Sjuuls zelfbouw zaagtafel

Sjuul

Nieuw lid
12 jan 2015
21
0
Hallo mede hobbyisten.

Om aan een zaagtafel te komen die aan de kwaliteit en eisen voldoet die ik wil, maar dan wel met een klein budget ben ik genoodzaakt er een zelf te maken :cool:
Ik ben van plan de bouw van het zaagje hier een beetje te beschrijven en bij te houden en tevens via jullie wat zinvolle input te krijgen wat betreft het ontwerp

Mijn zaag moet aan de volgende eisen voldoen:

- Zo klein mogelijk voor opslag en vervoer mag deelbaar zijn
- Zo groot mogelijk voor universeel gebruik mag met "vleugels"
- Goede zaag geleider
- 220V

Ik wil mijn machines niet als pronkstukken in mijn werkplaats hebben staan, als ik ze niet nodig heb moeten ze aan de kant en compact opgeborgen kunnen worden. mijn nieuwe zaag wordt hier geen uitzondering op.

Om te beginnen heb ik op MP een donor zaag gekocht voor vijf tientjes, deze sprong eruit door dat hij een 2000Watt motor had waar ik meteen een zaagblad op kan zetten.
Met dit soort motoren is het makkelijk en compacter bouwen dan met losse-motor-riem-as-constructie.
Ook heb ik nog 2 platen trespa staan van 450x1500 die ik wil gaan inzetten.

Nu wilde ik vandaag even een eerste schetsje in elkaar zetten met sketchup om meteen hier aan jullie kritiek te onderwerpen maar dat valt niet mee. Wat is volgens jullie de ideale maat voor een kleine zaagtafel die groots moet presteren. is die vierkant of rechthoekig en waar plaats je de zaag in het werkblad, in het midden of toch iets meer naar link / rechts of boven / onder?

-wie het weet mag het zeggen-
-wie denkt dat hij het weet ook-
-ik hoor het graag-

Groetjes Sjuul

de donor:
zaag.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Misschien vraag ik iets doms, waarom een zaagtafel uit elkaar halen om er vervolgens 1 te bouwen
is dat vanwege de ruimte (dat hij uit elkaar moet) ?
 
A

Athanor

Guest
Leuk project! Heb ik onlangs ook gedaan in een "quick-and-dirty" project met een handcirkelzaag. Als je een preciese zaagtafel wilt maken is de basis natuurlijk belangrijk. Daarom moet de zaagas goed gelagerd zijn, geen speling hebben en mag de zaag niet slingeren. Hoop dat de bouwzaag die je als basis gebruikt daarmee een beetje goed uit de verf komt.

Ik ga het volgen!


Fons
 
Laatst bewerkt:

Sjuul

Nieuw lid
12 jan 2015
21
0
Misschien vraag ik iets doms, waarom een zaagtafel uit elkaar halen om er vervolgens 1 te bouwen
is dat vanwege de ruimte (dat hij uit elkaar moet) ?
de zaag is erg gammel en lomp, de aanslag heb ik ook maar die is ook niets waard, al met al denk ik dat het slimmer, compacter en beter kan


Leuk project! Heb ik onlangs ook gedaan in een "quick-and-dirty" project met een handcirkelzaag. Als je een preciese zaagtafel wilt maken is de basis natuurlijk belangrijk. Daarom moet de zaagas goed gelagerd zijn, geen speling hebben en mag de zaag niet slingeren. Hoop dat de bouwzaag die je als basis gebruikt daarmee een beetje goed uit de verf komt.
De motor gaat er onderuit en krijgt een nieuw set kwaliteits lagers, maar op dit moment draait de zaag ook al mooi rustig. als hij ook maar een fractie zou slingeren dan zou de tafel bij een zaag toerental van 3000min-1 volledig uiteen rammelen.
 

Sjuul

Nieuw lid
12 jan 2015
21
0
Heb wat tijd gevonden om wat ideen op te tekenen.

