Drijfhout kistje

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dit kistje heb ik ruim 8 maanden geleden gemaakt vlak voordat ik op reis ging, ik heb nu pas tijd en zin om er een verhaaltje bij te typen :rolleyes:.

Ik heb al een keer een lamp geplaatst gemaakt van drijfhout. Van diezelfde trip had ik nog een plank liggen die niet mooi recht of wat dan ook was. Enige mooie eraan was het verweerde van het hout. De plank was klein (zo een 1100 lang en 120 breed) maar als ik hem schulpte kon ik een plank krijgen van 24 cm breed. Afijn, plank door midden gezaagd en daarna door vandiktebank naar 6mm geschaafd. Wat er toen gebeurde was ik al bang voor, de knoesten sprongen er op verschillende plekken uit. Wel jammer, maar dat hinderde niet aangezien ik het hout op met montagekit op melamine spaanplaat wilde plakken. Spaanplaat ook naar 6mm geschaafd en daarna nog eens 6mm MDF erbij geplakt. De binnenkant is afgewerkt met HPL. Dus van buiten naar binnen 6mm drijfhout, montagekit, 6mm rood spaanplaat, bruislijm, 6mm MDF, contactlijm, zwart HPL. Kistje in verstek gezaagd. Sponning voor de bodem (12mm MDF met aan de binnenkant zwart HPL) erin gezaagd en in elkaar gelijmd. Buitenkant van de bodem vlak geschuurd en daarna ook zwart HPL erop geplakt. Daarna van 6mm aan de binnenkant nog een opstaande rand gemaakt zodat ik daar een extra bakje op kan laten schuiven. Dit bakje is gemaakt van 9mm berken multiplex, en koud in verstek gelijmd. Bodem is ook 9mm multiplex en is ook in een sponning gelijmd. Ik heb eerst bodem en kistje in kleur gespoten en daarna pas in elkaar gelijmd. De onderkant van dit bakje is beplakt met rood vilt zodat het wat makkelijker heen en weer schuift en het maakt ook nog eens geen krassen. De deksel is gemaakt van 12mm berken multiplex, zwart gespoten en een beetje ruw geschuurd zodat het beter bij de buitenkant van het kistje past.

De scharnieren die ik gebruikt heb zijn de lamello scharnieren wat ook meteen de laatste keer was dat ik ze gebruikte. Wat een ondingen, de pennen zijn krom, lak bladderd eraf als je ze opent en dicht maakt (wat bij dit kistje niet uitmaakt) Bovendien worden er zwarte bolkop verzonken schroefjes bijgeleverd die ervoor zorgen dat de scharnierbladen niet tegen elkaar aan kunnen waardoor de klep niet sluit. Opgelost door normale schroefjes zwart te spuiten en die te gebruiken. Waar lamello normaal toch kwaliteitsmachines en spullen neerzet hebben ze bij die duplex scharnieren toch echt serieus minpunten en falend product op de markt durven te zetten.

Helaas heb ik alleen fotos van het eindresultaat.

CAM00074.jpg
CAM00073.jpg
CAM00072.jpg

Groeten uit Nieuw-Zeeland,

René
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.