Tafels van eiken wagonplanken

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Een tijdje terug heb ik een eettafel (270cm x 95cm) en een salon tafel gemaakt van eiken wagonplanken.
Deze heb ik onbehandeld gekocht, ze waren dus nog vies (veel bagger en vet).

Ik ben eerst begonnen met het schoonmaken d.m.v. een komborstel op de haakse slijptol.
Dat werkte goed maar was een enorme klus. Het resultaat was erg mooi.

Vervolgens mocht ik de planken bij Willempie door de vandiktebank halen zodat ze allemaal dezelfde dikte hadden. Waarvoor nogmaals dank!

De poten zijn uit een balk van 20x20 cm gehaald.

Hier een paar foto's:

De balk waar de poten uit komen:
20141119_144922.jpg

Het lijmen van het blad:
20141120_171917.jpg

Het resultaat:
20141121_185323.jpg

Salontafel:
20141222_092608.jpg
Het hout voor de salontafel is niet door de vandiktebank geweest waardoor het een andere uitstraling heeft.
De schraagjes zijn van resthout gemaakt.

Beide tafels zijn afgewerkt met 2 lagen Skylt Original en een laag Skylt Titanium.
Perfect spul als je wilt dat het er onbehandeld uit blijft zien.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Ziet er super uit! Ik vind deze rustieke meubels vaak het mooist; robuust, zwaar en functioneel. Ik heb zelf ook wel eens met een staalborstel hout 'schoon' gemaakt maar ik kreeg wel eens zwarte vegen erop alsof het was verbrandt ik weet niet of je hier ook last van had? En verder vroeg ik me af het allemaal verlijmd is of ook met houtverbindingen?

groeten,

Lars
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik val in herhaling ,dat ziet er Super uit!
Zoiets wil ik ook nog eens verwezenlijken, dat is het !!
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Zwarte vegen van verbranding heb ik niet gezien. Wel van het vet dat nog op de planken zat.

Houtverbindingen zitten er niet echt in. Alleen wat deuvels.
Ik was dat eigenlijk wel van plan, vooral in de schraagjes van de salontafel. Alleen mijn vrouw werd wat ongeduldig (het hout lag al een jaar klaar) dus ik heb een snelle methode gekozen.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Dat vet geeft de planken natuurlijk wel een mooi karakter, houtverbindingen kosten inderdaad veel tijd en dan zie je het soms niet eens meer terug. Het is vaak qua sterkte ook niet altijd nodig dus ik kies ook vaak voor de snelle methode ;-)
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Waar had je de planken destijds gekocht? Ik wil binnenkort ook wat meubels gaan maken en heb wat prijzen opgevraagd maar daar schrok ik nogal van soms meer dan €100 voor 1 plank van 180 cm die dan wel geborsteld was.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
290
53
Ik heb ook een tafel van wagonplanken gemaakt, gehaald bij Frank Pouwer. 1ste hit op google. Wel niet goedkoop, 5 planken van 260cm lang, totale breedte ±90cm was ruim 400€. Wel mooie zaak, en er ligt ernom veel. je kunt het zelf uitzoeken.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ja daar had ik ook prijs opvraag gedaan inderdaad maar wat jij al zegt meer dan €400 voor 5 planken vondt ik toch wat te gek. Voor mijn gevoel moet dat toch iets voordeliger kunnen, of zit ik er nu naast?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.