Omdat ik twee platen trespa heb van 1500mmx450mm wil deze volledig benutten.
Door ze te verzagen kan ik 2 werkbladen maken van 900mmx750mm, de zaagnaden laat ik 10mm open staan zodat er zodat ik meteen runners / slots heb in de tafel.
De tafel maak ik van 18mm MDF met daarop de trespa en rondom een hardhouten rand. Onder de tafel komt een stalen koker frame waar ik de poten onder kan zetten en waarmee ik de twee bladen aan elkaar kan koppelen om de tafel naar links, rechts of naar achteren te verlengen, in de extra tafel komt dan ook tevens een bovenfrees.
De tafels koppel ik met twee 40x40x2mm stalen kokers, deze kan ik dan aan beide tafels vast schroeven waarna de middelste poten er uit zouden kunnen.

Na gebruik gaan de poten eronderuit kan ik hem bv op z'n kant weg zetten.

Het zijn pas m'n eerste gedachte spinsels, er zal nog wel een hoop veranderen voordat het ontwerp definitief wordt:

zaag 2.jpgzaag 1.jpgzaag 3.jpg

De zaag- freesgeleider moet ik nog even over nadenken, deze moet natuurlijk ook kunnen doorlopen naar de extra tafel zodat ik de hele breedte kan benutten.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden
Mvg Sjuul
 

matrex-online

Actieve deelnemer
27 feb 2013
278
2
Als je slim bent maak je de mftc en dan met een verwijderbaarinlegblad waar de zowel de frees en zaag in kunnen. De zaag en freesblad enzo kun je in het ladengedeelte kwijt. Dan ben je ook nog eens lekker mobiel en snel opgeruimd.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ha leuk ik ga ook mee kijken en volgen, ik heb ook nog een oude gammele bouwzaag staan die ik misschien wel nodig heb binnenkort.

mobiliteits eis in ontwerp maakt je het wel veel moeilijker.
ik zou een lange uitvoer tafel willen hebben.
 

Sjuul

Nieuw lid
12 jan 2015
21
0
Leuk zo'n "mftc" moest het we even googlen want ik had geen flauw idee.
Ik moet zeggen dat m'n handen kriebelen maar ik heb de zaag en frees binnenkort nodig voor een ander project en dus wil ik het wat simpeler houden

Het idee is dat ik twee aparte tafeltjes heb die ik indien nodig kan koppelen aan de zijkanten of achterkant.
Als ik ze niet nodig heb wil ik ze ineen steken en in een trolley opbergen.
De trolley zal nog wel wat veranderen omdat er ook nog een zaaggeleider op moet.

2015-01-31 kleur zaagbox.jpg
wel jammer dat ik met dit ontwerp de trolley niet zo mooi kan integreren in de zaag als bij een "mftc" en dat je dus altijd nog een lege trolley in de weg hebt staan als je de zaag in gebruik hebt.

Mvg Sjuul
 

tuoh

Oud hout
Dat word geen simpel klusje, tenminste als het zo functioneel mogelijk moet worden. Zou dan al eerst opteren om de zaagunit in de hoogte verstelbaar te maken, is makkelijk om sponningen te zagen bijvoorbeeld. Je zaagmachine word zo een stuk veelzijdiger.
Zelf zou ik nooit opteren voor een zaagblad rechtstreeks op de motor, dat is altijd inferieur ten opzichte van een combinatie zaagas met aparte motor. Bij deze laatste optie is het toerental te wisselen als je een drietraps riemschijf gebruikt. Deze laatste oplossing zorgt ook voor meer uithoudingsvermogen op de zaagas.
Trespa is een plaatmateriaal dat flink werkt, hou er dus terdege rekening mee. Een groef vormen met twee stukken Trespa plaat gaat altijd een variabele breedte opleveren, vandaag teveel speling en morgen geen speling, dat is de toekomst:mad:

