Kunstwerk Mons 2015

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Het verbaasd mij dat dit hier nog niet vroeger aan bod is gekomen, voor Mons 2015 Europese cultuurstad is er een houten "kunstwerk" dat maar liefst €400.000 publiek geld gekost heeft neergezet in december 2014, vanzelf ingestort een week of twee later. Heropgebouwd en nu begon het weer te kraken en gingen ze een deel afbreken om uiteindelijk het compleet af te breken.

Het was wel speciaal toen het stond, maar gezien de kostprijs en hoeveelheid materiaal die hierin zaten vond ik het vanaf het begin een schandaal.
Moderne kunst is voor mij gewoon toegeven dat je artistiek niet beter zal kunnen doen dan de erkende meesters uit de vorige eeuwen, en een wedloop begint naar wie het meest onwaarschijnlijke kan verkopen als kunst.
Er zit meer kunst in die kasseien of gevels dan in die stapel planken.

1051617699_B974486688Z.1_20150110144054_000_GD53OTOG9.1-0.jpg


Artikel over de eerste instorting

En hier een beetje satire ivm de actualiteit ("loop maar door, het is zonder gevaar" DiRupo pm)

54a3d016357028b5e9c3486d.jpg


10420120_917598301598131_5781823463177662614_n.jpg
 

SDC79

Actieve deelnemer
25 nov 2013
42
0
Overijse, BE
Wist hier niets van, maar volg dan ook al jaren de actualiteit niet meer juist om me niet druk te hoeven maken in zaken zoals dit.
Ik zou hier veeeul kunnen op zeggen maar laat ik het houden bij dit

jiFfM.jpg
 

Bijlagen

  • 3283932-picard_wtf_riker_i_know.jpg
    3283932-picard_wtf_riker_i_know.jpg
    13,1 KB · Weergaven: 347

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
van Arne Quinze?

Himself,

Dit had 5 jaar moeten blijven staan... natuurlijk met de nodige bla bla van het hout zal gerecycleerd worden. Ik ben erg benieuwd naar waar die containers gaan.
Ze gaan naar een spaanplaatfabriek zeggen ze, 44000 planken. Wat volgens mij een last minute uitvinding is want had het 5 jaar buiten gestaan in de regen en zon dan was er niets meer mee aan te vangen tenzij het zwaar behandeld is. In welk geval ik niet zeker ben dat een spaanplaatfabriek dit wel wil, in tegenstelling met wat men denkt gebruiken die voornamelijk of zelfs exclusief nieuw vers hout.
Als je onderstaande foto ziet dan zie je hoeveel levens deze grap had kunnen kosten.

mons-arne-quinze-collapse-4.jpg
 

tuoh

Oud hout
Inderdaad een werk van Arne Quinze:p Ben ook geen fan van "moderne kunst" of wat daar voor moet doorgaan, maar de houtsculpturen van de man vind ik wel geslaagd. Ze spreken mij in elk geval aan, idem trouwens voor zijn "My Secret garden" reeks. En de prijs? Het is waard wat de gek er voor geeft zeker.

Een dergelijk "kunstwerk" is een nachtmerrie voor een ingenieur, begin daar maar aan te rekenen qua stabiliteit. Door de materiaalkeuze en de "constructie" is dit concept beter geschikt om op te bouwen in de sahara dan in natte lage landen. Een paar dagen regen of sneeuw en het totaalgewicht van het geheel ligt al een stuk hoger, met alle gevolgen van dien voor de "verbindingen" door het werkend materiaal.


Mvg,

André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Hoe waren die verbindingen gemaakt? In de krant stond dat het een zelfdragende constructie was waardoor de eerste schade zich door de ganse constructie had voortgezet.
Het is inderdaad onbegrijpelijk dat in een tijdperk waar voor alle publieke gebouwen, technische ruimtes en zelfs speelpleinen een risico analyse wordt doorgevoerd er voor een kunstwerk blijkbaar andere regels gelden.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150110_01466902
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
ik ben het helemaal met je eens Benchworks, waar het gaat om vakmanschap en kunst. Een goede kunstenaar moet ook een goede vakman zijn. In Nederland betaalden we iemand 50 duizend euro om een stuk vloer in een museum in de pindakaas te smeren. Zo ga je niet met hout om en zo ga je niet met eten om. Het is decadentie ten top. Zo zouden "natuurclubs" zich minder druk moeten maken over het kappen van hout, maar wat er daarna mee gebeurt. Verspilling doet een onterechte aanslag op onze grondstoffen, die daardoor duurder worden en zo buiten het bereik van arme mensen elders in de wereld komen.

jaap

ps. in Nederland moet je voor het bouwen van een fietsenrek als sterkteberekeningen etc indienen voor het verkrijgen van een bouwvergunning.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het doet me denken aan de geldverspilling van Jan Hoed in de jaren '90 denk ik met de ham aan de zuilen.
download.jpgham_1.jpg
 
