Tuinhek maar dan anders

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
:)Het huidige tuinhekje begint minder te worden, ik kan er plaatselijk een zakmes zonder moeite een cm of 8 recht het hout insteken.
Maar ik kan er nog steeds goed op zitten

IMGP9857.jpg

Ik wil een nieuw maken.
Ik heb een half jaar geleden een flinke stapel kalverroosters gekregen en gedemonteerd.
Deze roosters zijn gemaakt van Azobé

Achter de zaagtafel ligt het hout opgestapeld.
Eerst moeten alle kanten vlak gemaakt worden, dit doe ik met de zaagtafel.
Ik heb het gereedschap naar het hout gebracht, werkt beter.
De helft van het hout heb ik vanmiddag aan 1 kant recht en vlak gezaagd
De zak van de afzuiger was gelijk vol, dus wie nog 80liter zaagsel wil hebben, kom maar halen.

IMGP1616.jpg


Werkwijze die ik in gedachte heb is,
Men neme een plastic pijp van 30cm doorsnee en 450cm lang en bekleed hem met Azobé
Zo ook 2 staanders.
Dat is grofweg het plan.
Of het haalbaar is weet ik niet
Alle latjes moeten een schuine kant in de lengte krijgen, kan goed met de zaagtafel.
Maar hoe bereken je de schuinte?
Het hout wil ik op de plastic pijp plakken en aan elkaar plakken.
Welke lijm of kit

En als de pijp bekleed is even ronddraaien op een draaibank:)
 
Laatst bewerkt:

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Een 'balk' van 450cm op de draaibank rond draaien?

Maar hoe bereken je de schuinte?

Eerst het aantal balkjes berekenen:
1) Omtrek berekenen. Diameter van de pijp was 30 cm. Tel daar de dikte van de balkjes bij op. Omtrek is dan 2 x π x straal.
2) Die omtrek delen door de breedte van de balkjes. Dan weet je hoeveel balkjes je nodig hebt om de circel rond te sluiten.
3) Deze uitkomst daarvan afronden naar boven op een heel getal. Dit omdat je niet op 0,6 breedte van een balkje wil uitkomen maar met allemaal even brede balkjes.
4) Dan ga je weer terug naar stap 1, de omtrek. Deze omtrek deel je door de uitkomst van punt 3. Dus omtrek : aantal balkjes. Dat wordt vervolgens de breedte die al jouw balkjes moeten hebben.

Vervolgens de hoeken berekenen:
5) Bij punt 3 heb je berekend hoeveel hele balkjes je nodig hebt om de circel rond te krijgen. Ik ga in dit voorbeeld even uit van bijv 8 balkjes.
Vergelijk alles even met een pizza. 8 balkjes maken de 8 pizza punten in een cirkel. Een cirkel is 360°. 360° delen door 8 geeft pizzapunten met een scherpe hoek van 45°.
6) 3 hoeken van een 3hoek vormen samen altijd 180°. Aangezien je de pizzapunt als een gelijkvormige driehoek kan zien kan je de overige 2 hoeken makkelijk berekenen. 180° min de bekende hoek van 45° = 135°. 135° delen door 2 = 67,5°. Beide overige hoeken zijn dus 67,5°..
7) Stap 3 op de afbeelding. Een rechte hoek (een rechte lijn) is 180°. Zo kan je dus de hoek berekenen boven de 67,5°.
180° - 67,5° = 112,5°
8) Deze 112,5° is dan de hoek die je moet zagen


Ik weet niet of ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd, maar in het kort nog even met een afbeelding erbij:
hoeken berekenen.jpg

Dus om te kijken hoe dat precies in jouw situatie uit komt moet je even wat meer info geven: Hoe dik is het hout wat je op de pijp wil plakken en hoe breed is het?
 
Laatst bewerkt:

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
De dikte van het hout weet ik nog niet, net als de breedte.
Zoals je het via tekst uitlegt moet ik het zonder meer kunnen, (als mijn schoolkennis nog paraat is)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
450cm op basis van een plastic pijp, het lijkt me dat dit gaat doorhangen, of ga je de balkjes per laag met een soort van half steens methode op elkaar plaatsen ?
Ik zou dan eerder die plastic balk weglaten en een goed bed maken waarop te werken (ook onder de juiste hoek) en dan steeds een laag opschuiven
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Ik ben vandaag begonnen aan het tuinhekje.
Het gaat alleen anders worden dan eerst gedacht.
Het wordt nu in u vorm gemaakt, dus 2 rechte zijkanten van 5m en 1 rechte bovenkant.
1 poot op het einde en 1 poot een halve meter van het einde.

IMGP0973.jpg

Zoals je kan zien komt er een lichte bolling in naar boven, hij licht nu dus op de kop.
IMGP0975.jpg
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
We zijn weer gevorderd.

IMGP0983.jpg

Ik ga ook nog een klein stukje het hoekje om.

IMGP0987.jpg
 

Bijlagen

  • IMGP0975.jpg
    IMGP0975.jpg
    98 KB · Weergaven: 167
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.