Robland X26

Frans de Zeeuw

Nieuw lid
19 jan 2015
4
0
Net lid geworden van de Side. En nu al heel interessant.

ik ben een Robland X26 aan het reviseren, veel onderdelen ontroesten.
dat doe ik met een haakse slijptol met een roterende 'kom' staalborstel, op deze manier beschadig je niets en het eindresultaat ziet er goed uit.

Bij het vandikte gedeelte begrijp ik iets niet, te wete:
als ik materiaal invoer pakt de geprofileerde invoerrol het materiaal niet, misschien staat hij te hoog.

Weet iemand de afstellingen tov van de bovenkant tafel naar de onderkant invoerrol, schaafas en uitvoerrollen.

En hoe regel ik dat bij. Graag advies.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Frans, welkom op het forum!!

Er zit een hendel onder de vandiktebank waarmee je de toevoerrol kunt ontkoppelen. Deze even ontgrendelen en dan schaaft ie als een tierelier!

Fons
 

Frans de Zeeuw

Nieuw lid
19 jan 2015
4
0
Fons, dank je voor de reactie.

De X26 van Robland is een oude machine. Een hendeltje is er wel maar die zorgd alleen voor de aandrijving van de invoer rol.
Dus ik begrijp het niet helemaal.
 
A

Athanor

Guest
Dus de invoerrol draait wel begrijp ik uit je reactie. Dan zal het een kwestie zijn van slijtage aan drukveren o.i.d. Ik heb voorheen een Robland gehad, maar daar geen problemen mee gehad en hoeven bij te stellen. Wel regelmatig aan de invoertafel van de vlakbank gesleuteld. Ik zou nu geen remedie voor je probleem weten. Misschien kun je op deze site wat aanwijzingen vinden, deze man heeft de meest uitgebreid infosite voor de (oude) Robland machines gemaakt. En anders is er een Roblandforum waar je eens kunt zoeken naar de oplossing van je probleem of een vraag erover kunt stellen.

Succes! Fons
 

Frans de Zeeuw

Nieuw lid
19 jan 2015
4
0
Fons.

Ik ben eruit.

Ik had de nieuwe beitels domweg op de zelfde hoogte afgesteld als de oude.
En de link uit Amerika die je stuurde gaf aan dat de beitels tot maximaal 1 mm boven de schaafas mogen uitsteken..
Dat heb ik nu gedaan en de invoerrol neemt het materiaal goed mee..

Nogmaals dank je wel.

Frans.
 
A

Athanor

Guest
Fijn dat je de oplossing hebt gevonden! Ik heb daar ook veel nuttige info opgedaan toen ik mijn Robland had.

Veel succes met je machine!


Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.