Planning kastenwand garage

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Mijn volgend projectje wordt dus een garagewand volledig vullen met kasten om alle poetsproducten enz. en ook een beetje gereedschap in op te bergen.

dit zijn mijn eerste ideeën:

-groen Mdf gebruiken

-in modules werken en dan alles tegen elkaar schroeven op de plaats

-leggers, deuren, boven-en onderkant en de 2 zijkanten van het geheel in 18mm dik

-de " gemeenschappelijke" zijkanten in 9mm mdf (deze worden toch telkens per 2 tegen elkaar geschroefd)

- opliggende deuren met verticaal een V groef gefreesd om de pakweg 15cm

-alles eerst in primer en dan in een pu verf afgewerkt.

nu zit ik let enkele open vragen.

1: bij opliggende deuren, hoeveel speling moet ik overal er rond laten?

2: welke breedte zou ik best pakken per module ?

3: welke scharnieren kan ik best gebruiken (afhankelijk van de prijs het liefste soft close) en hoeveel per deur (3 of 4 best?

Het is een hele boterham maar jullie input wordt enorm geapprecieerd , dit is echt een geweldig forum.

alvast bedankt.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Dit ga ik met veel interesse volgen (als er antwoord komt :eek:) ), want ik sta voor precies dezelfde uitdaging. Nu ja, “precies hetzelfde”, bij mij komt de kast in een droge kelderruimte...

Wat meteen mijn eerste probleem is waar jij mss niet mee zult zitten: de muur waar het tegen komt is niet gelijk. Golvend, en sommige ‘bierbakken’ (gemetste betonblokken) steken wat uit. Hoe krijg ik/jij dus al de corpussen mooi uitgelijnd (dat zal nog lukken – ‘verste punt’ vd muur vinden en dan gewoon de corpussen netjes naast elkaar plaatsen) én solide vastgemaakt aan de achterliggende muur, en dit liefst met zo weinig mogelijk zichtbare schroeven?

Krijg nu niet het gevoel dat ik je draad aan het kapen ben :). Hopelijk worden we hier beiden wijzer van.

Ik ga alleszins bouwen op een sokkel/kader, want... ook de vloer is golvend.

Eén ding kan ik mss al antwoorden: lignoshop.de (ontdekt via woodworking , of wat had je gedacht ;)?) heeft spotgoedkope scharnieren met softclose van Blum. Leveringskost is niet van de poes (iets van een 16 euro voor Belgie), maar je hebt al snel een 50-tal scharnieren nodig dus dat haal je er zo uit.
 

kreidler

Actieve deelnemer
1 aug 2013
181
0
Lochem
Eerst je scharnieren uitzoeken,die zijn bepalend voor je plan.
Muur zou ik uitvlakken.
Heb zelf een paar latten op de muur geschroefd,daar een plaat opgeschroefd.
Kun je daarna ook makelijker werken,en hoef je niet zoveel in de muur te boren.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Bedankt voor de tip voor de scharnieren Jimbo.

bij mij is de muur redelijk recht (zal volgens mij geen problemen opleveren) wel ga ik bovenaan moeten puzzelen want daar lopen de verwarmingsbuizen tegen de muur....

een sokkel heb ik al, een in beton gegoten verhoging van 6cm om het water vd kast weg te houden indien de garage gedweild wordt bvb.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Nog even vermelden, de kast wordt in totaal 4 meter op 2meter hoog. Ik dacht dan binnenkant kast telkens bijna 50cm te nemen, dan kom ik met de plaatdiktes meegerekend aan 8 modules in totaal.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Net even op lignoshop gekeken, spijtig genoeg is mijn Duits niet zo best...

@Jimbo, welke scharnieren bedoelde je precies?
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Net even op lignoshop gekeken, spijtig genoeg is mijn Duits niet zo best...

@Jimbo, welke scharnieren bedoelde je precies?

Je gaat me niet horen ontkennen dat ik er ook zot van word :) (van het Duits enerzijds, en van de beschikbare keuze(s) an sich anderzijds, zeker als je er als beginner voor staat), maar ik denk dus dat 'wij' de middenaanslag (voor de binnenste deuren) en de topaanslag (voor de buitenste deuren) nodig hebben:

http://www.lignoshop.de/scharniere-.../?force_sid=7c0a44aa086c766b4bfb6c2ee67e2926&

voor de 'topaanslag' kom je dan hier uit volgens mij: http://www.lignoshop.de/clip-top-blumotion-110-89995894.html, waarbij dit een ~volledige~ set inclusief schroefjes betreft;

En voor de middenaanslag hier: http://www.lignoshop.de/clip-top-blumotion-110-89996724.html met dan hier de volledige set.

