de Stijl in het Haags Gemeentemuseum

A

Athanor

Guest
Gisteren zijn we naar het Haags Gemeentemuseum geweest voor de indrukwekkende expositie van Mark Rothko.
Een mooie ne bijzondere bijkomstigheid was de parrallelle tentoonstelling over Mondriaan en De Stijl, met natuurlijk de nodig Rietveld meubelen. Voor de meubel- en designliefhebbers een aan te bevelen expositie! Hieronder wat impressies.

Ook voor de houtdraaiers was er inspiratie te vinden in de werken van Geert Lap die in de expositie Klei waren te zien. Wonderschone vormen die inspirerend zijn voor houtdraaiwerk, een studie waard!!

Fons


Geert Lap
image.jpg


Rietveld
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Dat is meubilair van Rietveld. Daar is een boek van verkrijgbaar met allerlei bouwtekeningen (voor eigen gebruik) daarnaast allerlei toelichting over Rietveld.
Rietveld meubels om zelf te maken. ISBN 9068682806.

Gr. baan
 
A

Athanor

Guest
Goed gezien;)

Ik heb nog een project onderhanden voor een divantafeltje uit dat boek. Stagneert helaas door ander prioriteiten...

Fons
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Wij zijn al een tijd terug bij deze tentoonstelling geweest. Erg leuk. Naast deze tentoonstelling is ook een bezoek aan het Rietveld-Schröder huis in Utrecht aan te bevelen.
 
A

Athanor

Guest
Ben je dan in het centraal Utrechts Museum geweest? Ik zag afgelopen week op Tv dat daar een expositie is van Rietveld en een collega meubelmaker/architect.


Fons
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Je kunt idd de combinatie maken. Wij hebben van de zomer alleen het huis bezocht. Het museum hebben we toen even gelaten voor wat het is. Op die dag waren de hemelsluizen wagenwijd open gezet en ons werd verteld dat je niet dicht in de buurt van het museum kon parkeren. Dat deel van het programma staat nog open.
Voor diegenen onder ons die het leuk vinden om te pielen, kan ik ook het Drenths Museum aanbevelen. Een tentoonstelling over Fabergé-eieren. Ziet geen houten ei bij, maar een ruimte verder staan wel weer wat leuke houten meubelstukkies....
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Leuk om de meubels van Rietveld zo eens te zien, dank voor het posten Fons. Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat ik ze wel eens mooier heb gevonden, voor mijzelf wel een eye-opener.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.