Droogtips gevraagd perenhout.

klos

Nieuw lid
1 jan 2013
23
0
Veldhoven
Hallo,

Een kennis van me is hovenier en moest gisteren een perenboom rooien.
Hij belde me om te vragen of ik een paar mooie dikke stukken wilde.:):)

Gisteren en vandaag de stam in mooie stukken gezaagd om schalen van te maken.
Net nog even alvast een schaal ruw gedraaid om te zien wat voor hout het is. (kleine 40 cm doorsnede)
er zit een mooie rood roze gloed in (kan je op de foto niet zien)

Het hout was nog drijfnat, het vocht vloog eruit.
maar hoe kan ik het hout nu het beste drogen.
De schaal insmeren met houtlijm of tex en dan wegleggen??

en de gezaagde blokken, wat kan ik daar het beste mee doen.
ik heb ze nu in een schuurtje liggen.

het zou jammer zijn als dit mooie hout zou gaan scheuren.

20150118_174454_resized.jpg 20150118_174500_resized.jpg 20150118_174510_resized.jpg

mvg, carlo
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
De kopse kanten van de schalen en de blokken inderdaad insmeren met (verdunde) witte houtlijm, latex, paraffinewas, etc. Als het maar een te snelle verdamping tegenhoudt.
De schalen een jaar laten liggen of regelmatig wegen. Als de afname in gewicht stopt kun je ze afwerken.
 

klos

Nieuw lid
1 jan 2013
23
0
Veldhoven
Oke Pieter,
dat van dat wegen wist ik niet.
bedankt voor de tip!!

Tot hoe dik draai je meestal de schaal voordat je deze te drogen legt.

Gr, carlo
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
123
2
Neede
Hallo,
De randen ongeveer 10% van de doorsnede van de schaal.
Ik zelf doe de schalen nadat ik ze met verdunde houtlijn heb behandeld nog in papieren zakken.

gr. Gert
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
10% is inderdaad een goede richtlijn. Papieren zakken zijn geen noodzaak, ze vertragen de droging alleen maar meer. Maar misschien als je ze in een verwarmde ruimte opslaat dat het wel zin heeft.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Zo op het oog is deze nog wat aan de dikke kant.

Wat ik bij fruithout doe, als ik de schalen eerst wil drogen, is het hout koken.

Gewoon in een grote pot met water (in mijn geval een RVS oliedrum met een wokbrander er onder), een uurtje doorkoken, dan er uit en als het water verdampt is (wat snel gaat, als ze koken d heet zijn) houtlijm er op. Daarna leg ik ze op de zolder van mijn onverwarmde werkplaats. Zo is er van een kers met 100 cm doorsnede niets stuk gegaan - terwijl er ook wat 'ingewikkelder' vormen liggen te drogen (dus een schaal die weer wat naar binnen buigt aan de bovenkant, bijvoorbeeld).
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
In 4 tot 6 lagen krantenpapier verpakken, dus 4-6 maal inpakken in in enkel vel krantenpapier en dan gewoon op zolder leggen. Na 4 tot 8 maanden droog, vrijwel altijd zonder scheuren.

Succes Chris
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.