Tafel uit taxushout

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Hallo mede houtbewerkers,

Al geruime tijd lagen er wat platen taxushout in de houtopslag. Forumlid GAV had deze eens op marktplaats gekocht. Het moment was aangebroken om er samen eens mee aan de slag te gaan. We waren het al snel over eens dat het een tafelblad moest worden maar hoe het er exact uit moest komen te zien was nog lastig....

De platen heb ik samen met onze stageloper Jasper gevlakt en geschaafd totdat alle platen "schoon" waren, dat wil zeggen geen zaagsporen meer.

Afgelopen vrijdag heb ik de auto volgeladen met taxus en ben ik bij GAV langs gegaan.

20150123_140229.jpg

Mmmm.....welke twee pasten nu het mooiste bij elkaar.....of maken we een blad uit 3 delen.......

20150123_140239.jpg

Dit gaf wel een bijzonder mooi geheel dus besloten we hiervan uit verder te gaan.....Verlijmen ? Niet verlijmen ? Deels verlijmen ?

20150123_142135.jpg

Het werd dus deels verlijmen....... Lang leve goed gereedschap...... De platen hebben we dus enigzins rechtgezaagd en toen 2 x over de vlakbank gehaald en we kregen een strakke verbinding tussen beide delen.

20150123_155201.jpg

Het losse pennen monster !!!!! :D Er zitten 7 domino's in om de plekken waar we genoeg "vlees"hadden...

20150123_143733.jpg

Even passen....yep....zo is t mooi....De binnenste delen die niet sluitend waren konden nu mooi geschuurd worden...Beter nu dan wanneer we alles verlijmd hadden... Helaas was de tijd alweer op en moesten we een andere keer verder....

20150123_164122.jpg

20150123_164126.jpg

De tafel zit vol met deze "rottigheid"..:D Tja....wat gaan we hiermee doen ? Uithakken en vullen met exopy ? Of gewoon lekker laten zitten.....Voorlopig gaan we voor de laatste optie...

20150123_164130.jpg
Het wordt straks erg makkelijk om deze tafel schoon te maken....je veegt gewoon alle kruimels in het gat:D

Helaas komen de kleuren van het hout niet goed op de foto's....Er zitten zoveel kleuren in....Wit,bruin,rood,roze,paars,zwart,blauw....echt ongelovelijk...

Wordt vervolgd !!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Krom trekken is altijd een risico, voor mijn gevoel zal dat met deze tafel mee meevallen maar je weet maar nooit natuurlijk
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@hunto : Nope.....geen glasepoxy.... we hebben het er nog niet over gehad maar volgens mij gaan we voor een osmo behandeling.....zijdeglans....
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Ik heb vanmiddag nog eens even rustig naar de planken gekeken. Wat een super mooie houtsoort is het toch! We gaan ons best doen om van deze planken een gave tafel te maken! ;)

Gr. G.A.V.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Mooi! 'k Heb zelf ook redelijk veel taxus liggen, maar niet uit zo'n dikke stamdelen. Denk dat een 30cm zowat het dikste is dat ik heb.

Heb ook al wat ideeën gehad, maar om een relatief breed blad te maken moet ik verschillende delen aan mekaar lijmen, waardoor het hout veel van zijn schoonheid verliest. Dit vind ik een heel mooie oplossing, maar dit zijn echt wel heel brede planken!

Wordt vast een juweel van een tafel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.