Berkenhout drogen

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Ik heb enkele dikke stukken berkenstam kunnen krijgen. Berken is erg mooi hout voor houtdraaien, maar het nadeel is dat het erg gevoelig is voor aantasting van blauwschimmel, het zogenoemde slaap. Ik heb eens een stammetje gewoon rustig laten drogen, maar dat was zo aangetast dat het onbruikbaar was geworden.

Hoe moet ik het dan doen? In hanteerbare stukken zagen en dan op een warme, droge plek leggen? Lijkt mij het beste, en dan maar zien hoe het gaat.
 

DKM

Actieve deelnemer
25 mrt 2010
35
0
Waarschijnlijk zal het hout zo aan de lucht niet snel drogen vanwege de te hoge luchtvochtigheid, ik heb weleens wat gelezen over drogen in de oven of magnetron, waar dit stond weet ik niet meer, en lijkt me ook niet praktisch..
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hoi Wilco.
De kopse kanten kun je insmeren met kaarsvet of (wat ik doe) 2 x met goedkope houtlijm, die verdund wordt met water. Zijn het kleine stukken, dan kun je ze met ingesmeerde koppen opbergen onder zaagsel of houtspanen. Dan droogt het in een rustiger tempo met minder kans op scheuren. Niet in de zon of al te veel tocht. Een schaal kun je ook grof voordraaien tot ongeveer 4 cm dik en dan ingesmeerd opbergen in het zaagsel.
Steeds gaat het erom, dat het droogproces niet te snel maar gecontroleerd verloopt. Zo nu en dan even inspecteren dus.
Er is pas een nieuw boekje uitgekomen over houtdrogen. Ligt vast wel op de komende demodag in Assen.
Veel succes.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 
Woodworker,
Ik smelt mbv van een verfföhn Parafinekaarsjes van waxinelichtjes direct op de koppen van de stammen. Dit om te voorkomen dat het hout in de lengterichting te snel droogt. Zo behandeld leg ik de stammen buiten onder een afdak zodat het droog blijft, maar wel de wind tussen het hout kan komen. Als richtlijn geld dat het hout ongeveer 2 cm per jaar droogt. Met een stammetje van 10 cm doorsnee ben je dus 2⅟₂ jaar onder weg voor je het kan gebruiken. Voordraaien b.v. bij schalen bekort de droogtijd aanzienlijk. Ervaring leerd dat berkenhout bij het drogen vrijwel niet scheurd met de vermelde voorbehandeling.

M.vr.gr. Quirinus
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het gaat me niet zozeer om het normale droogproces, daarmee heb ik al wel enkele ervaringen mee opgedaan. Het gaat me hier echt om hoe ik berkenhout kan laten drogen zonder dat het helemaal brokkelig wordt door schimmels, het zogenaamde slaap. het schijnt dat je berkenhout nat moet draaien, maar ik heb zoveel gekregen dat ik dan 3 dagen aan het draaien ben.

Kort samengevat: is het mogelijk om grotere, dikkere stukken berkenhout zo te laten drogen dat het echt droog wordt, maar toch nog gewoon hout blijft?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Schimmel kan je voorkomen door het hout in een droogoven te drogen. En ik heb wel eens gehoord dat je het hout met benzine of minerale oile in kunt smeren. Dat dood en voorkomt ook schimmel. Het zal allemaal best moeilijk blijven. Als het hout nog nat is mag het niet al te warm worden, want dan groeit schimmel als een gek. Of het moet juist heel erg warm worden, dat dood de schimmels. Maar ik zit hier alleen maar wat dingen te spuien die ik hier en daar gelezen heb, ervaring heb ik niet.
 
Woodworker,
Schimmel in het hout ontstaat als het hout gedurende het drogen in contact komt of blijft met vocht. Als je na de koppen van de stam hebt behandeld en dan buiten droog onder een afdak legt dan kan er geen schimmel in komen en wordt het hout ook niet brokkelig. Je houd dan gewoon droog hout over.

M.vr.gr. Quirinus
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@quirinus
kan je hiervoor "gewone" waxinelichtjes gebruiken? momenteel gebruik ik houtlijm maar kaarsvet kan wel eens goedkoper zijn. lijkt me wel langer te duren. pak je de waxinelichtjes vast met een tang of iets dergelijks?

@wilco
slaap is toch mooi ? maar inderdaad het draait enorm beroerd. kom je binnenkort nog eens buurten?
 
rick,
Ik leg de waxinelichtjes direct op de kop van het hout en smelt het waxinelichtje direct op de kop mbv een verffohn. De smeltende parafinne kun je met de hete lucht uit de verffohn over de kop van het hout verdelen. Voordeel is dat de parafinne ook het hout intrekt, je ziet het tenminste wegtrekken en eventuele kleine scheuren lopen dan ook vol. Waxinelichtjes zijn b.v. bij de Blokker en Hema redelijk goedkoop.

M.vr.gr. Quirinus
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Geurkaasjes lijkt me ook een goede keuze, dat werkt wel sfeerverhogend in de houtopslag. :mrgreen:
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Zelf ben ik nog niet bezig met het drogen van hout, maar als die tijd komt dan haal ik een zak kaarsjes, met of zonder geur, en mijn verf-fohn, met dank aan jou. Want ik had het er nog niet bij gezegd, maar ik vind het een bijzonder goed idee Quirinus.

Groeten

Jan van Dijk
 

Jean

Nieuw lid
29 mrt 2010
5
0
Ik heb ergens gelezen dat berk voor brandhout altijd gekloven moet worden omdat het anders onmiddellijk gaat bederven. Dit komt doordat de bast geen vocht doorlaat. Dus misschien de stammen schillen.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
rickkoorman zei:
@wilco
slaap is toch mooi ? maar inderdaad het draait enorm beroerd. kom je binnenkort nog eens buurten?

Mwah, ik hou er niet zo van, ik hou meer van de effen kleuren van gewoon hout als van dat drukke slaap. Sowieso houd ik niet echt van kunstzinnig, ik houd veel meer van praktische en functionele voorwerpen.

Binnenkort heb ik tentamens, dus dan komt het wat minder goed uit ;) , maar na die tijd zal vast wel een keer lukken.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Quirinus zei:
rick,
Ik leg de waxinelichtjes direct op de kop van het hout en smelt het waxinelichtje direct op de kop mbv een verffohn. De smeltende parafinne kun je met de hete lucht uit de verffohn over de kop van het hout verdelen. Voordeel is dat de parafinne ook het hout intrekt, je ziet het tenminste wegtrekken en eventuele kleine scheuren lopen dan ook vol. Waxinelichtjes zijn b.v. bij de Blokker en Hema redelijk goedkoop.

M.vr.gr. Quirinus

Kijk eens bij de Action of dergelijke winkels, daar vind je van die enorm grote kaarsen voor weinig geld, Die gebruik ik ook altijd.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat foto's van een stuk berken openhaardhout dat we 2 jaar geleden gezaagd hebben. Het heeft daarna in een open schuur gelegen. Toen het deze winter in de kachel moest heb ik een paar stukken tot (kleine) plankjes gezaagd, omdat er van die prachtige schimmelsporen in getrokken waren.

jaap




Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.