Hoe dit wijnvat door te zagen?

Patola

Nieuw lid
3 jan 2015
17
0
Hoi allemaal,

ik lees al een hele tijd mee op dit forum en plaats nu mijn eerste berichtje.
ik ben bezig met het inrichten van een klein thuis cafeetje ( kein barretje met een zithoekje).
ik heb van een groot wijnvat twee stoeltjes gemaakt en wil nu van een half wijnvat met schaaldelen erop een tafel maken. Het zal op deze zin worden:
http://www.winebarreldesigns.com/shop/tables-sets/wine-barrel-distressed-finish-coffee-table/

mijn vraag is hoe ik het beste het wijnvat door kan zagen.
ik zat aan twee optie te denken:
1) de metalen banden op de helft extra vastschroeven en daartussen de ton door te zagen.
2) de metalen banden verwijderen en dan de halve ton weer in elkaar zetten. Want ik denk dat de houten stukken uit elkaar zullen vallen.

of heeft iemand nog een betere optie voor mij?

alvast hartelijk dank.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
optie 2 lijkt me geen optie, want idd, de metalen banden houden de duigen bij elkaar en deze zijn met enige precisie geplaatst om de ton vloeistofdicht te maken. Optie 1 is dus de betere. Vlak onder het blad elke band met een paar schroeven fixeren zou ik ook doen. Iets anders kan ik ook zo gauw niet bedenken...

Edit: je zal alle duigen moeten fixeren, want de cirkel maakt de stevigheid en ook dat houdt de duigen bij elkaar. Anders tik je ze er zo tussenuit en ik neem aan dat het een beetje hufterproof moet worden...
 
Laatst bewerkt:

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
De plankjes vastzetten/schroeven aan deksel en bodem, alleen van de metalen banden krijgt een half vat geen stevigheid.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Da's idd waar, zou het dan wel lijmen en misschien nog een extra ribbe aanbrengen in de vorm van een halve cirkel..
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
De metalen banden zitten met aardig wat kracht op de vaten geslagen. Als je de metalen banden door zaagt springt het geheel open met een flinke kracht zodra je de laatste band door zaagt. Als je de duigen niet van tevoren merkt of met een stevige tape fixeert krijg je de duigen nooit meer mooi uitgelijnd. Je zal de deksels moeten gebruiken om het geheel in vorm te houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.