gesegmenteerde vaas 50 cm

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo vrienden van het forum,

ik liep al een tijdje met een idee voor een grote vaas in mijn hoofd. geen aparte sierringen , gewoon gestandaard gesegmenteerd werk met een kleine afwijking.
hieronder wat foto's van het werk tot op heden, dit was al bijna een dag werk. het zijn in totaal 33 ringen met 40 segmenten en 2 ringen met 20 segmenten. komende week wil ik ergens tijd vinden om de ringen glad te draaien tot een dikte van 15 mm, daarna beginnen met het verlijmen van de draaien en dan eindelijk het draaien. ik hou iedereen op de hoogte
groeten uit zwolle
rick :D

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Ha Rick, Ambitieus project heb je onder handen!!

Leuk dat je het zo goed documenteert, dan kun je een slideshow maken voor de Houtdag in Drachten. Als je vaas dan ook klaar is en het topic ook gedemonstreerd kan worden, hebben we een prachtig praktijkvoorbeeld van het Houtbewerkersforum!

Veel succes verder!

Fons
 

berend55

Actieve deelnemer
7 aug 2009
50
0
hallo rick

kun je ook uitleggen hoe je te werk gaat van begin tot einde , en waarmee of wat span je om die ringen heen?

hart gr berend
 

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
word een mooi werkje maar ik heb hier een vraagje hoe span je die ringen vast en onder welke hoek zijn de stukjes gezaagd
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@athanor

da's wel een goed idee, woww nu heb ik direct een deadline wanneer de vaas klaar moet wezen. moet makkelijk lukken. tenminste als alles in 1 stuk blijft, haha.

@berend/malefe
van begin tot einde, tja da's een omvangrijk verhaal. ik begin vaak met een globaal idee, dan kan ik direct 's avonds niet meer slapen totdat alles op papier staat dus vaak mar direct uit bed en een goede schets maken. hier een paar dagen over mijmeren totdat een definitief plan ontstaat. daarna hout zagen in stroken, daarn segmenten zagen(op 9 graden in dit geval), segmenten onderling verlijmen dmv "hoseclamps" het nederlandse woord ontschiet mij even.

de ringen moeten dan even drogen. dan is het een kwestie van "gladdraaien"van de ringen en daarna de ringen onderling verlijmen. hoe het dan verder gaat zal ik in de volgende foto reeks laten zien.

morgenavond hoop ik nog een vrij half uurtje te hebben om weer wat te kunnen doen. vanavond heeft mijn vrouw hobby avond. jaja familie hobbybob haha.

rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
jaa, raar he dat ik daar nou niet op kwam. slangenklemmen inderdaad, deze worden veel gebruikt in de installatie van ventilatiekanalen ed . tenminste daar heb ik ze vandaan. gamma verkoopt dit ook wel maar daar zijn ze erg duur. zorg wel dat je allemaal dezelfde hebt, deze passen dan ook weer in elkaar zodat je een grotere klem kan maken.
 

malefe

Actieve deelnemer
29 sep 2009
88
0
als ik me niet vergis kan je deze slangeklemmen ook verkrijgen per lopende meter je moet ze juist afkorten op lengte en dan het opspanstukje bevestigen.
ik zit ook te broeden op wat segment werk en dankzij dit forum is weer al één probleempje opgelost.
groeten malefe
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
gistermiddag weer even wat tijd gehad om verder te gaan met de vaas. alle ringen zijn nu gladgedraaid en geschuurd. nu is het dus een kwestie van lijmen. onderstaand een aantal foto's van het proces.

het zijn twee foto's : 1 van de jumbojaws. hier klem ik de ring in en draai de ring dan vlak.

de tweede is van het opelkaar lijmen van de kleine ringen.

voor de grotere ringen gebruik ik lijmklemmen/snelklemmen.

tot de volgende keer


rick

Attached files
 

WR1944

Oud hout
Voor de mensen, die met slangklemmen willen werken, bestaan er "universele" slangklem-systemen. Hierbij zit de schroef voor het aanspannen van de band scharnierend bevestigd aan de klem. De band wordt per meter verkocht. De klem wordt aan één eind van de band vast gemaakt, de band wordt rond het te klemmen object gelegd, door de klem geschoven, de schroef wordt in de groeven van de band geklikt en je kan de band aantrekken.
Na gebruik draai je de band een paar slagen los en kan je de schroef weer vrij maken van de band.
Ik heb in de scheepsbouw gewerkt en we gaven dit soort slangklemmen mee in de gereedschapskist van de onderhoudsmonteurs, als ze een klus ergens op de wereld hadden. Ik ken zo direct geen bedrijf die dit voert, maar de klem werkt handig genoeg om er serieus naar te gaan informeren.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik heb ook de andere soort slangklemmen gebruikt maar die waren te stug voor mij, deze flexibele uitvoeringen passen beter bij mijn manier van werken. hele kleine ringen klem ik echter met elastieken die ik nog steeds van de postcode krijg. vroeger om een katapult mee te bouwen en nu voor de hobby :D
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo vrienden van het forum,

mijn draaibank is een paar dagen bij de houtdraaibankdokter geweest ivm versleten lager. nu weer nieuwe lagers erin en hij draait weer goed, helaas ben ik nu ziek :x

mijn gesegmenteerde pot is voor een groot deel gelijmd. ik zie nu dat de lijmnaden niet 100% zijn. tot op heden heb ik dit niet eerder gehad. het verlijmen van dergelijk grote ringen is toch moeilijker dan ik dacht. volgende keer hier meer aandacht aan besteden dus.

tot op het forum

rick
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
dames en heren,
hier weer een foto van de gesegmenteerde vaas tot op heden. de bovenkant is ingespannen in de jumbojaws om de binnenkant af te kunnen werken. dit project is echt een goede leerschool geweest. volgende keer meer aandacht voor het lijmen van de ringen en het verlijmen van de ringen onderling. ach, als je maar wat leert he :x :x best frustrerend dit het nu toch niet helemaal de vaas wordt die ik in gedachten had maar ja wat doe je eraan
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
:x vergeet ik ook nog de foto te plaatsen, sta natuurlijk open voor alle opmerkingen en tips

groeten uit zwolle

rick

Attached files
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ik ban vaak niet zo'n fan van gesegmenteerd werk, maar ik vind dit een erg mooie vaas worden. ban benieuwd naar het eindresultaat.

En is niet elk werkstuk wat je maakt een leerschool om het volgende nog beter te maken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
en ja :D :D :D vaasje klaar!!! wat een project, wat een leermomenten!!

allemaal bedankt voor de opmerkingen en tot het volgende project!!

rick

Attached files
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Rick,

Al is ie dan misschien volgens jou niet helemaal perfect, ik vind hem/haar mooi genoeg om bijvoorbeeld op de Open Dag Hout :idea: te laten zien aan iedereen die dat maar wil.
Juist die leermomenten waar jij het over hebt brengen ons op een hoger peil in onze houthobby.
Een fraaie vaas!

Kor
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
rickkoorman zei:
en ja :D :D :D vaasje klaar!!! wat een project, wat een leermomenten!!
Hij's mooi geworden Rick, daar mag je trots op zijn!

Had je trouwens die foto expres zo gemaakt met dat bakstenen muurtje op de achtergrond? Ze hebben precies hetzelfde verband, alleen mist jouw vaas de horizontale voegen. Ik vind het een grappige combinatie.

Arthur
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.