Gitaar ?

JobK

Nieuw lid
7 jan 2015
11
0
Ureterp
Gemaakt als cadeautje. Een vogelhuisje in de vorm van een gitaartje.
Afmetingen 45x18x10 cm.

2014-07-01 12.08.55.jpg
2014-07-01 12.09.43.jpg
2014-07-01 12.09.32.jpg
 

Bijlagen

  • 2014-07-01 12.10.40.jpg
    2014-07-01 12.10.40.jpg
    44,8 KB · Weergaven: 380

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooi en een prachtig idee.
Nu hopen dat we snel mooi weer hebben en dat de vogeltjes hun gang gaan.
 

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
Een gitaar die eens niet werd gemaakt van tropisch hout! Héél goed :)
Voor wie het interesseert: Het Centrum voor Muziekinstrumentenbouw (te Puurs (B)) is trekker van een internationaal onderzoeksproject dat nagaat of er even goede gitaren kunnen gebouwd worden met niet-tropische houtsoorten. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Ik voorspel dat er een schok zal gaan door de gitaarwereld. Zie: http://www.leonardo-guitar-research.com/
 

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
Mja... nog even iets anders ... ik ben al een half uur aan het uitvlooien hoe ik een nieuw onderwerp kan starten op dit forum, maar geraak er maar niet aan uit ... iemand een tip voor mij? Dank.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ga naar de top van deze pagina en klik op FORUM. Zoek dan een rubriek uit waar je het onderwerp in wil plaatsen en klik daar op. Vervolgens klik je op START NIEUW ONDERWERP.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Een gitaar die eens niet werd gemaakt van tropisch hout! Héél goed :)
Voor wie het interesseert: Het Centrum voor Muziekinstrumentenbouw (te Puurs (B)) is trekker van een internationaal onderzoeksproject dat nagaat of er even goede gitaren kunnen gebouwd worden met niet-tropische houtsoorten. De eerste resultaten zijn veelbelovend. Ik voorspel dat er een schok zal gaan door de gitaarwereld. Zie: http://www.leonardo-guitar-research.com/

Ja, ik maak me er ook schuldig aan.. :) Het Leonardo project is geweldig, maar is niets nieuws.. Tenminste, voor mij niet. Heb een paar leuke projecten gezien op de DGBM. Zeer mooie gitaren. Toonhout is sws belachelijk geprijsd. Helaas een kwestie van vraag en aanbod..
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik heb al een aantal gitaarbouwers geholpen met hout voor hun instrumenten. Voor de akoestische bouw heb ik ook al eens plataan , noten, kers en robinia geleverd. Allemaal ook mooie eigenschappen qua toon. Het is jammer dat je vaak erg veel afval hebt want veel delen zijn helaas niet bruikbaar van een stam.

Veel mensen kiezen toch vaak voor een exoot. Op zich helemaal niets mis mee natuurlijk. Er zijn nog best veel exoten verantwoord te krijgen.
 

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
@Rizz Dan heb je zeker Jacky Walraet ontmoet ... Onlangs stelde hij de resultaten van de blind-testen voor. Dus zowel blindtesten voor muzikanten als voor het publiek. Conclusie (in een notendop) was dat de exoten niet van de inheemsen konden worden onderscheiden. De resultaten van de niet-blindtesten waren verrassend anders. Plots vond men (zowel muzikanten als het publiek) de exoten beter klinken. Wij worden geregeerd door vooroordelen ... Merkwaardig was dat bij de blindtesten nooit een exoot als beste gitaar werd uitgekozen ...

@rickkoorman: je bedoelt dat dat in het kader was van het leonardo-project? de houtsoorten komen me bekend voor namelijk :)

groet,
jeti
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Dat zou kunnen, ik heb met 1 iemand staan praten en ik ken een bouwer die daar studeert, Stijn Kenens.

Bij mij was het overigens een kwestie van uiterlijk.. Ik heb Ziricote gekozen omdat het er waanzinnig uitziet en omdat het de kleurstelling overeenkwam met wat ik in m'n hoofd had..

Voor de volgende wordt het (gerecycled) Redwood met iets... Zou zomaar kunnen dat het een inheemse soort wordt..
 
Laatst bewerkt:

jeti

Actieve deelnemer
22 apr 2014
33
2
Ziet er inderdaad 'waanzinnig' uit :). Ik ben me aan het afvragen wat het effect zou zijn op een gamba ... da's nl. mijn instrument. Het leuke aan dat instrument is dat het nooit evolueerde tot een (kwasi) standaard en dat je niet a priori vreemd wordt aangekeken wanneer je eens met één en ander experimenteert ...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.