favorieten?

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hallo iedereen, een belangstellende vraag: Hebben jullie favoriete middelen voor transparante afwerking? Drie dingen zijn dan belangrijk: Welk product gebruik je graag, voor welk doel, en waarom is het je favoriet op dat gebied?

Mijn aftrap: Ik vind het fantastisch om eiken te behandelen met natuurlijke oliën (tungolie of lijnolie, scheutje terpentijn erdoor): het verfraait sterk, het is puur natuur, het ruikt heerlijk (pure tungolie wat minder) en het verwerkt heel gemakkelijk (je kunt het met een doek opbrengen en uitwrijven).

Op twee staat bij mij Osmo Hardwaxoil. Ook omdat het zo gemakkelijk verwerkt, en heel zuinig, de geur vind ik aantrekkelijk en de afwerkingslaag is kwalitatief goed. Matte osmo op eiken is ook prachtig.

Het omgekeerde kan trouwens ook interessant zijn: Zijn er producten waar je in sommige toepassingen of op bepaalde houtsoorten juist slechte ervaringen mee hebt? Wat zou je afraden?

Ben benieuwd naar jullie voorkeuren.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Pure lijnolie, of inderdaad een hardwaxolie. Voor die laatste heb ik niet echt een favoriet merk.

Ik heb wel eens geprutst met schellak maar deed waarschijnlijk alles fout, want het zag er niet uit. Vernis achtigen of glitsa of zo gebruik ik bijna nooit meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.