Laatst bewerkt:

samvg

Actieve deelnemer
11 apr 2012
123
0
Over de betekenis en waarde van moderne kunst kan lang gediscussieerd worden. Ik ben zelf totaal geen fan van het werk van Arne Quinze maar ik ben tegelijkertijd ook wel benieuwd naar de achterliggende besluitvorming om het nu af te breken. Vele van zijn werken hebben het wel jaren in de buitenlucht overleeft, bijvoorbeeld zijn werk bij het Vlaams parlement in Brussel.
Ik ben zelf werkzaam in de kunstwereld, opgeleid als beeldend kunstenaar, en nu als zelfstandige werkzaam voor kunstenaars, vormgevers, musea. De verspilling, vooral door musea, stoort mij ook ongelofelijk. De hoeveelheid materiaal die na een tentoonstellingsperiode wordt weggegooid( een tentoonstelling is goed voor een vrachtauto aan materiaal) is echt schrikbarend en strookt totaal niet met de vaak maatschappij kritische/ moralistische houding die de kunstwereld er op na houdt. Daar zou men van mij toch wel iets bewuster van mogen worden.
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Een vriend van mij heeft destijds meegebouwd aan de installatie van Arne Quinze op het Burning Man festival in Nevada. Het lukt helaas niet om hier een foto van te posten, Google is your friend ;). De techniek die daar gebruikt werd was gewoon alles nagelen met een nagelpistool. Voor zover ik begrepen heb zat er daar geen dragende structuur in. Gezien de aard van het festival was dit niet aan de orde :).

Een kunstwerk vergelijken met eender welk ander bouwwerk vind ik niet correct. Dat zou hetzelfde zijn als een schilderij vergelijken met het werk van binnenhuisschilder. Ze gebruiken allebei verf, maar het doel is totaal verschillend. Je zou aan diezelfde kunstschilder toch ook niet kunnen opleggen welke verf hij moet gebruiken, hoe dik de lagen moeten zijn... Dan kan je beter de binnenhuisschilder laten komen.

Het werk van Arne Quinze kan ik persoonlijk erg smaken (de persoon zelf een pak minder). Het is als een kind dat met luciferhoutjes dingen maakt, of in een stapel mikado stokjes bepaalde vormen herkent en daarover fantaseert. Door dit in het groot uit te werken laat je mensen dromen. Het is gewoon een kwestie van smaak.

Ik vind het wel jammer dat alles is ingestort. Ik denk dat dit ook moeilijk te voorspellen is. Voor dit soort ontwerpen kan je eigenlijk geen grondige studies maken. De hevige wind van de laatste dagen heeft er vast ook niet veel goeds aan gedaan. De kostprijs vind ik gezien de omvang van het project best wel meevallen. Laat gelijk welk soort afdak plaatsen dat wel vijf jaar overeind blijft en je zal zien dat dit een pak meer zal kosten, en lang niet zo leuk om naar te kijken natuurlijk.
Je moet ook de maatschappelijke waarde van zo'n kunstwerk bekijken. Je laat mensen iets zien wat een emotie opwekt. De één vind het mooi, de ander niet. Mensen kunnen er in wegdromen en geïnspireerd door raken. Mensen kunnen er over discussiëren... Net dat maakt het kunst.

Wat het omgaan met hout betreft heb ik hier ook geen probleem mee. Als je ziet wat er in de industrie bijvoorbeeld dagelijks aan degelijk hout wordt verspild voor vaak nutteloze zaken, geef mij dan maar zo'n kunstwerk.

Een vakman doet z'n ding meestal mooi binnen de lijntjes van een bepaald concept, een kunstenaar hoort net buiten de lijntjes te kleuren. Moderne kunst moet niet onderdoen voor klassieke kunst, het is gewoon een kwestie van smaak. Wat niet wegneemt dat er ook een hoop troep wordt gemaakt. Maar opnieuw, ook dit is een kwestie van smaak.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Moderne kunst wil ook helemaal niet opboksen tegen de grote klassieke meesters. Hoe relevant zou dat zijn?
Iemand als pakweg Roger Raveel zou even goed klassieke portretten gemaakt kunnen hebben vergelijkbaar met die van de oude meesters.
Kunst gaat over het overbrengen en oproepen van emoties, over in vraagstelling, niet over schone beeldjes.

Waarom smeert een kunstenaar een vloer met pindakaas in? Omdat hij interessant wil doen? Misschien sommigen, maar zeker niet om de verspilling die ermee gepaard gaat of juist wel?
Dat men daar 50 000 euro voor betaald is niet de schuld -als er al een schuldvraag is - van de kunstenaar me dunkt. Maar wel van een maatschappij die "pindakaas op een houtenvloer" zoveel waard vind.
En emoties roept het op, daar wijzen deze reacties op, is de kunstenaar dan geslaagd in zijn werk? Ik dacht het wel.


Morsen met andermans geld vind ik dan ook overdreven, eens dat een kunstenaar in staat is om dergelijke projecten , van het niveau Quinze , op te zetten heeft hij al een heel parcours afgelegd. Steden floreren bij de duizenden bezoekers die zo'n kunstwerk aantrekt.
Bovendien zijn er kunstenaars die al hun projecten zelf financieren. Christo en Jeanne Claude , bekend van het inpakken van gebouwen,bruggen,eilanden, financierden bv al hun projecten met de verkoop van zijn collages en schilderijen.
Die gaven dus juist heel veel terug.

