Advies lamellenfrees

Hein73

Actieve deelnemer
6 jan 2015
27
0
Hi,

Ik heb een lamellenfrees van Ferm gekocht (BJM 1009) maar ik ben er niet echt tevreden over. Ik vind het eigenlijk maar een gammel apparaat (het ding kost ook niks, alle waar naar zijn geld gaat ook hier weer op). Het is allemaal nogal zwak en krom. Nauwkeurig afstellen is ook een probleem. Nu denk ik erover toch maar een betere te kopen want het zou jammer zijn als ik mijn werkstuk verpruts vanwege slecht gereedschap. Tegelijkertijd heb ik niet het budget om een professionele Lamello oid te kopen. Ik zou graag jullie advies krijgen.

Ik kijk nu naar:
- Makita PJ7000
- DeWalt DW682K
- Bosch blauw GFF22a

De Bosch is ook direct de bovengrens van mijn budget.

Welke zouden jullie kiezen en waarom? Welke heeft de meest nauwkeurige afstemming?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Met vriendelijke groet,
Hein
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Ik heb ook een goedkope lamellenfrees (powerplus).

Gewoon een uurtje mee bezig zijn, alles eens nazien en op het gemak tweaken. Ik heb er hier en daar een beetje zitten afvijlen, of stukjes tussengestoken. De schaal aangepast, etc. en het ding werkt nu perfect. Voor die enkele keren in een jaar dat ik lamello's gebruik...

Van ieder goedkoop gereedschap kan je een degelijk gereedschap maken. Maar het kost je wel tijd (en prutswerk)
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Er is op dit forum ooit iemand geweest die deze FERM aangepast heeft met eenvoudige middelen om hem wel nauwkeurig te krijgen. Misschien dat er iemand is die dit topic weer kan ophoesten.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb ook een poos de aanschaf van een lamello overwogen. Maar vind een goed merk toch wat duur voor een apparaat dat ik slechts weinig gebruik als amateur. Ik denk er nu aan een tweedehands ""topmerk"" van marktplaats te kopen. Maar ik twijfel of dat wel zo"n goed idee is. En met geduld en tijd lukt het ook met deuvelen (niet altijd :))

Dus ja moeilijke afwegingen Hein73.

mvg
klaas0639
 

Hein73

Actieve deelnemer
6 jan 2015
27
0
Ik heb ook een poos de aanschaf van een lamello overwogen. Maar vind een goed merk toch wat duur voor een apparaat dat ik slechts weinig gebruik als amateur. Ik denk er nu aan een tweedehands ""topmerk"" van marktplaats te kopen. Maar ik twijfel of dat wel zo"n goed idee is. En met geduld en tijd lukt het ook met deuvelen (niet altijd :))

Dus ja moeilijke afwegingen Hein73.

mvg
klaas0639

Het gaat mij vooral om de nauwkeurigheid. Ook al gebruik ik hem niet vaak, ik wil wel dat het allemaal "strak" in elkaar zit. En dat gaat allemaal net wat makkelijker met kwaliteitsgereedschap. Daar heb ik dan op zich wel wat geld voor over.

En eerlijk gezegd heb ik een hekel aan gereedschap dat slordig in elkaar is gezet maar dat zal wel een persoonlijke tik zijn (ben werktuigbouwer van huis uit :) )
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb ook zo'n crappy Ferm omdat ik dacht hem niet vaak te gebruiken.
Blijkt zo'n ding best handig te zijn en gebruik ik hem dus toch regelmatig.
Inderdaad is die Ferm niet zo geweldig, met wat geknutsel is ie werkbaar maar daar is alles mee gezegd.

Er zijn ook accu versies te krijgen, sowieso van Makita. Dat lijkt mij heel handig.
Ik gebruik de frees vaak voor grote zaken (juist voor uitlijnen zijn lamello's handig) en dan loop ik met dat snoer te klooien.
 

Hein73

Actieve deelnemer
6 jan 2015
27
0
Ik heb een video gezien over het werken met een lamellenfrees. De presentator gaf een tip om als je twee delen haaks op elkaar zet bij een van de delen even een schuurpapiertje onder de frees te leggen zodat deze net een fractie omhoog komt. Daardoor ontstaat er een randje dat je later met een freesmachine kan weghalen waardoor je een perfecte afwerking krijgt.

