Populier, de moeite waard?

deGoteZaagbek

Nieuw lid
18 jan 2015
2
0
Uitgeest
Ik kan een populier van iemand "krijgen" (Stam 10 meter, gem 80cm dik). Ik moet wel de kraan en het transport betalen (ca 400 euro). Ik wil er planken / balken van zagen. Is dit de moeite waard?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dan heb je een cilinder dan 5,028 kuub, om zulk een volume gezaagd en gedroogd te kopen moet je rekenen op €1500-2000 naargelang de kwaliteit.
Zolang je daar onder blijft is het iig rentabel.

Is hij ook onderhouden of zitter er dikke takken op die stam?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Voor planken of balken mag je zo geen grote vertakkingen hebben, dan moet je de stam onder en boven zulke takken doorzagen.
Wat blijft er dan nog over? "Takjes" tot 5-6cm zijn misschien nog aanvaardbaar maar het hout eronder is dan sowieso minderwaardig.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Doet dat er toe wat je er van wil maken? Lijkt me sterk dat je 5 kuub, in één project kwijt komt.
Lange planken en dikke balken zijn natuurlijk afhankelijk van de noesten die je tegenkomt, wat benchworks zegt.

Anders worden het kleinere stukken, je zou 'm ook nog ala caspar la barre eerst kunnen splijten das dan sowieso makkelijker voor transport. Kan je daarna de helft nog zagen of alles splijten voor stoelen oid :)
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Ik vindt het wel de moeite waard populier is erg mooi hout en erg makkelijk te bewerken het is alleen niet zo hard
Maar je kunt er prima dingen van maken ik heb zelf thuis ook een aantal planken liggen
Als je de kans hebt en het geld zou ik hem zeker verwerken
Mvg Leroy
 

Henk L

Nieuw lid
28 feb 2012
2
0
als je een stam van 5 m3 hebt moet je rekening houden met een rendament van 60 procent, de rest kan je als brandhout gebruiken, ik zou geen toepassing voor populier kunnen bedenken dan alleen maar de klompen industrie.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
als je een stam van 5 m3 hebt moet je rekening houden met een rendament van 60 procent, de rest kan je als brandhout gebruiken, ik zou geen toepassing voor populier kunnen bedenken dan alleen maar de klompen industrie.

Ik wel
P1020279.jpgP1020274.jpg Bijvoorbeeld.
Populier kan een prima en ondergewaardeerde houtsoort zijn met een lange geschiedenis van gebruik toepassingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.