Beslag kantel plafond

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Hoi! Voor een projectje moet het plafond (18mm populieren beplakt met hpl) afm 1600x2700 (wrs. 2x 800x2700) kantelbaar worden. Als hij hangt moet hij uiteraard ook goed gefixeerd zijn. Het is in een bus en die beweegt natuurlijk behoorlijk. De reden: er zit licht boven en dat moet men kunnen vervangen...

Iemand een mooie suggestie?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Kun je hier eens foto's plaatsen van de situatie?
Zo kunnen wij als forumlid er beter op in spelen.
Foto's zijn belangrijk om een voorstelling te kunnen maken.
Je zal zeker een oplossing krijgen van eender wie.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Bevestigen met trespaschroeven in kleur? Aan 1 kant scharniertjes en aan de andere kant vastzetten met trespaschroeven?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ff googlen op keku, geen schroeven nemen. Ondanks je ze maar een enkele keer, hopelijk zelfs nooit, losschroeft lubberen schroefgaten uit.

In een bus zei je? Fotos?
 

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Uit het design gelicht. Het plafond hangt pakweg 50mm vrij rondom van de wanden. Het idee is idd 1 kant scharnieren, en de andere kant 'iets' om 'm te fixeren en los te maken...

Zijkant.jpg
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Als je bij de kopse kant van de houten plaat kan is lamello clamex wellicht nog een optie.
Moet het plafond wel ook hout zijn. Zie je niet zitten en sluit perfect.

Al zou ik dat alleen doen als je een hoogwaardige afwerking nodig hebt. Als quick & dirty mag zijn er tal van makkelijkere oplossingen.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
En een snelsluiting zoals de motorkap van een racewagen? Pinnetje aan het plafond met een gat er in. Plaat er overheen schuiven en een borgring/pen er door.

Wel even opletten of de boog die de plaats maakt geen spelbreker is.
 

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Dank voor alle suggesties! Ik neem het mee in het verdere denkproces en laat nog wel weten wat de beste oplossing is gebleken...
 

faceinacrowd

Actieve deelnemer
1 nov 2011
43
0
Het kantelplafond is afgeketst, maar ik ben nog wel opzoek naar een constructie voor het plafond. Zie schets: onderaanzicht, zijaanzicht (die ik ondersteboven heb getekend zie ik net :D) en doorsnede

scan0001.jpg

Plafond is ongeveer 4m x 1,20m. De platen moeten blind bevestigd worden, bestaat uit 1 vast paneel en 2 losse die aan de kopzijdes verbonden zijn met een veer. Er zit ongeveer 1m tussen de lat links en rechts.. Ik dacht aan een soort haaklat, en dan alleen het laatste paneel ergens vastzetten in de lat erboven. Iemand nog iets slims?
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Als je over de lengte van het plafond twee latten schroeft met of een schuine zijkant als van een French cleat of met een rechte groef kan je kleine happen uit de lat halen. Aan de bovenkant van de plafonddelen schroef je korte stukken van het contraprofiel met de zelfde lengte als de happen uit de latten. Twee blokken per zijde van elke plaat dus vier in totaal per plaat. De bedoeling is dat je de plafonddelen omhoog drukt met de blokken dooe de happen. Dan schuif je de delen naar hun plaats. Je zal de middelste plaat moeten fixeren door een schroef schuin door het blok in de lat te schroefen. Met een haakje zoals onder een tafel met losse midden bladen kan je de losse delen vastzetten aan de middelste plaat. Je moet de happen uit de lat zo kiezen dat ze op een andere plaats zitten dan de uiteindelijke locatie van de delen. Dan heb je alles onzichtbaar bevestigd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.