Antieke deken kist. Informatie?

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Van de week heb ik de oude dekenkist van mijn schoonmoeder eens van dichtbij bekeken. En dat maakt me nieuwsgierig. Iemand enig idee wanneer dit gemaakt is en wat voor soort stijl periode?

Het is vooral nieuwsgierigheid van me. Verder nog geen belangstelling om de erfenis op te strijken ;). Maar dat maakt het allemaal ook niet erg geschikt om er mee naar een taxateur te gaan.

IMG_1736.jpg

IMG_1735.jpg

IMG_1730.jpg

IMG_1731.jpg

IMG_1734.jpg

Zo te zien is hij van gezaagd en geschaafd eiken hout gemaakt. Dus waarschijnlijk niet super oud. Zou dat in een neo classische periode passen?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb ook het idee dat de scharnieren minder oud zijn dan de patina/roest laag doet vermoeden.
Maar het is wel een flinke puist snijwerk geweest.
Misschien is het snijwerk ouder dan de geschaafde planken?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik denk ook dat die scharnieren later zijn, de passing is wel heel ruim. Vervanging gebeurde vaak, scharnieren roesten door en dan werd het gerepareerd. Een slot is ook zelden origineel.

Bijna alle planken zijn wel ergens gesneden, behalve de onderkant en achterkant natuurlijk, dus ik denk dat het wel origineel zo gemaakt is.

Echt heel mooi vind ik het persoonlijk niet, is me wat te klassiek allemaal. Maar wel een mooi stukje nijverheid. Volgens mij is dit soort werk niet meer zo gevraagd tegenwoordig. En met een beetje pech gaat er dan zo'n shabby sjiek dametje er allemaal witte verf over heen smeren.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Voel eens dwars op de lengterichting van de panelen aan binnen en achterkant. Voel of zie je zelfs golfjes hierin, dan heb je hoogstwaarschijnlijk te maken met een meubel van voor het machinale tijdperk. Van voor de tijd van de schaafbank. Dus handmatig geschaafd. Dan ben je al een eind op weg in de datering.
Zitten er ook vakjes en laadjes onder in de kist. Hierin werden vaak kostbaarheden opgeborgen.
De uitbeeldingen in het houtsnijwerk geeft vaak ook een indicatie voor welke beroepsgroep dit meubel is gemaakt.
Of anders even met de foto's naar een echte meubelantieker.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja ik had even moeten voelen, maar het ging allemaal een beetje snel snel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.