Dremel Micro?

KimvE

Nieuw lid
7 okt 2014
13
0
Hoi!
Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren welke dremel of soortgelijke machine van een ander merk ik het beste kan aanschaffen.
Naast klussen knutsel ik ook erg graag. Als ik een dremel aanschaf is het handig als ik deze ook voor het graveren, polijsten en schuren van bijvoorbeeld steen of glas kan gebruiken. Ik wil er dus precies mee kunnen werken. Daarnaast zou ik hem willen gebruiken om bijvoorbeeld roest af te schuren of te figuurzagen.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer, want er zijn zoveel verschillende types! Ik zag een dremel micro die door zijn geringe gewicht goed in de hand ligt volgens mij, maar passen daar wel veel verschillende bitjes op?
Heeft iemand ervaring met het type, of zouden jullie een andere of wellicht een ander merk aanraden?

Groetjes,

Kim
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Rvd ik zie in deze geen verband tussen multitool van fein en dremel/proxon

Veel winkels plaatsen de Dremels en soortgelijken in de categorie "Multitools", waardoor soms de verwarring ontstaat dat een Dremel hetzelfde is als een multitool.....
 

KimvE

Nieuw lid
7 okt 2014
13
0
Ik ben ook even gaan kijken naar het merk proxxon en dat ziet er ook goed uit! Ook hier zie ik echter door de bomen het bos niet meer. Welke versie zou geschikt kunnen zijn voor mijn doeleinden? Wat ik handig vond aan de dremel micro is het geringe gewicht en jet kleine formaat waardoor ik hem makkelijk kan hanteren voor gedetailleerd werk. Ik weet niet zo goed welke proxxon hier het dichtste bij komt? Verder kunnen jullie me vast vertellen of de bitjes voor proxxon ook gewoon bij een bouwmarkt zijn te krijgen en of het apparaat daar zelf ook te krijgen is? Online bestellen is geen probleem, maar dan zou ik hem even kunnen bekijken. Soms moet je dingen gewoon even vasthouden :).

Meron wat bedoel je precies met robuuster? Rammelt er minder, is het materiaal harder, meer grip of gaat proxxon misschien langer mee? Levert proxxon ook beter werk af?
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
De Proxxon driehoekschuurmachine is ook een oscillerende machine net als de Fein. Werkt precies hetzelfde, is alleen wat meer voor het fijnere werk. Hoewel ik er vaak verbaasd van sta te kijken hoeveel misbruik die machines aan kunnen.

Als ik een dremel aanschaf is het handig als ik deze ook voor het graveren, polijsten en schuren van bijvoorbeeld steen of glas kan gebruiken. Ik wil er dus precies mee kunnen werken. Daarnaast zou ik hem willen gebruiken om bijvoorbeeld roest af te schuren of te figuurzagen.
Ik heb een tijd geleden de Dremel 4000 erbij gekocht. Was ook een hele zoektocht, veel dingen op elkaar afwegen. En ben bij de 4000 uitgekomen. Krachtige machine om ook het groffere werk aan te kunnen. En wil je wat fijner werk doen zoals graveren, dan zet je de flexibele as er op. En dan kan je er ook echt alle kanten mee op. Polijsten, schuren kan je er allemaal wel mee, als je de juiste opzetstukjes maar hebt.
Voor figuurzagen heb je toch echt een aparte figuurzaagmachine nodig.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Meron wat bedoel je precies met robuuster? Rammelt er minder, is het materiaal harder, meer grip of gaat proxxon misschien langer mee? Levert proxxon ook beter werk af?

Bij proxxon gebruiken ze meer metaal dan bij Dremel. Daar is meer van plastic. Ik dacht dat de draai-assen bij proxxon ook altijd gelagerd zijn en dat dat bij dremel niet het geval is. Ik vermoed dat de motor sterker is en dat het apparaat minder snel doorbrand. Je kunt voor apparaten van proxxon ook de bitjes van dremel gebruiken. Die zijn gewoon uitwisselbaar.

In de Proxxon folder (http://www.proxxon.com/en/catalogues/micromot/dutch/) staan enkele verschillende modellen. Ik vermoed dat de micromot serie is wat je zoekt. Als die wat te zwaar zijn, dan kun je er een flexibele as bij kopen (staat op pagina 16).

Van die micromot apparaten staan er altijd wel een paar op marktplaats. Bij Baptist in Arnhem hebben ze ze ook en kun je ze even vasthouden.
 

KimvE

Nieuw lid
7 okt 2014
13
0
Thnx dat wilde ik net weten! Die flexibele as is echt super handig. Ook fijn dat je de bitjes van dremel gewoon kunt gebruiken, want die liggen inmiddels bijna bij de supermarkt in de schappen :). Ik ben nu nog een beetje aan het dubben tussen de dremel 4000, omdat die ook weer een stuk robuuster zou zijn dan de voorgaande dremels
en een proxxon micromot 50e. De dremel heeft meer vermogen geloof ik, maar ik ga vandaag de twee verschillende leveranciers nog even bellen of bezoeken en aan hun vragen wat zei aanraden. Uiteraard hun eigen merk, maar ik ben benieuwd wat zij bijvoorbeeld zeggen over de duurzaamheid etc.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.