Eerst stucen of eerst hout behandelen

kunstenaar

Nieuw lid
18 jan 2015
3
0
Hallo,

Vraagje: ik heb met stucplaten een nieuw plafond gebouwd tussen oude houten balken. Nu wil ik de balken in de olie zetten en tussen de balken stucen.

Wat is wijsheid? Eerst de balken oliën en dan stucen? Of eerst stucen?

Ik heb één balk in de witte grondverf gezet, en daar komen nu gelige vlekken in. Troep die uit de balk komt denk ik.

Ik wil proberen te voorkomen dat m'n wit geverfde stucwerk vol met gele plekken komt. Wat te doen?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Stukadoors werken meestal slordig, dus eerst stukken. Het eventuele stucwerk dat op de balken is gemorst kan je dan nog weghalen, en dan in de olie zetten.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Het gaat niet om onbehandelde balken die blank afwerkt worden (met olie)? Onbehandeld hout zal een white was effect krijgen doordat de stucadoor er met de spons langs trekt. Als het hout in de grondverf heb je daar geen last van.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Is er veel gerookt in de kamer? die gele vlekken kunnen nicotine vlekken zijn,dus eerst goed schoonmaken/ontvetten met bijv ammoniak.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ammoniak zou ik niet meer gebruiken. Er zijn uitstekende vervangers. Het voordeel als je eerst de boel in de olie zet dat er weinig meer op hecht. De normale volgorde is eerst stucen en daarna afwerken.
Je zou ook zelf de boel goed kunnen afplakken. Ik heb zelf ook het probleem gehad van gele vlekken ik heb er een paar keer isoleer op gespoten en daarna afgewerkt. Op sommige plekken moest ik wel 4 x spuiten
 

kunstenaar

Nieuw lid
18 jan 2015
3
0
Bedankt voor de reacties tot zover. Oké: eerst stucen en dan de balken in de olie zetten. En ik zal de stukadoor (m'n vader) achterna lopen om de balken direct schoon te maken waar hij is geweest.

Het zou denk ik kunnen dat de gele vlekken door roken komen. Er is denk ik veel gerookt, maar de balken zaten wel achter een systeemplafond..

Heb ik kans dat de gele vlekken ook in het stucwerk trekken als ik de balken niet verder schoonmaak? Ik heb ze tot nu toe schoongemaakt met St. Marc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.