Onderhoud machines !?

Tinker55

Actieve deelnemer
30 okt 2013
202
5
Hardenberg
Vanmorgen de werkplaats eens even een goeie schoonmaakbeurt gegeven; na een paar wat grotere klussen was dat hard nodig. Na zo hier en daar een paar cm zaagsel en andere restanten te hebben opgeruimd ook m'n Hammertjes eens even 'opgepoetst'. Dat bracht me eigenlijk op de volgende vraag:

Wat doen jullie aan 'regelmatig onderhoud' van jullie machines?

Zelf kom ik niet veel verder dan de boel met enige regelmaat schoonmaken (meestal niet veel meer dan met een borstel & stofzuiger het losse zaagsel verwijderen), bij noodzaak harsresten verwijderen (meestal na verwerken van grenen) en de tafels af en toe met Felder 'Supergleit' inspuiten.

Misschien een idee om hier eens wat wetenswaardigheden over uit te wisselen?

Groets, Erik
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
749
152
Heerde
marinusvannorel.nl
Dat is mijn probleem ook. Je kunt wel een bedrijf laten komen en dat is misschien wel het beste, maar minder gezond voor de knip.
Ik ben vooral benieuwd wat iedereen gebruikt om de spindels te smeren en dergelijke. Ik doe het ni vaak met een kettingsmeermiddel met teflon, maar misschien is er wel veel beter spul.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Handmachines (boormachine, slijptol...) worden af en toe proper gemaakt met ontvetter (ruitenreiniger) en dan ingewreven met teflonspray. Alle vuil er af en machine blinkt terug. Met eventuele koffers doe ik het zelfde. Bij de grote machines af en toe het zaagsel en stof verwijderen, machine afborstelen en dat is het. Heel af en toe geleiders smeren met droog smeermiddel van CRC. Stinkt behoorlijk, maar is erg efficient.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Gebruik zelf balistol voor alle metalen delen.
maakt schoon en zorgt dat het niet roest.
top spul.
prima voor zaagbladen, beitels en ander handgereedschap.

De electrische machines spuit ik schoon met perslucht.
en probeer bij de cirkelzaag het blad er afentoe eens af te halen daarachter zit vaak opgehoopt zaagsel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
De meesten van ons komen niet verder dan het schoonmaken en af en toe wat schroefdraden smeren. Voor machines die echt uren maken zou je ook de lagers kunnen nazien.
 

WR1944

Oud hout
Als techneut zou ik beter moeten weten maar ik doe weinig aan onderhoud. Waar ik een bottleneck vermoed zoals bij de Makita schaafmachine en de in de CMS ingebouwde TS55 haal ik wel eens een deksel weg om het opgehoopte zaagsel te verwijderen. Ook zaagbladen gaan zo nu en dan in de ovenreiniger om de ingebrande harstroep er af te halen. Als ik vermoed dat iets niet soepel loopt dan gaat er een druppeltje olie op. Een ander ding is iets dat lubbert. Als bijvoorbeeld hang- en sluitwerk een losse schroef heeft en ik zie dat het gaat bewegen bij normaal gebruik zet ik het gelijk weer vast. Als je dat te lang op z'n beloop laat bereik je een punt dat vastzetten alleen niet meer genoeg is.

Door gereedschap te gebruiken voor het doel waarvoor het ontworpen is voorkom je al aardig wat extra onderhoud. Ook overbelasting werkt een langere standtijd niet in de hand. Maar dat zien de pro's anders: tijd is geld. En ze hebben gelijk.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Kijk uit met schoonblazen met perslucht in of bij de schakelkasten.je blaast het stof in de relais en knoppen.en die kan je dan gaan vervangen, beter maar ook tijdrovender is met de stofzuiger uitzuigen
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Kijk uit met schoonblazen met perslucht in of bij de schakelkasten.je blaast het stof in de relais en knoppen.en die kan je dan gaan vervangen, beter maar ook tijdrovender is met de stofzuiger uitzuigen

Wellicht in de tijd van bakeliet. Tegenwoordig zijn alle industrie schakelaars en relais stofdicht.

Denk wel dat opzuigen beter is. Op ze minst voor je longen.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Jammer maar helaas.deze week weer wat relais besteld voor een altendorf zaag.paar weken geleden nog schakelaars vervangen van een homag kantenlijmer.allemaal stuk door schoonblazen
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Jammer maar helaas.deze week weer wat relais besteld voor een altendorf zaag.paar weken geleden nog schakelaars vervangen van een homag kantenlijmer.allemaal stuk door schoonblazen

Kan je daar een foto van maken? Hoe weet je zo zeker dat het door schoonblazen komt?
De praktijk is altijd weerbastiger dan de theorie, maak ik kan het me niet voorstellen. Zeker als het om professioneel spul gaat.

Volgens mij, zijn alle moderne relais geseald, IP65. Dat is niet druk dicht, maar dan moet het echt om heel fijn stof gaan en geen houtstof.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Kan daar helaas geen foto van maken,maar als de relais binnen zijn en ik ga ze vervangen dan zal ik een foto maken.de knoppen van de homag zijn van klockner moeller en een collega had de kast schoonfeblazen vanwege het stof.daarna dus diverse knoppen kunnen vervangen.en gesealde motorrelais ken ik niet volgens mij zijn die nooit stofdicht,maar zal dat eens uitzoeken.de machine schoonblazen kan ,maar er dringt bijna altijd stof de schakelkast binnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.