De hele wereld die de kunstenaar omringd is natuurlijk iets anders, maar die verspilling vind men overal en is zeker niet het monopolie van de kunstwereld , denk maar aan winkelinrichting, of nieuwe meubels of al het eten dat onze maatschappij produceert en weer weggooit....
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik ben het toch niet helemaal eens met de stelling dat voor een kunstwerk andere bouwkundige regels moeten gelden dan voor gewone bouwwerken. Zeker niet als ze in publiek domein worden opgesteld. Voor zo een werk lijkt het me niet overbodig om bij het ontwerp te overleggen met mensen die uitgebreide kennis hebben van constructies, stabiliteit en sterkteberekening. Dat hoeft geen afbreuk te doen aan het uiteindelijke resultaat en biedt wel meer zekerheid dat geheel voldoet en zoals in Mons, veel te vroeg moet worden afgevoerd.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@ Reinoud en Geert: +1 :) Goed verwoord, helemaal mee eens.

Het vakmanschap van een kunstenaar hoeft niet per se in zijn materiaalbeheersing te zitten, of in het gebruikte materiaal. Een originele gedachte zo uitwerken dat mensen er iets mee kunnen (zowel positief als negatief) valt voor mij wel degelijk ook onder het kopje vakmanschap. Binnen redelijke marges mag er van mij best (gemeenschaps) geld uitgegeven worden aan kunstprojecten. Recent heb ik in Amsterdam de lichtobjecten bekeken die er in het kader van de "Amsterdam light" expositie neergezet waren. Een aantal daarvan hingen van ellende aan elkaar, qua technisch ontwerp en uitvoering is het janken, maar 's nacht zijn ze (een enkele uitzondering daargelaten [mijn mening :rolleyes:]) prachtig, onbetaalbaar.

Groet, Rob.

PS: dat ieder project veilig moet zijn staat natuurlijk als een paal beven water, kunst of geen kunst!
 
Laatst bewerkt:

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
293
6
Heist o/d Berg
Ik heb heel lang geleden enkele jaren weekendacademie gevolgd, bij klassieke leermeesters, dus mensen die hun vak , materiaal én geschiedenis kenden. Niet dat ze zelf geweldige kunstenaars waren , maar ze konden ons wel naar kunst leren kijken en het vakmanschap leren waarderen. Als ik nu af en toe nog kunstwerken en tentoonstellingen ga zien moet ik in (te) veel gevallen vaststellen dat de keizer geen kleren aanheeft.
Een kleine anekdote , die ik voor de vaste waarheid heb horen vertellen betreft de onlangs overleden cultuurpaus Jan Hoet. Hij was bezig met ingezonden werken voor één of ander cultuurfestival of biënnale te beoordelen en de plaats te bepalen. Dit opbouwen gebeurt door gewone werkmannen zoals jij ( misschien ) en ik (zeker). Die hadden tijdens de opbouw hun gezamenlijke afval (plastic flessen, blikjes en andere rommel) met plakband bijeen geplakt en tussen de ingezonden stukken geplaatst. Mijnheer Hoet was geweldig enthousiast over het 'kunstwerk' tot hij de waarheid hoorde. Hij ontstak in een franse koleire en men hoorde hem-naar het schijnt, ik was er niet bij- 3 straten ver brullen. De kunstpaus in zijn hemd gezet....
gr,
Danny
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Tja, moderne kunst...ik kan een erg lange tirade gaan houden waarom ik het in 99% van de gevallen helemaal niks vind. Dat gaan ik niet doen.
Ik heb die discussie al vaak gevoerd met drie vrienden van mij die op de kunstacademie "gestudeerd" hebben. Overigens trekken er twee al jaren steun en doen niks met kunst en de ander maakt vooral promotie filmpjes voor het bedrijfsleven...het dure studie geld is goed besteed.
Er wordt zoals Geert ook al aangeeft inderdaad te pas en te onpas geroepen dat kunst emotie oproept. Nou in dat geval ben ik een ware kunstenaar als ik uit mijn slof schiet!

Nee, ik heb er niet veel mee en vind het en verkwanseling van geld. Misschien ben ik wel gewoon een cultuurbarbaar die te stom is om die psuedo intellectuele kunst te begrijpen...
 
Laatst bewerkt:

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Fantastische anekdote Degele! Ik zie hem zo voor mij uitleggen waarom dat kunst was.

Voor de liefhebbers heb ik nog een wit canvas staan, ik noem het "emoties en vraagstelling" startprijs €20.000 iemand? :p

Je moet toch niet alles slikken, hier op het rond punt hebben ze een modern kunstwerk gezet, een stenen beeldhouwwerk. Ik vind het lelijk maar het blijft voor mij kunst omdat het een nutteloos voorwerp is waar gigantisch veel handwerk in heeft gezeten, dat respecteer ik.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.