Problemen met hout dat we gebruiken voor ons draaiwerk

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Zoals Marcel al heeft laten zien je kunt makkelijk problemen met draaihout krijgen, speciaal met bomen die langs de straat of weilanden groeien, bij boerderijen en huizen.

Hier in Canada willen zagerijen gewoon helemaal geen van zulke stammen zagen, of je moet tekenen om beschadiging en de down time te vergoeden, en zelfs dan willen meesten het gewoon niet verwerken.

Ik ken een man die drie Zwarte Noten bij zijn huis had staan, en de provincie ging de weg verbreden, en de bomen moesten weg, deze stammen waren minstens 150 cm doorsnede en zon’n 3 meter tot de laagste takken, de zagerijen in de streek wild ze niet zagen, zo uiteindelijk zijn de stammen en takken enz. allemaal tot kachelhout gemaakt, maakt je gewoon ziek he :rolleyes:

Maar als je kansen wilt nemen kun je als hout draaier wel mooi en goedkoop (vrij) hout vinden, maar soms kost het je, zo had Ik een dikke Plataan stam die toen Ik hem aan het halveren was er wel wat hard spul in had, (zie photo)

Dit kwam allemaal uit een stam en in de zelfde zaagsnede, ketting van de zaag verloor een paar tanden voordat Ik er doorheen was met de help van metaal zagen en beitels:D
turning blank hardware.jpg

En deze kwam van een stam uit de wildernis, had Ik helemaal niet verwacht, did was een Zwarte Es die we omzaagden om een parkeer plaats te maken, toen Ik deze doorzaagde dacht ik voor een moment dat Ik iets blinkend zag, maar Ik had niets gemerkt en zo dat kon niet dacht Ik, wel toen ik did aan het draaien was vond ik allerlei hagel korrels die in het hout zaten, die plek in de schaal was veroorzaakt doordat iemand er een schot hagel ingeschoten had, Ik heb het zo kunnen draaien dat er in de binnen en buitenkant enkel hagel korrels te zien zijn :)
lucky it was soft metal.jpg

Deze heeft een opening en de zwarte lijn en een klein gaatje van een spijker er in, plus enkele plekken waar de schors beschadigt was (eraf), onze dagelijkse brood schaal nu al voor jarenlang :cool:
Metal and a hole.jpg

Zo kom je ze dikwijls tegen voordat je ze ziet, de verkleuring gaat wel meer in de lengte zodat je het kunt zien, maar in de breedte zie je het dikwijls niet totdat je het met de beitel raakt, zoals hier :eek:
unneeded hardware.jpg

Dan zijn er dingen te vinden waar je van denkt iets goeds te hebben gevonden, maar ondervinding en ervaring wil uitwijzen dat er meer kans is voor een probleem dan een goede vondst :rolleyes:

Zoals deze, geen burls maar alleen maar bulten en holtes en afgebroken rotte stukken tak die overgroeid zijn, en het duirt lang voordat er genoeg hout overheen groeit zodat je het kunt gebruiken.
burrs.jpg Burr inside.jpg

Deze bult (zie links in bovenstaande photos) heb ik gebruikt, maar er was niet genoeg hout voor een voet, daarom heb Ik de messing pootes gedraaid, moeilijk genoeg, omdat elk pootje een verschillende lengte moest hebben om de bovenkant horizontaal te maken, maar Ik was er best wel tevreden mee:D, soms werkt het uit.
Burr used.jpg Burr used good.jpg Brass legs.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Mooi schaaltje met mooie pootjes!
die claimcultuur in America leidt dus tot een hoop verspilling. Zonde!
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Een bekend probleem.

Vroeger op onze school hadden ze franse eik uit de bossen van Frankrijk deze schaaldelen zaten af en toe vol met granaat scherven van de oorlog.
En als je er een raakte met de schaaf de loeide deze even hard als de leraar.

mvgr hans
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Dat is nog eens een interessant verhaal Hans. Dit is sowieso iets waar ik nooit bij stil heb gestaan, eigenlijk wel frappant dat dat metaal gewoon wordt ingesloten door het hout, best bijzonder.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Dank je voor de vriendelijke reacties, en ja toen Ik naar de lagere school ging, was er een boom in onze straat die er een niet ontploft projectiel in had dat je zo kon zien zitten.

Enkele jaren na de oorlog was mijn oom de eiken bomen aan het omdoen bij kasteel Nederhemert, het kasteel dat was totaal verwoest, Ik herinner me de resten van de dikke muren die er nog van over waren, een neef die mijn leeftijd was en Ik zijn er naartoe gefietst om te gaan kijken, dit waren reuzen van bomen maar in slechte staat voor de bombardementen die had plaatsgevonden.

Nou de zagerij van mijn vriend en familie hebben al die eiken bomen gezaagd, en de vader van mijn vriend die toen de zager was, zei dat ze heel veel werk hadden gehad om al dat staal uit de stammen te verwijderen, maar het was het mooiste eiken hout dat ze ooit hadden gezaagd, het was de moeite waard geweest.

Later zaagden ze veel Frans Eiken hout voor de restoratie van Kastelen en Kerken en speciale gebouwen omdat er niet genoeg Nederlands Eiken was en voor sommige maten groeiden die gewoon niet meer in Nederland, weer later gingen ze Eik uit Polen verwerven, ze zagen niet zo veel meer denk Ik, mijn vriend is al jaren geleden gestorven van kanker............ :(
 
Leuk de fotos Leo. Ik had hier een paar jaar geleden 32 grote oude iepen liggen maar in veel stammen zat zoveel ijzer dat het te duur werd om te verzagen. Iedere keer dat de Woodmizer een zingend geluid gaf zei de eigenaar. "" zo dat is weer 35 euro slijpkosten! Veel van die stammen zijn uiteindelijk in de traditionele 1 mei brand gegaan
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Toen ik nog in de VS woonde, werkte ik bij een bedrijf dat metaaldetectoren bouwde, speciaal voor deze toepassingen. Blijkbaar is het de mode dat ‘greenies’ bomen gaan innagelen om zo de zagerijen ten gronde te richten. Dat die bomen daar staan voor houtgewin, én dat een boom zo’n spijker doorgaans ook niet leuk vindt, bleek bijzaak...

Zo op de foto’s te zien zijn die nagels evenwel te klein om “economisch gedecteerd” te kunnen worden (Lees: doorvoersnelheid van het hout hoog genoeg houden terwijl je de nagels toch nog vindt).

Oh, ik werkte trouwens op de wapendetectie-afdeling. Wat betreft details zit ik dus nog onder NDA :)...
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
ja toen Ik naar de lagere school ging, was er een boom in onze straat die er een niet ontploft projectiel in had dat je zo kon zien zitten.
dat heeft m'n Opa me eens vertelt, er is in zijn dorp een kachel ontploft, daar zagen ze het niet zitten .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.