Amerikaanse Iep dienblad

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi Leo.
Blij om weer iets te zien van u.
Ik mis uw boeiende verhalen.
Hoe is het in het winterse Canada?
Waarschijnlijk veel sneeuw.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Mooi dienblad geworden!

Dank je voor je comment handig

Mooi Leo.
Blij om weer iets te zien van u.
Ik mis uw boeiende verhalen.
Hoe is het in het winterse Canada?
Waarschijnlijk veel sneeuw.

Thanks Jacob :), yes it’s been a while, van alles en nog wat te doen, en soms gewoon geen zin om wat op de forums te plaatsen.
Oh het is best frisjes hier Jacob :rolleyes:, het is al enkele maanden wit hier, de sneeuw zakt wel wat in elkaar, maar het is toch nog wel zo’n 30 centimeter diep, hier de temperatuur van deze maand, dat geeft je een goed idee hoe het hier is.
Gelukkig niet zoveel sneeuw als vorig jaar, heb nog maar 3 keer de Snowblower gebruikt, in Februari gaan we een paar weken naar CUBA, een beetje opwarmen en de winter in twee breken ;) 1thumb.gif

Jan. 2015 temps.jpg

Mooi blad Leo.
Dank je Nico :)

Mooi blad, kan een hoop op?
Marcel
Thanks Marcel, niet zo heel veel, het is zo’n 26 cm, mooie maat voor enkele glazen of kopes thee/koffie :)

Mooi strak blad.
Dank je voor commenting Wim, ja dat’s moeilijker dan vele realiseren 1thumb.gif
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Jij hebt dus zo'n beetje winterslaap Leo.
Ik ben zelf bezig met het afbouwen van mijn kast. Ik ben daar vorige winter aan begonnen, eeen kast die bestaat uit 2 elementen van 180cm lang en 75cm hoog en een hoog deel 140cm breed en 210cm hoog. Alles krijgt een koloniale uitstraling wat betekent dat ik al de onderdelen als ze klaar zijn moet mishandelen (met brandijzer, ketting en van alles wat deuken en beschadigingen maakt) De 3 elementen zijn samen een geheel dat precies past tegen een wand in onze woonkamer.
Omdat ik in de zomer absoluut geen zin heb om urenlang aan mijn zaag en schaafmachine te staan bewaar ik dit werk altijd voor de wintertijd.
De kast maak ik van Eikenhout. Ik heb 29 jaar geleden 14 stammen gekocht en laten zagen, die heb ik op natuurlijke wijze laten drogen en de laatste jaren (sinds ik thuis ben) maak ik wat meubels voor ons zelf en voor de kinderen.
Op de foto zie je de kast zoals ik hem vorige winter heb gemaakt.
Nu heb ik inmiddels 5 deurtjes, 20 panelen, 80 (glas)latjes, 8 legbanken, 16 keeplatten (om de legbanken op de ouderwetse manier in hoogte te verstellen), 1 kooflijst (voor de hoge kast), 1 passtuk om de opening links langs de hoge kast weg te werken (de opening zit er omdat daar verwarmingsleigingen lopen). Deze week ben ik nog bezig met het maken van 9 laden.
En dan begint het vervelende werk.
1: Schuren behandeling tegen houtworm wat er in 29 jaar tch hier en daar in is gekomen.
2: Opnieuw schuren.
3: Kleurbeits aanbrengen.
4: Opnieuw schuren.
5: 2é laag kleurbeits.
6: Schuren.
7: Blanke lakaanbrengen.
8: Laatste keer schuren ditmaal korrel 400.
9: Laatste laag blanke lak aanbrengen.
nieuwe kast.jpg
Dan het mooiste werk alles in elkaar zetten en afmonteren.
En dit alles hoop ik over c.a. 6 weken op te leveren.
Dus je begrijpt waarom er van draaiwer niet veel terechtkomt. Overigens verloopt het drogen van de 40 voorgedraaide Esdoorn schalen in alle maten en modellen voorspoedig, ik controleer en weeg de schalen elke week op maandagmorgen daarbij noteer ik het gewicht en dat geeft mooie tabellen over het droogproces.

Groeten Rien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.