Inspiratie Ikea legger in landelijke stijl

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Beetje een rare titel.

mijn vrouw wil op de slaapkamer graag 2 leggers boven de radiator langs het bed.

deze moeten passen bij de rest van het interieur,landelijke stijl.

heb nog voldoende,droge eik liggen om een mooie dikke legger van te maken.

graag zou ik deze onzichtbaar bevestigen zoals de ikea leggers op de kinderkamer. Dit dacht ik te doen door met de langgatboor 2 gaten te maken waar dan in de muur bevestigde draadstangen In passen en dan lang de onderkant vastzetten.

iemand een voorbeeld of ideeën?
Via Google vind ik maar heel weinig.
 

VV0ut3r

Nieuw lid
14 jan 2015
3
4
Ik heb momenteel zo'n draagplanken van ikea thuis op mijn kamer hangen. Het zijn leuke dingen om in je kamer te hebben maar ze kunnen echt niet zo veel gewicht dragen. ik wou op de mijne enkele boeken plaatsen maar moest het opgeven omdat de plank het niet echt aan kon. Maar langs de andere kant, die van de ikea zijn maar vastgemaakt met enkele schroeven in de muur.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
De kortste leggers van bij ikea hebben enkel 2 schroefjes in de muur als bevestiging. Daar haken 2 ijzeren beugeltjes achter die in een groef achteraan de legger zitten.

de lange ikea leggers schuiven over een ijzeren plaat met 2 uitsteeksels (zoals draadeinden bvb) en worden dan langs onder met 2 boutjes vergrendelt.

Misschien kan ik een dergelijke beugel gebruiken voor mijn project, ik zou wel vol eik gebruiken dus dat maakt het geheel toch een heel stuk steviger.
 

xanax

Actieve deelnemer
28 aug 2014
55
0
Kijk eens naar volgende foto (van google geplukt):
images.jpg

Gewoon een metalen strip met buizen erop eigenlijk (merk is denk ik duraline).
je schap wat infezen zodat de metalen strip erin valt, en gaten in je plank boren waarmee je hem over de leggers kan schuiven.

Eventueel langs onder nog 2 inbus boutjes in de metalen buis zodat je schap vast zit.

mvg
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Heb ook zoiets gemaakt
Ijzeren lat gekocht van 30x6mm, 2 stukken draadstang van M12.
Draad getapt in de lat (haaks) en dmv bouten deze vastgezet.
Daarna de plank gemaakt en thv de ophanging een uitsparing voorzien + 2 geboorde gaten diameter 12,5mm.
In mijn geval de ijzeren lat aan de muur gevezen en daarna de planken er op geschoven. Door de draadstangen blijven ze gewoon vastzitten maar met wat meer inspanning kan ik ze verwijderen (bvb als ik de muur wil schilderen)
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Heb ook zoiets gemaakt
Ijzeren lat gekocht van 30x6mm, 2 stukken draadstang van M12.
Draad getapt in de lat (haaks) en dmv bouten deze vastgezet.
Daarna de plank gemaakt en thv de ophanging een uitsparing voorzien + 2 geboorde gaten diameter 12,5mm.
In mijn geval de ijzeren lat aan de muur gevezen en daarna de planken er op geschoven. Door de draadstangen blijven ze gewoon vastzitten maar met wat meer inspanning kan ik ze verwijderen (bvb als ik de muur wil schilderen)


Dat is ook een idee, draad tappen waar de draadstangen in passen. Deze zou ik dan ook nog even vastlassen voor de zekerheid.
de legger was meer de 30mm dik bij veronderstel ik in dat geval?
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
De planken waren 4cm dik.
Je kan lassen of per stang twee bouten gebruiken met loctite.
 

