Binnendeuren Piet Boon stijl

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ik wil een aantal binnendeuren in huis gaan maken in Piet Boon stijl, zie onderstaand voorbeeld.

Qua houtsoort, diktes en verbindingen kom ik er alleen niet uit. Iemand tips, ervaringen of voorbeelden? Bij voorbaat dank!

Piet-Boon-deur-deuren-binnendeuren-2012-1.jpg
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ok dus gewoon platen multiplex nemen. Als ik als basis een plaat van 18mm neem en daar aan iedere kant 2 stroken van 5mm op lijm zit ik op een dikte van 38mm dat komt wel mooi uit, zal dit stevig genoeg zijn of moet ik een dikkere basis nemen?

Welk plaatmateriaal raden jullie aan? Ik zie verschillende soorten populieren en berken.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Bedankt voor de tips, ik twijfel ook nog een beetje over de stevigheid inderdaad, eerste idee was om het kader te zagen uit 40mm exterieur plaat in stroken en dan met pen in gat verbinden.

Kader uit SLS 38x140 is ook nog een optie, maar ook weer moeilijk recht te krijgen...

Alles uit MDF zou ook nog kunnen, ik heb plafondhoge kastdeuren in m'n bijkeuken gemaakt van 18mm MDF die trekken ook niet krom..

Of toch maar een hardere houtsoort kiezen? Is er iemand met praktijkervaring? ;)
 
Laatst bewerkt:

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik heb dit soort deuren van 210 cm. hoog gemaakt in goede kwaliteit 18 mm multiplex (rondom in de verf) en die zijn jaren na dato nog kaarsrecht, maar MDF wil ook en dat is eigenlijk nog wel fijner te verwerken. De voorbeelden op je foto's lijken superstrak afgewerkt en je ziet geen nerf of wat dan ook meer; dat pleit voor MDF.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hoe het ook zij, als je met multiplex werkt zal ik aan de lange kanten ook ff een strookje dun fineer plakken. Dan zie je die lelijk structuur van multiplex niet. Zelfde bij mdf, maar dan zou ik een dikker latje van een mm of 4 erop plakken...
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Gaan de verhoudingen van het profiel niet helemaal mank als je er 2x een strook van 5mm op plakt aan beide zijden? Het verschil in dikte lijkt mij op de foto's minder groot over komen namelijk. :confused:
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
ik denk dat je met mdf het probleem gaat krijgen met het vastschroeven van de scharnieren... uit ervaring...

Met wat langere schroeven en eventueel een 4e scharnier moet het wel lukken toch? De deur weegt 'slechts' 40 kg.

Op de foto's wordt gebruik gemaakt van verdekte scharnieren, deze vindt ik vrij 'ielig' en prijzig (rond de € 50,- per stuk) dus ik kies maar voor normale scharnieren.
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Hoe het ook zij, als je met multiplex werkt zal ik aan de lange kanten ook ff een strookje dun fineer plakken. Dan zie je die lelijk structuur van multiplex niet. Zelfde bij mdf, maar dan zou ik een dikker latje van een mm of 4 erop plakken...

Bedankt voor de tip, zie je dit latje van 4mm dan niet van de voorkant weer zitten? Of frees je deze dan in? :rolleyes:
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Gaan de verhoudingen van het profiel niet helemaal mank als je er 2x een strook van 5mm op plakt aan beide zijden? Het verschil in dikte lijkt mij op de foto's minder groot over komen namelijk. :confused:

Ik dacht nu aan een basisplaat van 16mm, rondom aan beide zijde een strook 12mm (totale dikte 40mm) en in het kader een smal strookje 6mm dik.

Hoe dik denk jij dan dat de stroken zijn vanaf foto? :)
 

PBT

Actieve deelnemer
1 keer bij een bedrijf waar ik als zzper ingehuurd was mdf deuren afgemonteerd... waren speciale groene mdf deurplaten van 4cm. Ondanks voorboren spleets op plaatsen het mdf. vandaar dat ik een beetje huiverig ben geworden met mdf deuren. Persoonlijk heb ik liever multiplex
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Woeps, bedoelde 2mm. Als je dan met een 2mm kwartrondfreesje de kanten breekt (wat gebruikelijk is bij deuren) valt het niet meer op na het schilderen.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je kan op de plaatsen waar de scharnieren komen een uitsparing in het MDF maken en in die uitsparingen met epoxy een stuk massief hout inlijmen. Dan schroef je de scharnieren in het massief vast.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Ik dacht nu aan een basisplaat van 16mm, rondom aan beide zijde een strook 12mm (totale dikte 40mm) en in het kader een smal strookje 6mm dik.

Hoe dik denk jij dan dat de stroken zijn vanaf foto? :)

Ik schat meer in dat het rond de 4mm zit. Het lijkt maar een klein verschil, maar het kan net genoeg zijn. Anders een hoekstuk maken in meerdere varianten en kijken welke je optisch het beste bevalt...?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.