Zelf een rijschaaf maken.

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Beste houtbewerkers ik ben in het bezit van een oude Stanley schaafbeitel voorzien van een keerbeitel.
Nu wil ik zelf een rijschaaf maken op you tube zijn veel filmpjes aanwezig echter maatvoering e.d kom ik nergens tegen.
Wie kan mij helpen aan een schets met maatvoering om zelf een rijschaaf te maken.

Dank

Simon
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hallo Simon,

Wat ben je van plan, een traditionele schaaf gemaakt van een massief blok hout, of eentje die je van gelamineerd maakt ook wel Krenov schaaf genoemd?

Eigenlijk is er maar 1 maat die een beetje kritisch is. Dat is de positie van de schaafmond. Die zit gewoonlijk op 1/3 vanaf de voorkant. Bij Engelse schaven een stukje naar voren, bij Duitse wat meer naar achteren. De rest van de maten volgt uit de beitel die je hebt en de rest is een kwestie van smaak.

Als je een traditionele schaaf wilt maken zou ik geen Stanley beitel gebruiken maar een oude houten schaaf op zoeken en de beitel daarvan gebruiken. Die Stanley beitels zijn erg dun en zijn niet taps toelopend, wat allebei minder gunstig is.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Seek bedankt voor je informatie maar onder welke hoek kan de beitel het beste geplaatst worden.
De meeste beitels staan onder een hoek van 45 graden maar schuiner lijkt mij beter.

Simon
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Een rij schaaf kun je vrij goedkoop vinden op rommelmarkten. Ze zijn best lang, groter dan 65cm geloof ik, wat misschien leuker is om te maken is en niet te vinden is van hout, is er eentje die tussen de 30cm en 55cm zit in het engels een jack plane.
Ik denk dat je de maatvoering helemaal zelf mag bepalen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
45 graden is voor een schaaf met keerbeitel ideaal. Niet te veel weerstand bij het duwen, zat ruimte onder de beitel voor de vouw en het ziet er naar mijn bescheiden mening ook het beste uit.

Als je het zelf maken van schaven leuk gaat vinden kan je natuurlijk een hele serie maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.