Esdoorn herzagen

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Bij mij in het dorpje zag ik plotseling een paar omgezaagde bomen. Althans, de echte stamdelen waren al weg, ik was een paar dagen de deur niet uitgeweest, en was er te laat bij, er lagen allen nog wat korte stukken (30-50 cm) met diameters van 10 tot 25 cm.
Volgens de hovenier ter plaatse was het een esdoorn. Ik heb de meest rechte stukken meegenomen. De dikste stukken heb ik herzaagd tot plankjes van diverse dikten, met het idee om daar ooit eens kistjes van te maken.
De dunnere (10-15cm) stukken heb ik zo gelaten, misschien geschikt om pepermolens, doosjes, en handvaten voor beitels van te draaien.
Om te herzagen heb ik zo'n brok op een oud stuk spaanplaat geschroefd. Dan één plak eraf zagen:

image.jpg

Daarna 90 graden draaien, en nog een rechte kant eraan:

image.jpg

Dan kan het spaanplaat eraf, en kun je met de langsgeleider plakken gaan zagen. De Hammer had er geen moeite mee, er zat een fastcut lint van 12 mm op:

image.jpg

Het stapelte groeide snel, opgelat met strookjes rest-multiplex van 15mm:

image.jpg

Het resultaat van een middagje voor houtzagerij spelen:

image.jpg

Het was leuk om te doen, een heel andere geur dan bij het verwerken van droog hout. Nu een vraag aan de kenners: was dit inderdaad esdoorn?

Later in de week ging er nog een boom om, wéér te laat gezien, kon er nog twee brokken van meenemen, maar weet niet welk hout dit is, wie wel?

image.jpg
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Hallo Fons en Kreidler,

Zijn Kriek en Prunus familie van elkaar? Lopend door een houthandel kan ik aardig wat houtsoorten benoemen, maar in de vrije natuur herken ik alleen beuk, eik, berk, populier en kastanje...
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.425
686
Emst
Kriek= Prunus maar een Prunus is nog geen kriek.
Maar de laatste foto is een Prunus.

Je hebt van de esdoorn nog een dik stuk liggen.
Draai daar een schaaltje van, in 1 keer helemaal afdraaien en afwerken, met een beetje geluk gaat hij tijdens het drogen vervormen.
Dat kan een heel leuk effect geven.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Hallo Allen,

Is dat stuk prunus/kriek geschikt draaihout? De Haan: ik wilde van die esdoorn stukken (heb er nog meer) vooral doosjes maken, en ze binnenkort al gedeeltelijk opboren, om het drogen te bespoedigen.
Dank voor de feed-back, Jaap bri
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het kan zeker esdoorn zijn, ik heb een paar weken geleden een vergelijkbare stammetje es verzaagd, ook de fastcut moeten monteren want de M36 kan totaal geen nat hout aan.
Een kort stukje, en dan een lang van iets meer dan 1m dat ik in 4 kwarten gezaagd heb met de hoop er ooit stelen van te draaien.

Uiteindes zeker insmeren met bijvoorbeeld houtlijm om scheuren te voorkomen, en van wat ik gehoord heb is insmeren met een fungicide/insecticide bij es en esdoorn een absolute noodzaak want anders heb je bijna gegarandeerd houtworm.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
@benchworks: uiteinden zijn ingesmeerd met MDF-primer (extra dik). Dat van die insecticide wist ik niet, dank voor de tip!

Een ieder dank voor de reactie en suggesties :):)
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Esdoorn en Kers. Wat voor'n esdoorn en welke kers exact weet ik niet.
De kers lijkt erg op onze japanse kers, maar daar schijnen volgens google ook nog zeker 12 soorten in te zijn.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Weet iemand misschien een alternatieve manier om houtworm te voorkomen bij hout dat nog gedroogd moet worden? Zou het misschien ook kunnen door het hout in krantenpapier in te pakken? Nadeel is dat het dan wellicht wat langzamer droogt, maar aan de andere kant is er dan ook minder kans op scheuren. Of zijn er nog meer alternatieven?

Groet,
Hubert
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.