1e Kistje uit Vuurdoon

Begonnen met het maken van een kistje uit Vuurdoorn.

Mijn petje af voor die kisten makers, tjonge wat is dat moeilijk om alles netjes recht te krijgen.
Moet nog maar eens op zoek naar een makkelijkere manier om alles netjes haaks en in verstek te zagen .

Nu nog de scharnieren passend en werkend maken, lijmen schuren en afwerken.

IMG_8040.jpg
IMG_8041.jpg
IMG_8043.jpg
IMG_8044.jpg
IMG_8045.jpg
IMG_8046.jpg
 
Dank je Wim, De scharnieren zijn inderdaad nog te zwaar. Moeten nog worden afgerond en ingekort om zo meer van het deksel te laten zien. Ik wilde graag alleen Vuurdoorn voor dit kistje gebruiken. Ik kan het makkelijker er af schuren dan er naderhand aan plakken :cool:.

Het is de eerste keer dat ik scharnieren maak en moet nog even uitvogelen hoe het straks gaat werken en hoe ik ze ga bevestigen. Het liefst zonder dat men ziet hoe het is vast gezet.

Groet Edwin
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Da's een goede start !! Alles netjes passend krijgen is inderdaad erg lastig. Misschien kan je iets vertellen over jouw methode en misschien kunnen we zo wat tips krijgen of misschien zelfs geven..
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Heel erg leuk en inspirerend, naarmate er meer doosjes komen wordt jouw techniek en kunde steeds beter. dus leg je lat niet te hoog. De meeste mensen valt het toch niet op.
 
Hoi Rick,

Ik heb helaas niet genoeg ruimte voor een mooie werkplaats. Hierdoor ook weinig machinaal gereedschap. Het vuurdoorn hout was niet zo breed en lang als ik had gehoopt. Hierdoor moest ik genoegen nemen met stukken die niet precies dezelfde dikte hebben. Het lastigste vond ik het goed haaks zagen zonder machine en daarna de 45 graden hoek er in te schaven. ik heb het geprobeerd op de band schuurmachine maar het werd elke keer rond ipv vlak.
Nu ik de scharnieren zie zijn ze inderdaad erg "zwaar". Deze ga ik dus nog aanpassen of hele andere maken. De binnenkant ben ik nog niet uit, misschien een enkele schuif tray. Het liefst zou ik hem niet bekleden van binnen omdat het hout zo mooi is.

Gr Edwin
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Wat een grote scharnieren!
Ondanks dat ze te groot voor dit kistje zijn, vind ik ze wel gaaf!
Zeker iets om ook eens te gaan doen, op een grotere kist ofzo.

Haaks en/of recht zagen is een kwestie van veel doen. Uiteraard wel met een goede scherpe zaag.
Uiteindelijk komt het vanzelf en dan doe je het automatisch.
Gewoon lekker bezig blijven.

Groeten, Raymond
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Gaaf! Vind de scharnieren zo wel een leuk statement. Al is het deksel wel zo mooi dat dat ook goed in het zicht mag blijven.

(Hoe) ga je die scheur/opening in het deksel wegwerken?
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Het robuuste past wel goed bij het gekozen hout.
Netjes haaks en strakke verstekken zijn vooral bij de kistjes eigenlijk wel een noodzaak. Alleen met zagen kom je er niet. Zoek maar eens op futselplank. Ik gebruik zelf 3 verschillende.

Groet Jos
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Dat wordt een super kissie als het helemaal af is.
Hele leuke scharniertjes alleen jammer dat je geen filmpje hebt gemaakt hoe je deze scharniertjes gemaakt hebt .
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Heel mooie scharnieren geworden. Zal zeker passen bij het kistje.
benieuwd naar het eindresultaat.
Succes met de rest die nog volgt.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
De vorm van de aangepaste scharnieren vind ik wel heel erg mooi, maar voor mijn smaak nog veel te lomp voor dit kistje.
Strakke verstekken blijft lastig, door de hoek net ietsjes ruimer te zagen sluit de buitenkant vaak beter aan, of zoals eerder gezegd, netjes pas schaven op een futselplank.
Dat is iets wat aandacht verdient want bij slecht sluitende verstekken lijkt het vaak door de schaduw dat het verstek verder openstaat dan het in werkelijkheid is.
Maar wat is dat vuurdoorn mooi hout! Ik had er nog nooit van gehoord.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik hou van zo'n ambachtelijke objecten.
Dit is zeker super.
Grote waardering en respect.
Een dikke proficiat met het resultaat.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Wat een gave kist zeg! En die scharnieren zijn echt super.
Die scharnieren en dat ruwe van het hout passen echt bij elkaar.

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.