Hoop tekst maar je kan het ook hier nakijken: http://www.gereedschaptotaal.nl/lamellenfrees

Zijn jullie bekend met deze aanpak? Is dat de moeite waard? Zou je het randje met een kantenfrees kunnen weghalen of moet dat met de bovenfrees? Wat is sowieso de beste manier om twee oppervlakken met een bovenfrees "gelijk"te maken?

Grtz,
Hein
 

Toolgekkie

Nieuw lid
14 jan 2015
3
0
Ik zelf heb een kleine twee weken geleden een Pj7000 gekocht via profigereedschap de goedkoopste op het internet en geloof me ik let op die ene euro verschil :p maar Ik ben erg te spreken over de machine, had hiervoor een Bosch maar persoonlijk vind ik de Makita lekkerder werken. Dit komt vooral door de uitgebreide instel mogelijkheden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Dus omdat de machine niet goed werkt ga je extra onnauwkeurig werken en ander gereedschap gebruiken om dit te verhelpen?

Koop dan een betere zou ik zeggen.

Ik had ook een Ferm. Vond de onnauwkeurigheid van het lamellensysteem nog het storendst. Het fixeert immers niet zijdelings. Ik gebruik nu een deuvelapparaat (Mafell DD40) maar die is een iets andere prijsklasse (al staan er regelmatig tweedehands op marktplaats).
 

ernstjan91

Actieve deelnemer
27 mei 2013
146
1
Veenkoloniën
Typ voor de Bosch: bestel hem uit Duitsland! Scheelt behoorlijk. Ik heb vorige week een GCM8SJL met GTA 2600 uit Duitsland laten komen voor 'slechts' €456. Ook mijn boorhamer was €50 goedkoper door in Duitsland te bestellen.

Kijk voor de voordeligste aanbieder op eBay.de of op billiger.de ;)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik heb een video gezien over het werken met een lamellenfrees. De presentator gaf een tip om als je twee delen haaks op elkaar zet bij een van de delen even een schuurpapiertje onder de frees te leggen zodat deze net een fractie omhoog komt. Daardoor ontstaat er een randje dat je later met een freesmachine kan weghalen waardoor je een perfecte afwerking krijgt.

Hoop tekst maar je kan het ook hier nakijken: http://www.gereedschaptotaal.nl/lamellenfrees

Zijn jullie bekend met deze aanpak? Is dat de moeite waard? Zou je het randje met een kantenfrees kunnen weghalen of moet dat met de bovenfrees? Wat is sowieso de beste manier om twee oppervlakken met een bovenfrees "gelijk"te maken?

Grtz,
Hein

Zonder shims of schuurpapiertjes of rare toestanden. Gewoon lamellen, lijmklem erop. Losjes vastklemmen, met rubberenhamer alles rustig en mooi gelijk kloppen en klemmen strakaandraaien...
 

Hein73

Actieve deelnemer
6 jan 2015
27
0
Zonder shims of schuurpapiertjes of rare toestanden. Gewoon lamellen, lijmklem erop. Losjes vastklemmen, met rubberenhamer alles rustig en mooi gelijk kloppen en klemmen strakaandraaien...


Thnx, dus de tip van die amerikaans mijnheer is eigenlijk zinloos...
 

Hein73

Actieve deelnemer
6 jan 2015
27
0
Ik zelf heb een kleine twee weken geleden een Pj7000 gekocht via profigereedschap de goedkoopste op het internet en geloof me ik let op die ene euro verschil :p maar Ik ben erg te spreken over de machine, had hiervoor een Bosch maar persoonlijk vind ik de Makita lekkerder werken. Dit komt vooral door de uitgebreide instel mogelijkheden.

Heeft de Makita dan meer instelmogelijkheden? Welke dan? Thnx.
 

Hein73

Actieve deelnemer
6 jan 2015
27
0
Ik zie voorstanders van de Bosch en van de Makita. Het lijken mij allebei goede apparaten maar wat maakt de ene nu net iets beter dan de ander? maw welke adviseren jullie?
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Mocht je al makita li-ion accu's hebben koop dan de makita accu versie kaal.
Heeft genoeg kracht.

Dan betaal je niet teveel en je krijgt er nu gratis een extra accu zelfs bij!
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Kress is ook een goede, betrouwbare machine.
Ik mocht er een aantal maal één lenen van een vriend voordat ik mn eigen alternatief kocht (domino) en was er, zoals eveneens mijn vriend, zeer tevreden over.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.