Twee mooie taxus stammetjes, wat nu?

jostie

Nieuw lid
15 jan 2015
5
0
Hallo Allen,


Vandaag zijn er twee mooie stammetjes van een taxusboom bij mij afgeleverd. Nu wil ik deze een keer gaan gebruiken om iets moois te maken zoals een tafeltje, een lange termijn planning dus aangezien het vers hout is.
Wat zijn nu de stappen die ik moet ondernemen ze zonder scheuren te laten drogen. Is het vereist ze zo spoedig mogelijk te verzagen, moet ik de bast verwijderen of moet ik de koppen verven? Moet ik ze buiten of in een schuur bewaren of moet ik ze wateren in een regenton?

Ik heb niet direct een lintzaag beschikbaar maar wil er over een tijdsbestek van maanden wel een kopen.

Dit is ongetwijfeld een vaker besproken onderwerp dus ik zou ook blij zijn met een goede link aangezien ik zelf niet iets goeds kon vinden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!


Groeten Justin

IMG_20150128_184621.jpgIMG_20150128_184509.jpg
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
ik zou:
1. De kopse kanten insmeren met een laag houtlijm. (om droogscheuren te voorkomen)
2. De stammen meenemen naar een houtzagerij en ze laten verzagen tot planken.
3. De planken buiten oplatten (in de wind, onder een afdakje) en laten drogen.

Ik heb ooit hetzelfde gedaan met een taxua stam en heb daar nog steeds plezier van.
Het is erg mooi hout en goed te bewerken.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Ik heb ook een complete boom aan taxus stammen liggen. Dan wel onder gesloten dak dus ook compleet uit de wind. Ligt er nu een dik jaar, niks aan gedaan en nog geen scheur te zien. Gaat mooi tot nu toe.
De man waar ik deze stammen weg heb had een zelfgemaakt houten bed in huis staan. De 4 poten van taxus stammen (dus alleen de bast er af) en de rest van onbekantrecht kastanje. Werkelijkwaar prachtig, helaas geen foto... Maar die poten waren indertijd ook nog vers toen hij dat bed heeft gemaakt. Geen tijd gegeven om te drogen. Bed vlakbij een radiator. En nu jaaaaaren later slechts enkel een klein scheurtje te zien maar over het algemeen compleet intact gebleven. Werkt dus niet veel.
Ik heb ook nog geen flauw idee wat ik er allemaal mee wil gaan maken maar tot zover laat ik het mooi zo liggen
 

jostie

Nieuw lid
15 jan 2015
5
0
Bedankt Meron en Woldenga,

Nu maak ik me minder zorgen. Ik maakte me zorgen dat ik scheuren zou krijgen en dat het allemaal vrij vlug moest. Ik heb de koppen ingesmeerd en zoek een zagerij of een lintzaag.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Zorg trouwens dat je van tevoren een beeld hebt van de stukken/planken die je eruit wilt laten zagen. Het kan na het zagen nog wat kromtrekken en je moet het vast nog vlakschaven, dus dan verlies je weer wat dikte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.