(Als gedämpft ten minste gedempt betekent als in 'soft-close', want dat ik er dus zot van word !@#%@$^^).

Graag bevestiging van iemand die zijn weg vindt in het Blum-gamma (en in het Duits). Wat me bvb al meteen opvalt is dat de prentjes niet altijd dezelfde scharnier tonen...
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik zou voor de liggende planken geen MDF gebruiken, dat gaat doorbuigen na verloop van tijd.
Een lage kwaliteit betonplex/bekistingsmultiplex is een goed alternatief omdat het sterker is en makkelijk schoon te maken.
Ik heb er een kast mee gemaakt in de kelder.

Voor de scharnieren zijn keukenkast scharnieren erg makkelijk en mooi. Hettich en Blum zijn goed. Voor een 2 meter hoge deur heb je er waarschijnlijk 4 nodig. Hoe breed worden de deuren?. Je kunt ze ook softclose maken.
Als ik er weinig nodig heb koop ik ze weleens bij een geelblauwe spaanplaatloods. Je deur moet 18 dik zijn.
2mm speling tussen de deuren is genoeg. Ik raad je aan de deuren met een afrondfreesje rondom te bewerken, dan is de verf veel minder kwetsbaar dan op een scherpe hoek en blijf het lang mooi.

Hoe ga je de verticale 9mm wanden tegel elkaar schroeven? 9mm mdf houdt niet veel. Je zou een soort patentboutjes kunnen zoeken.

Is je garage vochtig dat je groen MDF gaat gebruiken?
De deuren zul je sowieso rondom gaan gronden en lakken dus die zou ik in gewoon MDF doen.

Wel even een goed P3 stofmasker kopen voordat je met de zooi gaat zagen en schuren...

Succes!
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
@HansB, goede tip kwestie de leggers, multiplex kan ik ook gewoon mee verven om een mooi geheel te krijgen.

de wanden van 9mm dacht ik tegen elkaar te schroeven of met van die dingen waar je keukenkastjes mee tegen elkaar hangt, slecht idee misschien?

de kasten komen net langs de (oude garagepoort) garagepoort. Echt vochtig is de garage niet maar ik dacht beter geen risico nemen...

een goed p3 stofmasker heb ik mij onlangs aangeschaft, wou zowiezo geen risico nemen.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Dat meeverven kan als je gewoon multiplex neemt, ik veronderstelde dat je het niet heel belangrijk vindt hoe de binnenkant eruit ziet. Betonplex is moeilijk te verven vanwegde de phenolcoating maar dat is juist ook wat het slijtvast en glad maakt.

Die dingen die je bedoelt zijn patentbouten, je moet alleen wel hele korte zien te vinden voor een totale dikte van 18mm. En zorg dat ze een brede flenskop hebben anders trek je ze dwars door het MDF.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
de wanden van 9mm dacht ik tegen elkaar te schroeven
Ik pak mijn corpussen gewoon ‘dubbel-18’ omdat ik mezelf heb wijsgemaakt dat ik zo meer draagkracht zal krijgen :) (Lees: ik maak mezelf dat wijs maar het is eigenlijk gewoon eenvoudiger werken). Maar als je echt denkt aan een enkelvoudige centrale plaat (mja, heet het dan nog corpussen!?) – en ik weet dat je dit faket door ook gewoon dubbel te gaan werken met 2x9 – dan is er misschien wel ander beslag beschikbaar om effenaf met een enkele plaat van 18 te werken. Dan zal minder soep zijn dan 2x9, en nog goedkoper ook. In het filmpje van deze Festoolie wordt dit systeem erg duidelijk uit de doeken gedaan:

https://www.youtube.com/watch?v=T7OZo2CH4Fw&feature=related

(Het is dan wel een Festoolie maar voor het beslag maakt dat uiteraard geen hol uit :) – de filmpjes gaan over de kasten en niet over zijn power tools)

Op het einde van deel 1 zie je’m de koppelstukken plaatsen, in deel 2 worden ze gemonteerd. Ik zou sowieso de hele reeks uitkijken :) (heb ik zelf nog maar een keer of drie gedaan :) ). Alles ook gewoon bij lignoshop te verkrijgen: http://www.lignoshop.de/verbindungsbeschlag/korpus-moebelverbinder/

