Welk type schroeven gebruiken jullie?

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Titel zegt genoeg denk ik :)
Welk type van schroeven gebruiken jullie en waar kopen jullie deze?
Uiteindelijk doen ze allemaal wat ze moeten doen, namelijk schroeven, maar ik heb al ondervonden dat er soms veel verschil zit in de kwaliteit.
Op dit ogenblik gebruik ik Heco-spaanplaatschroeven (PZ), maar ik ben aan het overwegen om voor langere vijzen naar een torx-variant te gaan.
 

Botte Bijl

Actieve deelnemer
16 dec 2011
202
0
Finland
Ik gebruik aleen torx en spax schroeven tenzij een bepaald meubel (in mijn visie dan..) messing slot schroeven behoeft. (hang en sluitwerk)
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Voor de constructie alleen nog maar Torx, waarbij ik er voor zorg dat ik het gamma van 16 tot 60 mm met T20 bitjes kan schroeven en dus niet steeds hoef te wisselen. Voordeel van torx vind ik het feit dat ze veel beter op de bit zitten, de bit schiet er niet vaak uit en bij het werken in hoekjes blijft de schroef goed op het bitje hangen. Belangrijkste, je hoeft er bij in- en uitdraaien nauwelijks druk op uit te oefenen.

Pozidrive en dergelijke gebruik ik niet meer, ik vind het veel minder prettig werken dan torx. Verder heb ik een uitgebreide verzameling ouderwetse bolkop-platkop-lenskop schroeven in messing en (verroest) ijzer om scharnieren, slotplaatjes en dergelijke vast te zetten.

Voor zwaar constructiewerk gebruik ik tegenwoordig ook veel tellerkop torx schroeven. Werkt snel en zit loeivast. Voor buitenmeubilair laat ik de koppen vaak in het zicht staan, afnemers spreken over een "stoere uitstraling"

Groet, Rob.
 

stefano

Actieve deelnemer
20 jun 2010
54
1
www.keukenenmeubelmakerij.nl
Zelf gebruik ik alleen maar Torx deeldraad schroeven van Heco. Bij de kleinere maten van 25 mm is er geen deeldraad maar dan met voldraad.

Prima schroeven, wat ik zelf een groot voordeel vind is dat de kop niet plat is maar wat taps loopt. Zo trekt hij bij platen met HPL mooi in de plaat terwijl bij een wat plattere kop vaak een stukje van de plaat afbreekt.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
privé, Torx schroeven van reiser, hier te koop in de doe het zelf zaken.

Op het werk Wurth, top schroeven maar wel aan de duurdere kant.
Deze kan je bij mijn weten niet particulier kopen.
Wurth heeft ook een eigen "torx" systeem ontwikkeld met kleurcodes, ook wel handig.

Groeten

Bert
 

PBT

Actieve deelnemer
ik gebruik voor normaal schroefwerk würth assy schroeven, ook heb ik nog een restant schroeven van bti, dit is normale torx aansluiting die ik gebruikte voor ik de overstap naar würth heb gemaakt. Voor het steigerhout gebruik ik de torx schroeven van dyna plus. Op 1cm van de kant in een vuren latje draaien zonder voorboren en zonder dat het splijt. ideaal dus
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Liefst torx met deeldraad want dan komt de plank strak op de balk, alleen jammer dat er zoveel verschillende maten zijn T10- T15-T20-en T30.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik gebruik eigenlijk van alles, heco kan je overal kopen, woodies haal ik bij raab karcher, in het begin zat er bij de woodies een goed bitje, nu een prut bitje, tenminste naar mijn ervaring.
Dynaplus gebruik ik ook, goede schroef, voor weinig. Heeft ook een mooie variant voor buitentoepassingen.

Heco heeft ook spaanplaatschroeven (heco unix) die verlopen in schroefdraad, vooraan de schroef zit groffe draad, achteraan fijne spoed. Deze schroeven trekken het hout al samen voor de kop in het hout zit.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik gebruik zelf Pz schroeven.
ik heb ze van 3x12 tm 6x120 in alle oplopende maten.
Bevallen prima.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Voor het uitrachelen van een plafond dacht ik ook eens goed bezig te zijn met torx-woodies. Wat heb ik daar een spijt van. Ze stellen het zo mooi met zelfborende punt en ribbels e.d. maar ik vind de Heco-schroeven er een stuk beter indraaien en aantrekken. En als je torx gebruikt, moeten alle schroeven dat hebben, anders loop je continue bitjes te wisselen. Ik moest veel vulplaatjes gebruiken, dus had meerdere maten schroeven nodig.

