Weer een Q&D projectje: tortilla pers

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Afgelopen weekend van wat resten hout (esdoorn, bubinga, plataan) een tortilla pers gemaakt. Doel: precies genoeg verse (mais)tortilla's te kunnen maken voor een enkele maaltijd, in plaats van 8 van die dingen te moeten kopen en er na weken een aantal uitgedroogd (of erger) weg te moeten gooien.

_1120020-small.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
balletje deeg tussen de platen en persen maar. Daarna het uitgeperste vel deeg even in een hele hete droge koekepan (of nog beter, op een comal) roosteren. Ik zal binnenkort een korte fotoimpressie van het gebruik maken - als de lijnolie is uitgehard...
 

SamR

Actieve deelnemer
5 jan 2014
62
0
Roeselare
Wel het is mij iets dat totaal onbekend is maar het lijkt me wel een handig ding. Hopelijk is het nu ook nog gemakkelijk te reinigen :D.
Want als zoiets zou maken voor men vriendin is dat het eerste wat ze zou zeggen:D

groeten sam.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Net je blogje gelezen, interessant verslag. Zal ook eens zoiets maken, al zijn overblijvende tortilla's hier niet echt een probleem.

Zou de noodzaak om een tussenlaag te gebruiken niet wegvallen als je het scharnier uit de constructie haalt?
(Lees: haal die pen er eens uit en kijk of hij dan beter plet.)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.