Hout voor een werkbank - en waar het te vinden

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Gisteren begon dan eindelijk mijn houtbewerkingscursus, en heb ik mijn eerste stapjes in deze mooie wereld gezet. Een van de eerste projecten die ik naast mijn cursus zou willen aanpakken is een werkbank. Ik heb zo'n beetje alles gelezen en bekeken wat ik kon vinden, maar vanwege de voornamelijk Amerikaanse insteek van de meeste auteurs blijf ik op het gebied van houtsoorten een beetje hangen.

Optie #1 is "gewoon" constructievuren. 50x100s halen bij de bouwmarkt, kijken of ik die recht krijg, en daar een mooie bank van maken. Ik ben een beetje bang dat het lastig gaat zijn om echt mooi recht hout zonder noesten te vinden, als ik zo eens bekijk wat ik normaal aan hout bij de bouwmarkt haal... Maar ik durf een fijnhouthandel natuurlijk niet om vuren te vragen :-D

Optie #2 is Douglas. Hoor veel dat het een mooie rechte nerf heeft en goedkoop is. Nadeel is wel dat het lastig te bewerken schijnt te zijn met handgereedschap, wat een groot punt is.

Ik beperk me graag tot de goedkopere houtsoorten, wellicht met wat details van een hardhout als meranti of iets soortgelijks. Mis ik nog soorten? Ik zie beuken of essen vaak voorbij komen, maar geen idee of dit überhaupt een betaalbare optie is voor een bank.

Roep maar, wat zouden jullie me aanraden? Als ik er uit ben, hoop ik mijn voortgang met jullie hier te kunnen gaan delen over de komende maanden.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Als het goedkoop moet maar wel heel vlak, stabiel, zwaar, praktisch, goed en snel: 2 keer 20mm MDF-plaat op een frame. Randen MDF afwerken met massief hout (beuken bijv). Er staat een interessant draadje over zo'n MDF-werkbank op dit forum (van deBruin?. Kijk eens op de zoekfunctie; van een aantal jaren geleden). Ik heb dit zelf ook als tijdelijke oplossing voor mijn ""super-beuken-niet-zo-goedkope-bank" :)D) die ik aan het bouwen ben (maar dat ""niet-zo-goedkoop" ligt niet echt aan het beuken).


mvg
klaas0639
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Ik heb bij de kringloop een eiken eetkamertafel (200x90x6 cm) gekocht en daar wat langere 10x10 vuren poten onder geschroeft.. Daarbij wat planken tussen de poten voor stabilisatie en je hebt een ruggenbreker staan.. Ook nog vastgezet aan de muur, dus die gaat nergens meer heen en is erg stabiel. Nadeel is dat de tafel niet heel erg vlak is, maar een schaafbeurt zou dat op moeten lossen.. (moet ik nog steeds doen..)

Tafel 5 tientjes, poten 30 euro en rampamoeren en bouten tientje ofzo. De planken aan de zij- en achterkant komen van een oude Ikea cd kastje die ik nog had staan..

Hele oude foto, het staat nu anders en ik heb een ongelooflijke berg meuk meer staan nu.. :) :

P1010469.jpg
 
Laatst bewerkt:

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Optie #1 is "gewoon" constructievuren. 50x100s halen bij de bouwmarkt, kijken of ik die recht krijg, en daar een mooie bank van maken. Ik ben een beetje bang dat het lastig gaat zijn om echt mooi recht hout zonder noesten te vinden, als ik zo eens bekijk wat ik normaal aan hout bij de bouwmarkt haal... Maar ik durf een fijnhouthandel natuurlijk niet om vuren te vragen :-D
+1 voor een werkbank gemaakt van grotendeels constructievuren. Ik heb het overigens bij een houthandel gehaald, geen fijnhouthandel natuurlijk maar wel betere kwaliteit vuren dan bij de bouwmarkt. Voordeel van een vuren bank is dat eerst de werkbank beschadigd en dan het werkstuk, al valt mij het beschadigen mee.
Het mahonie voor de bankschroef etc komt bij MasaveHout vandaan.

