Werktafel Bosch PTS10

vercouluh

Nieuw lid
6 dec 2010
17
0
Ik heb recent een Bosch PTS10 aangeschaft. Nu wil ik hier een verrijdbare werktafel voor gaan maken. De maximale breedte van de werktafel mag 100cm worden, de hoogte maximaal 91 cm. Op deze manier kan ik hem precies onder mijn werkbank weg rijden. De groene beschermkap van de zaag haal ik eraf en zet er een nieuw spouwmes op net iets lager dan de zaag. Op die manier kan ik mijn zaag omlaag draaien en onder de werkbank wegrijden. Ik heb nog een aantal vragen, en wellicht hebben jullie nog andere tips.

- De het werkblad van de tafelzaag is ca. 56cm, ik kan dus 44cm extra werkruimte creëren. Mij lijkt dit het makkelijkste links van de zaag, de rechterkant van de zaagtafel kan ik nog verder uitschuiven om zo de maximale breedte te krijgen. Is dit het handigst of mis ik iets?
- Heb ik op bovenstaande manier genoeg werkruimte? Of kan ik beter nog een inklapbaar werkblad aan de werktafel maken?
- Ik wil aan een kant 2 vaste wielen maken, de andere kant 2 vasten poten. Dan wil er 2 uitschuifbare handvatten aanmaken aan de kant van de poten, zo kan ik op die manier de tafel verplaatsen. Is dit stabiel genoeg? En kunnen de wielen het beste aan de zaag kant of aan de tafel kant zitten?
- In de ruimte eronder wil ik plaats maken voor een stofzuiger, de overige ruimte heb ik nog niet nagedacht. Iemand tips?

Hieronder een foto van de zaag en van een voorbeeldfoto van een werktafel.
katalog.jpg
phils-work-station-1-750x366.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.067
1.698
Terkaple
www.woodworking.nl
Volgens mij beschrijf je wel aardig wat je wilt en het voorbeeld op de foto is een prachtige combi! Als je je idee wat verder uitwerkt, kom je vanzelf met meer concrete vragen en die zijn gemakkelijker te beantwoorden.

jaap
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Je zal meer de rechterhelft van het zaagblad gebruiken dan de linkerhelft. Je zal altijd het te behouden stuk aan de rechterzijde van je zaagblad plaatsen.

Persoonlijk, als je maar 1m x 0.5m kan gaan, zou ik kiezen voor volgende opstelling:
table-saw-workstation-medium.jpg

Achter de zaag heb je meer ruimte nodig.

Mocht je toch breder kunnen of willen, dan kan je ook met opklapbare tafels werken:
table-saw-workstation-medium.jpg


Je kan hem ook aan je werkbank bevestigen, dan heb je 2 in 1:
FH071111_003_BEGAST_07.JPG


En denk je toch gebruik te maken van de linkerzijde van je zaag, kan je een uitschuifbaar verlengstuk maken:
345077-438x.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.582
Gaanderen
Bescherm kap en spouwmes zitten er met een reden op. Dit is je eigen veiligheid. Nu is dat je eigen verantwoordelijkheid maar je bent nog niet ervaren . De praktijk met dit soort dingen is dat als ze eraf zijn ze er niet snel meer op komen. Als je toch een tafel maakt kan je de kap ook op een beugel monteren. Aan de zijkant.
 

vercouluh

Nieuw lid
6 dec 2010
17
0
Alvast bedankt voor jullie reacties!

- Achter de zaag kan ik ook nog 1 deel ca. 30 cm uitschuiven. Dit had ik nog niet gemeld. Rechts schrijft Rhynix dat ik deze het meeste nodig heb, alleen hier zit de uitschuifbare parallelgeleider. Om hier het werkblad te maken kom ik dus niet mee weg. Achter heb ik ook nog een uitschuifbaar deel, die zou ik weg kunnen halen en daar het werkblad maken. Ik twijfel dus nog een beetje.
- De uitklapbare of uitschuifbare delen zijn inderdaad handig om een groter oppervlakte te creëren.
- Spouwmes zit er met een reden op. Alleen voor mij is belangrijk dat ik de zaag weg kan draaien en de beschermkap beperkt me in de mogelijkheden met de zaag. Zo kan ik zonder kap sponningen en sleuven maken met de zaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.