Tafelblad plataan aanpassen

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Beste forumleden,

Een vriend van mij heeft laatst zijn eigen eettafel gemaakt. Deze is gemaakt van 3 plataan planken, waarin de vorm van de boom nog terug te zien is (de foto's laten dit goed zien). Toen het blad op het RVS onderstel geplaatst werd (3 maanden geleden) lagen de planken strak tegen elkaar aan en is de keuze gemaakt om deze in eerste instantie niet te verlijmen. Na een tijdje begonnen deze toch te werken en zijn er kieren en hoogte verschillen in het blad ontstaan. Nu is de vraag of jullie nog tips hebben hoe we dit weer recht kunnen maken en kunnen houden.

Daarnaast is het blad afgewerkt met glitsa parketlak, hierdoor heeft het blad zijn originele lichte kleur behouden. Het zou mooi zijn om het hout wat donkerder te maken, iemand die daar ook een tip voor heeft?

DSC_0885.jpg

DSC_0886.jpg

DSC_0887.jpg

DSC_0889.jpg

DSC_0890.jpg

DSC_0894 (1).jpg

DSC_0895.jpg

Alvast bedankt!

Groet,
Rimar
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Die strip aan de onderkant waarmee het blad vast zit had een vierkante of rechthoekige koker moeten zijn.
Een dunne strip geeft veel te weinig houvast.
die trekt zo krom.
wellicht dat je deze kan vervangen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
En als ik het zo bekijk is de onderkant onbehandeld gebleven? Dit kan ook de oorzaak van het kromtrekken zijn. Het beste is om zowel de boven als onderkant te behandelen met lak.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Enkele domino's tussen de 3 planken (om de 20cm) om de hoogte tov elkaar vast te houden.
ik zie dat de montagegaten sleuven zijn, dus kan je de planken nog steeds weer tegen elkaar aanschuiven.
eens de vochtigheidsgraad van binnen bereikt gaan de planken niet verder meer krimpen.
en inderdaad de onderzijde ook behandelen.


Dit type tafel heeft wel iets robust met die schaaldelen, dus enige imperfectie misstaat ook niet.
Mvg,
vincent
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Enkele domino's tussen de 3 planken (om de 20cm) om de hoogte tov elkaar vast te houden.
ik zie dat de montagegaten sleuven zijn, dus kan je de planken nog steeds weer tegen elkaar aanschuiven.
eens de vochtigheidsgraad van binnen bereikt gaan de planken niet verder meer krimpen.
en inderdaad de onderzijde ook behandelen.


Dit type tafel heeft wel iets robust met die schaaldelen, dus enige imperfectie misstaat ook niet.
Mvg,
vincent

Dat was ook ons idee. De rechte kanten eerst opnieuw vlakken en dan domino's ertussen. Zou je het ook verlijmen of juist niet?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou eerder denken, waarom zou ik het niet verlijmen, minder kans op kieren als je het lijmt, dus waarom niet lijmen ?
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Ik zou eerder denken, waarom zou ik het niet verlijmen, minder kans op kieren als je het lijmt, dus waarom niet lijmen ?

Dat is ook onze gedachten gang. Ik denk dat we dit ook gaan proberen. Bestaat er ook een kans dat dit weer openbreekt door de werking van het hout?
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Als je niet rondom lakt is die zo weer krom,en je kunt wel kokers ed gebruiken,om de boel nog vaster te schroeven...maar dan knappen de planken.
Zou het zelf eerst onder ook lakken,dan een tijdje wachten.
Als het dan uitgewerkt is de delen opnieuw vlakken en verlijmen.
Dan opnieuw monteren en de schroeven de ruimte geven voor beweging.
 

Vin_d

Actieve deelnemer
22 apr 2013
132
0
Wingene
Ik denk dat die planken nu wel al uitgewerkt zijn, deze zullen wel al de vochtigheidsgraad van de ruimte overgenomen hebben.
Hoe lang staat de tafel al in de ruimte? 8 tot 12 weken is wel voldoende.
als je geen spleten wil tussede planken zou ik deze inderdaad lijmen, het lijmoppervlak is voldoende groot voor een goede verlijming.
dat deze niet weer opentrekken zal hoofdzakelijk te maken hebben met hoe je de plank op de poten monteerd.
in het midden van de tafel vastzetten en dan naar buiten toe de schroeven aandraaien tot de vloot nog net een beetje kan schuiven.
zo blijft de midden van de plank in het midden vastzitten en kunnen de buitenkanten schuiven indien nodig.

(elk massief blad moet trouwens zo gemonteerd worden dat het blad kan werken)

Mvg,
vincent
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.