Bosch POF1400 ACE

Hein73

Actieve deelnemer
6 jan 2015
27
0
Wat is jullie mening over de Bosch POF 1400 ACE voor hobbymatig gebruik? Goede machine? Nauwkeurig? Of moet ik beter doorsparen voor een GOF 1600 / 2000

Thnx.

Hein
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik hem mijn pof 1400 verkocht voor een GOF 1600.
Mijn grooste ergenis van de POF1400 is het nauwkeurig instellen, dat is bijna niet te doen. Daar is de GOF 1600 echt wel een klasse beter in. Alleen de GOF is wel echt stevig(zwaar) dat is geen probleem als je hem ergens op kan rusten. Verder is de stof afzuiging niet al te best. Verder is het wel echt een top machine.
 

grrt

Actieve deelnemer
17 feb 2013
72
1
Ik heb zelf een POF 1200 AE maar gebruik hem eigenlijk nooit meer. Na dat ik hem op diepte heb gesteld springt de kant waar de vergrendeling niet zit altijd weer een stukje omhoog waardoor nauwkeurig instellen dus haast onmogelijk is. Ook werkt het monteren van de kopieer ringen niet echt goed. Die zitten vast met een soort kliksysteem waar een klein beetje speling in zit. Ik heb de frees toen 2e hands gekocht maar het ding was praktisch ongebruikt dus ik denk niet dat dat van invloed is geweest. Mijn advies is om jezelf de ergernis te besparen en die POF niet kopen. Heb zelf uiteindelijk een Festool 1010 EBQ gekocht waar ik erg blij mee ben maar dat mag natuurlijk ook wel voor dat bedrag...
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb ook de POF 1200 AE, voor mij voldoende maar inderdaad niet erg nauwkeurig in te stellen. Afzuiging is al helemaal kansloos. Mijn advies is om door te sparen als je de frees vaak gaat gebruiken, voor licht gebruik is het prima.
 

Traveler

Actieve deelnemer
2 jul 2014
115
0
Ik heb de POF1400 zelf, hobbyachtig gebruik. Tot nu toe alleen maar gebruikt om kantjes mee te frezen (waar ik em iets te zwaar voor vind.) Ikzelf heb denk ik ook voldoende aan een kantenfrees en is de POF overkill voor mij.
Diepte instelling is bagger, er zit een soort indicatiestripje, wat bij mij bij de eerste keer draaien al meteen los zat. Afzuigsysteem wat er bij zit is neit ideaal, de lampjes om zicht te houden zijn voordat je begint met frezen interessant maar zodra er wat stof is - compleet nutteloos.
 

Hein73

Actieve deelnemer
6 jan 2015
27
0
Ik heb de POF1400 zelf, hobbyachtig gebruik. Tot nu toe alleen maar gebruikt om kantjes mee te frezen (waar ik em iets te zwaar voor vind.) Ikzelf heb denk ik ook voldoende aan een kantenfrees en is de POF overkill voor mij.
Diepte instelling is bagger, er zit een soort indicatiestripje, wat bij mij bij de eerste keer draaien al meteen los zat. Afzuigsysteem wat er bij zit is neit ideaal, de lampjes om zicht te houden zijn voordat je begint met frezen interessant maar zodra er wat stof is - compleet nutteloos.

Bedoel je de indicatie op de aanslag? Of de ring bij de fijnafstelling? Die laatste moet volgens mij los zitten.
 

Cor o'Mandell

Nieuw lid
16 jan 2015
1
0
Hallo Hein73,


Aan ieder apparaat mankeert wel iets, zelfs aan het grijs/groene merk gesmeed door de Goden zelf. Vraag is of je dan ook bereid bent daarvoor te betalen. De pof1400ace heeft duizenden tevreden gebruikers (en duizenden zeikerds die een knopje/schroefje/veertje verkeerd vinden zitten) dus het zal toch wel iets goed doen. Lees ook eens reviews op Duitse en Engelse sites, je krijgt dan een goed beeld over de sterktes en zwaktes van deze machine. In de (Duitse) luidsprekerzelfbouw is de 1400 één van de meest gebruikte machines, het merendeel van de gebruikers zijn gewoon tevreden, zelfs over de fijnafstelling, die mist bij de 1200. Voor hobby een prima apparaat, de professional zal een andere keuze maken omdat die z'n brood ermee moet verdienen.
 

rudiceyssens

Nieuw lid
17 jan 2015
8
0
Dag Hein,

Ik werk sinds een maand ook met de Bosch 1400 ace. Ben er als hobbyist tot nog toe erg tevreden over. Ook het instellen van de diepte gaat gemakkelijk éénmaal je de machine wat beter kent. De machine ligt goed in de hand en laat zich vlot sturen. Freesresultaten (groeven, afronden, deuvelgaten maken, rondhout maken met de afrondfrees) zijn wat mij betreft zeer goed. Stofafzuiging is iets minder maar zeker niet slechter dan bij mijn andere freesmachine (Triton). Voor mij persoonlijk is er één nadeel: met de set freesjes (totale lengte ca 50 mm) die erbij geleverd werd kan ik onvoldoende diepte halen wanneer ik de freesmachine gebruik om deuvelgaten te maken voor 8 en 10 mm deuvels. Hiervoor moet ik de kopieerring gebruiken en dan haal ik met de erbij geleverde groeffrezen geen 20 mm diepte meer. Dat is wel jammer. Moet me daarom nog freesjes met langere schacht aanschaffen of werken met een freesverlenging.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Ik heb de bosch verruild met een hitachi M8V2, voor hobbymatig gebruik. De goedkoopste professionele bovenfrees in zijn klasse. Een hele verbetering tov. De bosch. Goed in te stellen en freest een stuk "rustiger" dan de zzenuwachtige bosch. (Bij de hornbach is hij het goedkoopst, ik betaalde 249 euro.

Groeten,
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.