Tafel van Iep met olijf-essen gefineerd blad

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Morgen vertrek ik naar Nieuw-Zeeland en Australië om van de fantastische omgeving te genieten, maar ook om daar proberen te werken als meubelmaker of scheepsinterieurbouwer. Mede door deze reis heb ik de tafel, die al 1,5 jaar in mijn hoofd zat nu toch echt moeten (af)maken. Het fineer heb ik al 2 jaar geleden gekocht, een erg mooi stuk olijf-es met onwijs bijzondere tekening. Deze had ik al lang geleden gefineerd, maar had simpelweg gewoon niet de tijd om er mee door te gaan. Het begon echt te knagen en moest hem nu dan toch echt wel voor mijn reis afmaken. Rond kerst was het rustig en waren we een paar dagen dicht, genoeg tijd voor mij om verder te gaan dus. Het frame rondom het gefineerde blad is gemaakt van Iepenhout, tussenin nog een bies van wengé. Het gefineerde blad is aan de kopse kanten recht en heeft aan de lange kant een flauwe curve naar buiten. Het frame is precies andersom en heeft aan de lange kant een recht kant en aan de kopse kant een flauwe curve. Vervolgens heb ik naar de hoeken toe dezelfde curve geschaafd. De poten en onderstel hebben ook allemaal dezelfde shape.
Ik heb het blad afgewerkt met veel lagen lak om alle poriën op te vullen. Pff, het hout lustte echt wel een slokje. Eenmaal genoeg lagen opgebouwd, steeds fijner geschuurd en vervolgens gepolijst. Heb voor de verandering ook maar eens een aantal foto's toegevoegd van het maakproces.

DSC_0003.jpg

DSC_0004.jpg

DSC_0005.jpg

DSC_9776.jpg

DSC_9779.jpg

DSC_9780.jpg

DSC_9781.jpg

DSC_9782.jpg

DSC_9810.jpg

_MG_2973.jpg

_MG_2991.jpg

_MG_3002.jpg

_MG_3067.jpg

Groeten,

Lennaert
 
Laatst bewerkt:

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Wauw!!! Supermooi!! Die zal je missen als je op reis bent! Leuke laatste foto, lijkt met een gezicht van een of andere Griekse godheid. Ik zou deze foto's meenemen ipv een sollicitatiebrief...succes aan de andere kant van ons bolletje.

groet,

Glen
 

Timberframe

Actieve deelnemer
3 dec 2013
86
4
Soesterberg
Op het eerste zicht lijkt het wel zo'n oude zeekaart uit de tijd van Piet Heijn!! Zéér bijzondere tafel, een sollicitatiebrief zal overbodig zijn bij zo'n port-folio lijkt me! Succes down-under!!
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Heeel erg mooi, zowel de tafel als geheel (mooie lijnen) als het fineer! Veel succes en plezier down under!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Prachtige tafel! Door de rondingen lijkt het net of staat het hele blad bol. Ik zie in de laatste foto een gekke geit ;)

Veel plezier in Australie en NZ. Geniet ervan!
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Schitterende tafel, qua design en uitvoering ! Gewoonweg prachtig ! Net als Timberframe moest ik ook aan een oude zeekaart denken, leuk zoiets, kun je bij het eten allerlei vormen zien. Mijn eten zou koud worden ;)
Succes daar !
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Bijzonder mooie tafel, in alle opzichten.
Mijn eerste idee was ook een oude landkaart, erg knap.
 
A

Athanor

Guest
In een woord: Vakwerk!!! Goed dat je nu de noodzaak zag om dit af te maken!!!


Complimenten, Fons
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Ik vertrek vandaag naar Adelaide en heb dan 10dagen de tijd om in Melbourne te zijn. Vervolgens vliegen we vanaf Melbourne naar Auckland, NZ, daar heb ik dan 3 maanden om rond te reizen. In Melbourne kan ik bij een meubelmaker aan de slag, dus dat zou dan de eerst volgende stop weer zijn. Daarna heb ik nog niet concrete plannen, maar zou ik bijvoorbeeld nog kunnen kijken voor werk in NZ of ergens anders in Australië.

Ik heb inderdaad al vaker gehoord dat het lijkt op een landkaart. De laatste foto doet mij ook denken aan een geit of schaap, met een beetje fantasie zie je namelijk ook nog de hoorns. De tafel heeft meer van dit soort plekken als je het goed bestudeert. Overigens is de tafel gewoon vlak, het zou kunnen door vertekening van de vormen, alleen naar de hoeken toe wordt het blad dus dunner. Zeker op de kopse kant heb je behoorlijk gezichtsbedrog.

Groeten,

Lennaert
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Lachen! Hoe heb je het werk in Melbourne gevonden, via een jobsite of heb je gewoon willekeurige meubelmakers aangeschreven? Ik ben op dit moment in NZ voor de volgende drie kwart jaar. Er bestaat een kans dat we elkaar tegenkomen ;). Veel plezier in het vliegtuig. Het is een lange zit :rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.