WR1944

Oud hout
Als het een vrij zwaar stuk eiken is komt er nog al wat gewicht op de bevestiging. Een plaat met twee pennen er op krijgt een aardig moment te verduren. Dat zal een deugdelijk stukje ijzerwerk moeten worden. Misschien kan je met draadeinden van rond de M12 en een chemisch anker uit de voeten. Dan heb je ook nog een heel klein beetje speelruimte om alles waterpas te krijgen.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Dit is het tot nu toe, dikte Is 50mm (ligt voor de foto gewoon op de radiator dus komt wat hoger)
20150116_171450.jpg

Langs achter zitten er 2 gaten in voor de draadstangen (heb 10mm genomen)
20150116_164909.jpg
Heb nog ijzer liggen van 3mm dik, daar draad in trekken voor de draadstangen en deze vastleggen. De beugel zelf dacht ik met 3 pluggen en schroeven vast te maken in de Ytong muur.
Dat moet toch voldoende sterk zijn volgens mij, veel extra gewicht komt er niet op de legger.

We zullen zie'n wat de vrouw des huizes er van vind, ofwel blijft echt zo ofwel wordt het freeswerk.
 

WR1944

Oud hout
Ik hoop voor jr dat het blijft hangen. Voor mijn gevoel is het aan de zwakke kant. De draadstangen zitten met ongeveer 2 gangen draad in de strip. Een lasrupsje zou geen kwaad kunnen.
Als de plank net boven de radiator komt had je ook de bevestiging van de radiator aan de muur kunnen gebruiken om daar beugels aan vast te maken. Met een haaks deel kan je de balk beter ondersteunen.

Die gipsblokken kunnen niet veel hebben dus zorg voor een goede verankering.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik hoop voor jr dat het blijft hangen. Voor mijn gevoel is het aan de zwakke kant. De draadstangen zitten met ongeveer 2 gangen draad in de strip. Een lasrupsje zou geen kwaad kunnen.
Als de plank net boven de radiator komt had je ook de bevestiging van de radiator aan de muur kunnen gebruiken om daar beugels aan vast te maken. Met een haaks deel kan je de balk beter ondersteunen.

Die gipsblokken kunnen niet veel hebben dus zorg voor een goede verankering.

als ik zie wat hier in huis nog aan die ytong binnenmuren hangt ( zwevend badkamermeubel, keukenkasten...) heb ik er toch wel vertrouwen in.

Zoveel gewicht is die legger nu ook ook weer niet.
 

WR1944

Oud hout
als ik zie wat hier in huis nog aan die ytong binnenmuren hangt ( zwevend badkamermeubel, keukenkasten...) heb ik er toch wel vertrouwen in.

Zoveel gewicht is die legger nu ook ook weer niet.

Ik hoop niet dat je het drammerig vindt maar als je kasten ophangt aan muren is er sprake van een hoofdzakelijk verticale kracht op de bevestiging in de muur. Die zogenaamde afschuifkracht is makkelijker door de muur op te vangen dan een moment zoals dat door de plank wordt geïntroduceerd. Ik wil niet overkomen als een doemdenker, de praktijk is de beste leermeester.

In ieder geval succes met je project en ik hoop dat je vrouw er tevreden over is. Dat geeft vaak de meeste voldoening.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Ik hoop niet dat je het drammerig vindt maar als je kasten ophangt aan muren is er sprake van een hoofdzakelijk verticale kracht op de bevestiging in de muur. Die zogenaamde afschuifkracht is makkelijker door de muur op te vangen dan een moment zoals dat door de plank wordt geïntroduceerd. Ik wil niet overkomen als een doemdenker, de praktijk is de beste leermeester.

In ieder geval succes met je project en ik hoop dat je vrouw er tevreden over is. Dat geeft vaak de meeste voldoening.

daar had ik niet bij stilgestaan en ik,geef u volledig gelijk maar zelfs dan nog lijkt mij,de constructie die ik voor ogen heb voor dit doeleinde geen probleem.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Dit wordt het dan, heb ik ook ineens de gelegenheid gehad om de topie op mijn oude scheppach combine uit te proberen...
20150119_105551.jpg

Ik wou er gewoon matte vernis over zetten maar mijn vrouwtje ziet liever White wash dus dan doen we dat.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
De beugel op zijn plaats...
20150120_155611.jpg

Lijkt me wat hoog boven de radiator maar de klant (mijn vrouw dus :) ) wou het zo, ook voor de doorgang langs het bed Was dit beter.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.