Maar over het verschil tussen PZ en Torx. Bij Torx moet je eerst de bit er precies in zetten, en dan pas gaan schroeven. Je draait dus telkens even met je pols. Bij elke schroef! Bij kruiskop pakt ie zelf wel, je begint gewoon met draaien. Met de juiste bit is de passing ook perfect, en valt de schroef er ook niet uit.

Voor mij geen woodies én geen Torx meer!
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ik maak redelijk veel (gips)plafonds onder oude gestucadoorde plafonds. Er worden dan latten om de 60 cm onder de zolder geboord, en daaronder komen weer latten om de 30 cm, waaronder het gips komt. Die zolders zijn vaak niet erg vlak. Onder de geboorde lat schroef ik dan de latten om de 30, dit doe ik met een 4 x 40 cm deeldraadschroef (woodie of dynaplus, maar doet er in feite niet toe.)
Ik zorg dat elke kop van de schroef een eindje in het hout zit. Als alle latten eronder zitten ga ik met een lang waterpas in het rond om de vlakheid te controleren, ik kan de latten stellen met de schroef, doordat de kop het hout zit en het een deeldraadschroef is. Soms zakt de lat een heel eind, de 4 x 40 schroef doet dan niet veel meer, ik draai dan schuin in de zijkant van de (afgestelde) lat een langere schroef (of 2), die ik niet aantrek.
Bij dergelijke plafonds komt er bij mij geen vulplaatje aan te pas, zelfde methode gebruik ik ook wel onder (kromme) balklagen, werkt nog makkelijker, je kan dan langere schroeven nemen waardoor je meer stelruimte hebt.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik gebruik ook van alles, maar neig de laatste tijd wel meer naar Woodies, die heb ik al in een paar maten gehad en ze bevallen uitstekend! Volgens mij heb ik ze destijds gekocht omdat ik bosquet (Oceans11) er zo positief over hoorde hier op het forum.

Tip overigens voor wie er bij de bouwmaat shopt, deze week hebben ze 4=2 oa op woodies maar ook op andere producten. Dus 4 halen 2 betalen!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.109
515
Moordrecht
Nu lees ik wel vaker dat voorboren niet nodig is, zo ook bij de Woodies, maar ben daar al vaker de mist mee ingegaan.. Wanneer nu wel of niet voorboren?
 

jvdmolen

Actieve deelnemer
25 dec 2013
67
0
Ulrum
Voor mij als het kan geen kruiskop meer, als je meer dan 500 schroeven achter elkaar er in moet draaien kost dat veel inspanning. Bij torx hoef je minder kracht uit te oefenen om te voorkomen dat de schroef over de kop draaid.

Ohja, je kunt ze gewoon bij ecotools kopen
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
Hebben jullie bij torx geen last met te schroeven met 1 hand zonder voorboren? heb schroeven van ecotools, zowel PZ als torx maar als ik slechts 1 hand heb gebruik ik altijd PZ omdat die beter op de bit blijft steken en rechter blijft bij het vijzen. bits komen ook van ecotools, mss niet passend genoeg.
 

PBT

Actieve deelnemer
1 keer de bitjes en om eens te proberen een doosje schroeven gepakt bij ecotools... na 3 schroeven is de doos schroeven samen met de bitjes bij het oud ijzer gegaan!! Jr kan beter een heel klein beetje meer uitgeven aan bv woodies of dyna plus dan die gebruiken
 

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Voor het uitrachelen van een plafond dacht ik ook eens goed bezig te zijn met torx-woodies. Wat heb ik daar een spijt van. Ze stellen het zo mooi met zelfborende punt en ribbels e.d. maar ik vind de Heco-schroeven er een stuk beter indraaien en aantrekken. En als je torx gebruikt, moeten alle schroeven dat hebben, anders loop je continue bitjes te wisselen. Ik moest veel vulplaatjes gebruiken, dus had meerdere maten schroeven nodig.

Maar over het verschil tussen PZ en Torx. Bij Torx moet je eerst de bit er precies in zetten, en dan pas gaan schroeven. Je draait dus telkens even met je pols. Bij elke schroef! Bij kruiskop pakt ie zelf wel, je begint gewoon met draaien. Met de juiste bit is de passing ook perfect, en valt de schroef er ook niet uit.

Voor mij geen woodies én geen Torx meer!

Hier dezelfde ervaring. Gebruik alleen nog maar Kelfort PZ.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.