Nadeel van deze methode is de achterwand: die zal je dan echt wel moeten infrezen omdat je’m niet meer op voorhand kan vastmaken aan het corpus. (ook weer een reden waarom ik gewoon extra-zwaar alles dubbel zou gaan maken; let wel, ik ga met meubelpaneel – foei! – uit de bouwmarkt – dubbelfoei! – werken omdat dat geen fluit kost, al op breedte is, en ik er mijn eco-cheques aan kan spenderen :lol: )
 
Laatst bewerkt:

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
De 2 x 9mm tussenwanden was eigenlijk op aanraden van mijn schoonvader. Op die manier kan ik modulair werken en en komt goedkoper uit.

moet het eens berekenen, 18mm kost mij 8.20€/ vierkante meter en de 9mm 4.73€ incl.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Kast delen maken die 1 meter breed zijn. Kost nog minder dan de 9 mm zijkanten en zijn sterker.
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Kast delen maken die 1 meter breed zijn. Kost nog minder dan de 9 mm zijkanten en zijn sterker.

Dat zou nog net moeten lukken voor mij alleen denk ik, heb er redelijk grote werktafel. Zo wordt de hele constructie ook wel een stuk simpeler natuurlijk.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Als je hem zoals in hef filmpje van holzwerken demotabel maakt dan kan je hem op locatie plaatsen in je eentje.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Tja, een van mijn volgende projecten betreft hetzelfde. Ik dacht er alleen aan om de wand te voorzien van spurrail en dan legplanken over de hele lengte en daar een frame voor met de deuren. Lijkt mij iets flexibeler met opbergmogelijkheden.
 

WR1944

Oud hout
Als je vloer golft of niet lekker waterpas is en je ook nog te maken hebt met een ongelijke muur werk je het beste met een sokkel. Hier (USA) wordt meestal een frame gemaakt van 2x4's (39x89mm). Met shims kan je dit frame exact waterpas maken en op de vloer vastzetten. De kasten maak je met een naar achteren iets uitstekende zijwanden voor de linkerwand van de meest linkse kast en de rechterwand voor de meest rechtse kast. De mate van uitsteken hangt af van de ongelijkheid van de muur. Met de kast met de uitstekende wand op het frame en tegen de wand gedrukt neem je de heuvels en dalen van de wand over op de zijkant van de kast. Met een decoupeerzaag of schuurmachine maak je de wand pas op de wand. Plaats de kastmodules op het frame, lijn ze uit en schroef ze aan elkaar vast. Als je bang bent dat de kasten voorover kunnen vallen kan je ze met een enkele bout nog aan de muur vastzetten. Als je dat dicht bij de pasgemaakte zijkanten doet is er weinig kans op naar achteren rekken van de kastenwand.
Dat idee van een sokkel kan je hier zien.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?9504-Opbergmeubel-audio-(en-meer)
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
Het meeste is al gezegd. Ik zou zelf in plaats van een sokkel stelpoten nemen. Die worden ook gebruikt om corpussen van keukens te stellen. Ze zijn er vanaf 5 cm. Je hebt dan weinig verlies aan kastruimte en kunt de kasten perfect waterpas stellen. Stelpoten zijn daarnaast ook niet duur. Je klikt er een plint voor en het ziet er ook nog goed uit.

Om het plint op te sluiten zou ik aan de buitenste 2 kasten een plaat MDF nemen die je van binnenuit tegen de buitenste wand schroeft. Het mooiste is als je de platen gelijk laat komen met de voorkant van de deuren. Als je het helemaal mooi wilt maken kun je bovenop de corpussen nog een (stuk) MDF bevestigen. Dan lijkt het net of de deuren helemaal zijn opgesloten.
Deze constructie gebruik ik vaak voor het uiterlijk maar ook als de muren niet recht zijn. Je kunt het zo perfect aansluitend aan de muren maken.

Qua dikte zou ik altijd gaan voor 18 mm. Je kunt dan ook evt. een rijboring maken voor de schappen en de montageplaten voor de scharnieren goed bevestigen op dezelfde hoogte bij iedere kast. De schroeven van de montageplaten zijn namelijk al snel 12mm. Bijkomend voordeel is dat je standaard koppelschroeven kunt gebruiken.

Veel succes met je project.
Grt. Martie
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Het gaan modules worden van 105cm breed (elk met 2 deuren)

De leggers worden dan 101,4cm x 43cm.
Deze zou ik zeker in multiplex nemen maar nu twijfel ik over de dikte, zou 18mm voldoende zijn of moet ik 22mm nemen tegen doorbuigen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.