekkende verf. Gebruik meestal de rts 400 van festool. Voldoet uitstekend. Ja ik heb nog een paar andere festool schuurmachines maar deze gebruik ik weinig. Moet je veel oude lagen verwijderen dan kost het meer tijd. Of je moet gaan krabben. Bij velen gaat dit niet goed en komen er voren in. De machine 7s geschikt voor continue gebruik. De kleine krasjes zie je na het schilderen toch niet meer.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik ben zeer tevreden met mijn excentrische schuurmachine. Had ik jaren eerder moeten doen. Stofzuiger erbij is ook erg prettig.

Ik heb een mafell, maar anderen zullen w.s. ook prima voldoen
 

Beeckie

Nieuw lid
18 jan 2015
6
0
Na jullie adviezen wat gerichter gaan zoeken op de Festool site en de Rotex RO 90 DX tegengekomen.
90mm excenter en Delta zool. Wat is jullie mening hierover?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
De Rotex RO 90 DX is hele goede machine, ronde zool en driehoek, grof en fijn schuren in één.
Rotex mode is erg geschikt voor snelle afname van verflagen of hout.
Maar aangezien de ronde zool maar 90 mm is minder geschikt voor grote oppervlakten.
Machine is ook enigszins uit balans en moet je bijna altijd met 2 handen bedienen.
Ik zelf prefereer een machine met de grip zoveel mogelijk boven de schuurzool en te bedienen met één hand zeker als je vertikaal werk moet schuren.
Dat is gewoon efficienter en minder vermoeiend.
Ik denk dat een Festool DTS400 of RTS400 beter is voor het schuren van deuren en kozijnen.
De DTS wordt door bijna iedere schilder in Nederland gebruikt.
Ik vindt zelf dat de punt van het Delta schuurpapier te snel slijt en werk altijd met een RTS waarvan je het schuurpapier na slijtage gewoon kunt omdraaien.

Succes met de keuze.
9200000010952259.jpg
9200000010954474.jpg
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik heb de DTS400 en de ETS150/5. Voor grotere oppervlakken zoals een deur vind ik de ETS de betere machine. Voor de deurkozijnen gebruik ik echter de DTS400. De ETS is hier veel te groot voor en komt door zijn vorm niet overal.

Ik denk dat de combinatie van deze 2 machines alles aan kan wat je maar te schuren krijgt.

Afgezien van het in vorm brengen van materiaal, daar wil ik toch nog een bandschuurmachine voor.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België

Even handig als een Amerikaanse pickup truck kopen als enige auto, komt soms handig uit voor sommigen maar in de meeste gevallen brengt het meer problemen dan oplossingen.
Deze kan in theorie en de praktijk alles aan van fijn tot ultra grof schuurwerk, maar hij is eigenlijk vooral goed voor het ultra grove schuurwerk, het is een beest dat je in bedwang moet houden met twee handen, laat je hem los dan vliegt hij door de ruimte.
Is het voor hobby gebruik, waarom niet. Maar voor dagelijks/langdurig gebruik is hij gewoon te vermoeiend. Ik heb eens enkele weken zonder ETS150/5 gezeten en moest toen alles met de rotex doen, ik was zeeer blij toen de ETS terugkwam van onderhoud.
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Ik heb de DTS400 en de ETS150/5. Voor grotere oppervlakken zoals een deur vind ik de ETS de betere machine. Voor de deurkozijnen gebruik ik echter de DTS400. De ETS is hier veel te groot voor en komt door zijn vorm niet overal.

Ik denk dat de combinatie van deze 2 machines alles aan kan wat je maar te schuren krijgt.

Afgezien van het in vorm brengen van materiaal, daar wil ik toch nog een bandschuurmachine voor.

heb zelf dezelfde combinatie en wat je schrijft ervaar ik ook zo, de ideale combinatie.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik zou voor kozijnen en deuren ook de DTS400 REQ aanraden.
Let er nu zeker op dat je de REQ koopt ipv de EQ, er is namelijk net een nieuwe versie uit.
Deze nieuwe versie is 25% sterker dan zijn voorganger en je kan er ook een afstandsbeugel opzetten zodat je mooi langs je kozijnen kan schuren.

Ik heb zelf de ETS125 en de Rotex 150.
Kans is groot dat er binnenkort ook nog een DTS400 binnenkomt om in de hoeken te schuren, mijn 2 machines zijn namelijk rond :)
De ETS125 is handig voor het fijne schuurwerk, de Rotex is eigenlijk een mobiele fitness.
Als je daar enkele uren mee moet schuren dan heb je een full-body-workout, zeer krachtige machine en al veel genot van gehad.
Soms kan je haast zeggen dat de verf al gaat lopen alvorens je nog maar je machine hebt neergezet op je ondergrond :eek:
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik gebruik voor ramen en deuren de rts 400 e. De nieuwe versie met bescherming zou mijn voorkeur genieten. Ik ben geen fan van de dts. Je kan het velletje niet omdraaien en ik heb dan het idee dat mijn schuurpapier de helft sneller slijt. Ik heb ook de ro90 maar de deltazool heb ik nog nooit gebruikt. Bij mijn dagelijkse schilderswerkzaamheden mis ik ook geen delta model. De afgelopen 2 jaar heb ik mijn fein driehoeks schuurmachine maar 2 keer voor schuren gebruikt. De ro 90 kan ik makkelijk inn een hand houden. Met de ro150 zou ik dat niet proberen.
 

brandhout

Nieuw lid
14 jul 2012
11
0
Ik heb zelf de flex (ODE100-2), dit is een kopie van de festool dts400, met variabel toerental. Bevalt goed voor onderhoud van al het verfwerk rond huis in mijn geval. Ook prettig op onbehandeld hout. Niet zo goed geschikt voor grote afname, dus hout terugschuren tot een dikte bijvoorbeeld of verwijderen van alle (10?) verflagen op een oude deur.

Ik heb nooit met de festool gewerkt dus kan het exacte verschil niet beschrijven maar het lijkt een kwaliteits kopie, net als de rupes bijvoorbeeld.

Ik heb de flex-variant gekocht omdat deze dezelfde specificaties als de festool heeft maar te vinden is voor 125 ex btw op internet (hevu.nl). De webshop is niet eenvoudig te vinden via Google dus ik hoop niet dat ik forum regels overtreedt, ik er geen belang bij en wil alleen de tip delen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.