Een onderstel met afneembare poten is niet makkelijk om spelingvrij te bouwen, tenminste als één en ander snel moet op- en afgebouwd kunnen worden. Zeker voor een zaagmachine is een rigide onderstel een must om veilig te kunnen werken. Zoals het ontwerp hier getekend is ben je bijna verplicht om het in metaal uit te voeren:p Ik zou hier opteren voor wegklapbare poten in combinatie met een paar (snel wegneembare) stalen kruisen tussen de poten.

ik zou adviseren om eerst grondig één en ander te overdenken alvorens te beginnen bouwen, leg je zelf zeker geen deadline op, dat komt meestal de (bouw)kwaliteit, of de functionaliteit niet ten goede.

Mvg,

André
 
  • Leuk
Waarderingen: Henkies

Sjuul

Nieuw lid
12 jan 2015
21
0
Hallo André,

Dat is zinvolle informatie.
De zaag beschikt al over een hoogte verstelling, deze neem ik gewoon over net als de hoekverstelling.
Het frame en poten worden allemaal van stalen kokers, dus qua stijfheid en degelijkheid maak ik me geen zorgen.
Die trespa is wel een dingetje, deze zet 2,5mm uit per meter, hier moet ik me nog iets op laten invallen. misschien is het een optie om de runners van de hulpstukken verstelbaar te maken.
Ik heb nog wel even tijd en idd ik ga pas beginnen als ik een ontwerp heb wat goed doordacht is.
 
Laatst bewerkt:

Sjuul

Nieuw lid
12 jan 2015
21
0
Het krimp en zet verhaal van de trespa heeft me even aan het denken gezet maar ik denk dat ik een goeie oplossing heb bedacht.
De runners maak ik van aluminium profielen vervolgens leg ik de tespa platen in de tafel en maak ik ze 1mm kleiner aan de maat, waar door ik rondom 0,5mm speling krijg.
Door de trespa met trespalijm te lijmen kunnen ze zit zonder problemen zetten, de speling kit ik af met transparante siliconenkit.

Ik zit nu nog te denken aan iets ander ontwerp dan wat ik tot nu toe heb, ik wil een soort vaste poot maken met wielen en dan links en rechts een opklapbaar blad. hierdoor zou ik hem ingeklapt kunnen weg rijden en indien nodig kan ik hen naar het midden van de werkplaats rijden en beide "vleugels" opklappen voor gebruik....

Mvg Sjuul
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Ik dacht dat trespa zo'n 2,5mm per meter kan uitzetten. Ik zou die 0,5mm speling dus iets groter nemen.
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Dat denk ik ook. Maar als je een niet verwarmde werkplaats hebt zul je er ook last van hebben. Tussen zomer en winter kan dan toch 30 graden verschil zitten.
 

Sjuul

Nieuw lid
12 jan 2015
21
0
Mijn redenatie was:
2,5mm is de maximale uitzetting per meter, dus voor een halve meter de helft. het hout van de ondergrond zet ook wat dus blijft 1mm over, rondom dus 0,5mm
 

kyomity

Actieve deelnemer
7 jan 2015
32
0
Ik ben ook wel geïnteresseerd in je project, maar ik vind nergens een 'abonneren'-knop, daarom maar even replyen, hopelijk krijg ik dan een mailtje als er updates komen.

Ivm. de tafel, is deze voldoende ondersteund onderaan, of zouden extra dwarsdragers een negatief effect hebben?
 

gertman

Nieuw lid
17 jun 2012
5
0
Sjuul,

Ik ga zeker je project volgen want ik denk dat ik net dezelfde zaagtafel heb (gekregen).
Vind je de manier van hoogte verstellen en hoek verstellen niet van belabberde kwaliteit?
Ik heb namelijk gisteren een hele dag verspeeld door met deze zaag te "vechten" en bijgevolg is ze op het einde van de dag bijna bij het oud ijzer terecht gekomen. (tot ik jouw post tegenkwam).
Dus deze krijgt mischien een 2de kans.

mvg

Gert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.