Kijk eens naar mijn werkbank:
http://www.woodworking.nl/showthrea...k-houtbewerken&p=114419&viewfull=1#post114419
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Dank voor jullie input! Een MDF-top heb ik overwogen, maar ik wil dit projectje vooral ook gebruiken om mijn skills te "ontwikkelen", als het ware, dus ik ga mezelf een beetje voor de leeuwen gooien en het ding zelf bouwen.

@Nick, ik heb met veel bewondering al een tijdje geleden je werkbank gezien op het forum, en het is een van de posts die me geïnspireerd hebben om er een zelf te bouwen. Fantastisch gedaan!
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Mijn werkbankje heb ik van douglas gemaakt. Niet duur, goed aan te komen en met prima mechanische eigenschappen. Het heeft ook wat meer massa dan vuren, wat voor een werkbank helemaal geen vervelende eigenschap is. (behalve dan op het moment dat je bijna klaar bent en je het werkblad op het onderstel wilt tillen)
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik heb enkele maanden geleden een simpele werkbank in elkaar gestoken.
Beetje de inspiratie gezocht bij Steve Ramsey (https://www.youtube.com/watch?v=lQWY7Pi4v-M), maar dan zonder de wielen en een plank onder de onderste bank geschroefd ipv er bovenop.
Vervolgens 2x 18mm mdf erbovenop en klaar.
Ik heb hier gewoon vurenhout voor gebruikt.

Ik had echt nood aan een werkbank, hoe simpel die ook mocht zijn.
Nu weet ik meer en meer wat ik nodig heb en naarmate ik meer ervaring krijg zal ik wel een 'superduper'-werkbank in elkaar knutselen :)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Aeolos, Ik heb een werkbank, deels uit constructie vuren samengesteld. Als ik het weer zou doen, zou ik toch voor een betere kwaliteit (dus geen bouwmarktkwaliteit) gaan. Dan kun je de verbindingen wat netter realiseren. De uit Zwolle gehaalde onderdelen waren wat gemakkelijker te bewerken :p
Het helemaal zelf opbouwen van de werkbank geeft wel veel voldoening.
Succes en laat ons de vorderingen weten!
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Leuk om al die verschillende aanpakken te lezen. De een gaat voor snel en praktisch, de ander maakt er een kunstwerk van. Allemaal even waardevol en voor alles is wat te zeggen, ik ga kijken of ik een mooie middenweg kan vinden. Tot ik m'n tools en hout bij elkaar heb ga ik knutselen in Sketchup :)
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Vaak zie je ook een combinatie, bijvoorbeeld vuren/douglas voor het onderstel en dan een mooi werkblad van beuken, of iets vergelijkbaars.
Succes!
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Zo, de plannen krijgen onderhand een beetje vorm, en ik ben in gesprek over hout. Het wordt een klein Roubootje, 170cm breed, 56cm diep, 1m hoog. Ik ben een beetje aan het puzzelen met een oplossing om de traditionele "leg vise", of voetklem, of iets dergelijks, wat aan te passen zodat ik geen pinbord nodig heb waar ik steeds de pin moet veranderen. Iemand ervaring met het gebruiken van glijlagers zoals in dit voorbeeld? http://www.thewoodwhisperer.com/articles/roubo-workbench-leg-vise-alternative-linear-bearings/
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik ben er nog niet aan toe gekomen, maar zo (met buisprofiel) wilde ik het ook gaan proberen. Kijken wie er het eerste tijd voor heeft :D
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
2015-02-12 19.22.38.jpg
Na veel wikken en wegen toch tot de conclusie gekomen dat vuren de beste optie is voor deze werkbank. Ik hoop ooit een mooie beuken bank te bouwen, maar dat gaat nu domweg boven budget. Een uurtje zagen bij de lokale houtboer, en we kunnen beginnen aan het onderstel! Helaas alleen geschaafd vuren kunnen krijgen, wel spotgoedkoop. Dan maar even door de vandiktebank heen om alles strak te krijgen, de ronde randjes zijn vrij onhandig bij het verlijmen van een blad straks, en ik heb het liever iets "strakker". Voordeel van de cursus: grote vandiktebank. Ik vind het prima om straks het hout voor mijn doosjes, kissies en dergelijke met de hand te schaven, maar voor dit grote project is de vandiktebank wel erg handig...
2015-02-12 19.41.00.jpg
Poten gelamineerd van 2 15x5 balken.
2015-02-12 21.46.22.jpg
Alle pennen afgetekend op de korte en lange liggers... Wat werkt dat aftekentooltje van Veritas mooi zeg :)

