zware belasting

peter kruse

Nieuw lid
13 jun 2013
20
0
Appelscha
Hallo,

Ik heb een vraag over het volgende: Ik heb een Router Boss gekocht en heb nu een balkje( 5 x 20 x90 cm) dat ik aan een bakstenen muur wil bevestigen. Het balkje komt met de 20 cm breedte tegen de muur. Omdat de Router Boss + bovenfrees en uiteraard allerlei houtstukken aan het balkje komen te hangen, is het nodig om het goed te verankeren. Het totale gewicht kan tot boven de 30 kg komen.

Nu mijn vraag: wat is de beste methode om de balk te bevestigen? Wat voor soort schroeven? Ik zelf heb wel schroeven die de dikte van het hout en de muur overbruggen kunnen, maar bij dit soort schroeven begint de draad pas na 6 cm van de kop. Dit houdt dus in dat het gedeelte van de schroef in het hout zelf geen draad heeft. Met betrekking tot het voorboren: Is het zo dat ik in dit hout (padoek) moet voorboren tot de dikte van de buis van de betreffende schroef zelf?


Graag reacties(Waarvoor uiteraard op voorhand al mijn hartelijke dank!).

groeten,
Peter Kruse.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hallo Peter,

Je denkt in de goede richting.
Je kunt gewoon stevige schroeven gebruiken met een totale lengte van de 5cm balk plus S8 pluggen.
Dat er geen schroefdraad in het hout zit, is niet van belang. Als de schroeven maar stevig in de muur zitten.
Inderdaad: Het hout moet je zo ruim voorboren dat je schroef er door heen past.
In jouw situatie zou ik zelf 3 of 4 schroeven gebruiken.
3: verdeeld over de lengte, of
4: twee aan elk uiteinde (op ca 10-15cm van de rand.

Succes ermee.
 

peter kruse

Nieuw lid
13 jun 2013
20
0
Appelscha
Ik snap wel hoe je chemische pluggen gebruikt om de draadeinden vast te zetten. Maar hoe heb je de draadeinden snel genoeg (in verband met uitharden van het chemische component) in en door het hout (de draadeinden dienen ten slotte in het hout te verzinken) gekregen? Op wat voor een manier heb je voorgeboord? Met hoeveel mm?
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Die gaten in de balk kun je later boren als de ankers uitgehard zijn. Dan kun je eventueel je moeren verzinken met een speedboor of een Forstnerbit.
 

peter kruse

Nieuw lid
13 jun 2013
20
0
Appelscha
Sorry voor de late reactie. Ik geloof dat ik de methode met de chemische ankers maar neem.
Met een 12 mm draadeind ook maar 12 mm gaten in het padoek boren, naar ik aanneem? Alleen zal ik de handeling omdraaien. Eerst in het hout boren, dan draadeind er een stukje inbrengen. Daarna gaten in de muur aanbrengen en de gaten schoonmaken en opvullen met de chemische substantie. Dan het hout zorgvuldig ervoor plaatsen(met de draadeinden erin). Als e.e.a. is uitgehard het overtollige spul weghakken en het hout tegen de muur aanschuiven. Ik denk dat met deze methode de aansluiting hout/draadeind altijd goed is. Aansluiting draadeind/muur mag tenslotte wat speling hebben omdat het toch met het uithardingsspul opgevuld wordt. Wat denken jullie? Is mijn denkwijze logisch, of maak ik hier een fout?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.