Bijzet tafeltje walnotenhout

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Beste forumleden,

Sinds ruim een maand ben ik een actief lezend lid op jullie forum. Naast mijn studie (HBO werktuigbouwkunde en tegenwoordig Master Technology and Operations Management) vind ik het leuk om zo nu en dan te in mijn vrije tijd wat om te prutsen. Hieronder valt het maken van simpele meubels maar ook het sleutelen aan motoren. Afgelopen kerstvakantie heb ik een bijzettafeltje heb gemaakt, en nu ben ik wel benieuwd naar jullie mening.

Het tafeltje is gemaakt van walnotenhout. Opzich niet heel speciaal, maar het leuke is dat de planken gezaagd (in Akkrum) zijn van een boom die altijd bij mijn ouders in de tuin heeft gestaan.

Zie onderstaande foto's..

Het maken van het blad
Foto 20-12-14 21 12 02.jpg

Foto 20-12-14 12 41 48.jpg

Foto 20-12-14 21 26 31.jpg

Het maken van de poten.

Foto 27-12-14 15 08 55.jpg

Foto 27-12-14 15 09 12.jpg

Foto 28-12-14 22 58 09.jpg

Schuren schuren en nog eens schuren.

Foto 29-12-14 14 40 39.jpg

Afgewerkt met HG meubelolie.

Foto 29-12-14 17 12 27.jpg

Resultaat:

Foto 29-12-14 20 32 42.jpg

Foto 29-12-14 20 32 47.jpg

De planken zijn gevlakt en gezaagd op deze machine:
Foto 27-12-14 15 08 41.jpg
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Mooi dat je gelijk met een werkstuk van eigen hand komt. Wel bijzonder dat je zo nog een neiuw leven van een boom uit eigen tuim kunt realiseren!

Fons
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Volgens mij zit het er wel goed uit ! Kan het helaas niet goed zien. Zou je eens een foto van t tafeltje buiten willen maken ?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Leuk en robuust tafeltje.

Het hout is erg licht van kleur. Is het vooral spinthout?
Ben je niet bang dat het blad nog veel gaat werken? Het lijkt mij dat vastschroeven op dit gebied voor problemen kan gaan zorgen.
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Leuk en robuust tafeltje.

Het hout is erg licht van kleur. Is het vooral spinthout?
Ben je niet bang dat het blad nog veel gaat werken? Het lijkt mij dat vastschroeven op dit gebied voor problemen kan gaan zorgen.

Het lijkt op de foto lichter dan in werkelijkheid. Volgens degene die het gezaagd heeft was het vooral kernhout, ik heb hier zelf niet heel veel verstand van, wat is jou idee? Ik denk dat het meevalt met het werken van het hout, het hout lag al 3 jaar in een verwarmde garage. Maar we zullen het zien, anders moet het blad zo bevestigd worden dat dit kan worden opgevangen.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Het lijkt op de foto lichter dan in werkelijkheid. Volgens degene die het gezaagd heeft was het vooral kernhout, ik heb hier zelf niet heel veel verstand van, wat is jou idee? Ik denk dat het meevalt met het werken van het hout, het hout lag al 3 jaar in een verwarmde garage. Maar we zullen het zien, anders moet het blad zo bevestigd worden dat dit kan worden opgevangen.

Ik ben geen echte houtkenner zoals enkele anderen op dit forum, maar ik vind de kleur erg licht voor kernhout. Er lijkt ook slaap in te zitten. Klopt dat? (onderste foto, tweede plank van onderen). Geen idee of dit kan bij notenhout...
Ik zou zeggen dat het de moeite waard is om het tafeltje gelijk even aan te passen dat het blad kan werken. Nu is dat minder moeite dan wanneer het ooit echt nodig is.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.112
517
Moordrecht
Het gaat werken.. ook ondervonden met mijn noten tafel.. ovengedroogd hout en het lag ook al even bij mij opgelat in een geconditioneerde ruimte, maar erg strak istie niet meer.. Nog steeds mooi, net zoals jouw tafeltje! Top gedaan!
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Het gaat werken.. ook ondervonden met mijn noten tafel.. ovengedroogd hout en het lag ook al even bij mij opgelat in een geconditioneerde ruimte, maar erg strak istie niet meer.. Nog steeds mooi, net zoals jouw tafeltje! Top gedaan!

De tijd zal het leren. Ik zal de bevestiging nog anders maken, dit is niet helemaal conform met een meubelmakers mentaliteit.
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Bedankt voor de feedback en complimenten! Ik heb het afgewerkt met de meubelolie die te zien is in mijn eerste bericht. Weet iemand van jullie of bijvoorbeeld een glas wat nat is van de onderkant kringen gaat veroorzaken die er niet meer uittrekken?

Voor de verhoudingen in de afmetingen van de poten t.o.v. het blad heb ik gekozen voor een factor 2. De poten zijn dus 2x zo dik als het blad, naar mijn idee wordt het daar een rustig geheel van. Zijn er meer mensen die op deze manier de verhoudingen kiezen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.