Next up: poten vlakken en een heleboel pennen zagen!
 

WR1944

Oud hout
Ik heb mijn werkbank ook van constructiehout gemaakt. In mijn geval van douglas fir. Na het lijmen van het blad heb ik met een electrische schaaf zoveel van het blad geschaafd dat de afgeronde kanten weg waren. Daarna heb ik het geheel met de hand gevlakt met m'n Veritas jointer plane.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?7778-Een-echte-werkbank

Met het acclimatiseren van het hout in de kelder denk ik dat er weer een vlakschaafronde nodig is.
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
't Is een tijdje stil geweest van mijn kant. Vooruitgang is langzaam als je zelf nog weinig gereedschap hebt en slechts een oud bureau als "werkbank", maar vandaag begon er dan eindelijk iets zichtbaar te worden! Alle pennen zijn aan de liggers gezaagd en het grootste gedeelte van de gaten is ook af. Vandaag kon ik een van de zijkanten voor het eerst "droog" testen. Zo'n goed gevoel!

Nog steeds aan het spelen met plannen voor de leg vise, de ingenieur in mij wil toch de pinless leg vise met een lineair lager proberen... Wel een uitdaging :-D

Een paar plaatjes dan maar.
2015-03-05 19.26.21.jpgNetjes de stukken op lengte zagen met mijn japanse Ryoba en de zaagwal van meneer Sellers
2015-03-09 21.03.38.jpgPennen aan de bovenkant van de poten gezaagd! Nu de gaten nog...
2015-03-18 21.16.33.jpgVoor het eerst een verbinding in elkaar!
2015-03-18 21.17.03.jpgPen met spatpennetje aan de bovenkant. Hout brak een beetje naar weg bij het steken van het gat voor de spatpen. Gelukkig komt hier het blad bovenop :)
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Yay, het frame zit in elkaar! Ik wil de poten met toogpennen vastzetten, afgezien van de lange liggers, die met lange bouten vastgezet worden zodat het geheel demontabel blijft. En dan kunnen we de gaten van het blad gaan aftekenen en uithakken!
2015-03-19 21.31.54.jpg
Weet iemand een plek om hardhouten deuvels te kopen? Ik heb niet de mogelijkheid om zelf een deuvelplaat te maken op het moment, en die van Lie Nielsen is wel wat aan de prijs...
 

sankatommy

Nieuw lid
26 aug 2012
20
0
Weet niet hoe dik de deuvels moeten zijn, maar zijn er niet gewoon hardhouten 'stokjes' (bij gebrek aan betere omschrijving) te koop bij de G/P/K? Even op goede lengte zagen en klaar is Kees/Aeolos ;)
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
8mm lijkt me een nette maat voor deze pennen. Ik las hier wat slechte verhalen over de kwaliteit van bouwmarktdeuvels, o.a. qua rechtdradigheid, dus dacht dat het misschien beter zou zijn om wat eiken deuvels op de kop te tikken ergens...
 

sankatommy

Nieuw lid
26 aug 2012
20
0
Ik snap wat je bedoelt, maar ik bedoel een hardhouten 'stok' van bijvoorbeeld een meter en die opzagen. Voor jou situatie lijkt me hardhout van de bouwmarkt een prima oplossing?

PS. Twijfel je nog kun je dezelfde stokjes ook bij een houthandel halen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.