Welk zaagblad bij Kambala duoplank

michielbeets

Nieuw lid
16 mrt 2010
3
0
Geachte Houtbewerkers,

Een voorstelrondje: Ik ben Michiel. Ik ga over een paar weken samen met mijn schoonvader ongeveer 50m2 zwevend lamelparket (duoplank), 180mm breed, met een 6mm Kambala (Iroko) toplaag leggen.

Ik ga dit doen onder andere met behulp van een MacAllister 210LSO afkortzaag
Zaagblad 210mm diameter.

Zou u mij van wat advies kunnen voorzien want de bomen worden voor mij te talrijk...

Welk type zaagblad geeft het mooiste resultaat?
Welk zaagblad heeft een goede kwaliteit en houdt het 50m2 vol?

Ik heb onder andere gekeken naar de zaagbladen van Wealden Tool Co. Daar kwam ik uit bij een zaagblad met 64 tanden, een zogenaamd finishing blade.
http://www.wealdentool.com/acatalog/Onl ... e_291.html

Of

Een negative crosscut blade met 36 tanden
http://www.wealdentool.com/acatalog/Onl ... e_294.html

Welke is de betere optie? Of heeft u een andere wellicht Nederlandse optie?

Veel dank voor uw tijd en moeite,
Groeten,

Michiel
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hoi Michiel, welkom!

Voor het mooi maakt het niet zoveel uit wat voor zaagblad je neemt. Je komt alleen aan de randen van je kamer zaagsnedes tegen en daar zet je een plint of een drempel overheen. Dat hoeven dus geen perfect gladde snedes te worden. Bovendien, als je vanaf de "nette" zijde zaagt zitten eventuele splinters en happen aan de onderzijde, en daar zie je ze niet. In het midden van de kamer heb je alleen randen die de fabrikant al netjes heeft afgewerkt.

Ook voor de duurzaamheid heb je niet met die 50 m^2 te maken, maar met de omtrek van je kamer. Dat zijn de enige lengtes die je hoeft te zagen.

Tenzij je natuurlijk van plan bent een visgraat o.i.d. te gaan leggen, dan moet je wél elk plankje zagen. Maar aangezien je het zwevend gaat leggen zal het geen patroon worden?

Arthur
 

michielbeets

Nieuw lid
16 mrt 2010
3
0
Beste Arthur,

Dank voor je snelle reactie.
Inderdaad geen visgraat motief.
Wat betreft de omtrek; 4 kamers met ongeveer 56m omtrek in totaal.

Is er nog veel verschil in kwaliteit zaagbladen.
Is een zaagblad bij de Praxis net zo goed, voor deze klus, als een speciaal blad bij een speciaalhandel? Of is het in dit geval geen merkbaar verschil?

groet,

Michiel
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Een praxis blad zal inderdaad weinig verschil geven. Het grootse verschil zit em in de duurzaamheid, iets waar je als DHZ'er niet echt naar hoeft te kijken.

Ik zelf heb op mijn zaag een blad van Bosch (het type heb ik niet zo in mn hoofd), welke naar mijn mening een hele nette zaagsnede geeft en waar ik ondertussen 50m2 massief eik mee gezaagd heb (wel elke kopse kant) en verder al wat ik met de totale verbouwing van het huis tegen kwam en het blad voelt nog steeds net zo scherp. Ook de prijs was heel netjes te noemen.
Via internet besteld, dus gewoon even googlen.
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
michielbeets zei:
Is er nog veel verschil in kwaliteit zaagbladen.
Is een zaagblad bij de Praxis net zo goed, voor deze klus, als een speciaal blad bij een speciaalhandel? Of is het in dit geval geen merkbaar verschil?

groet,

Michiel

Hoi Michiel

Er is wel terdege verschil in o.a.`Praxis`zaagbladen en die van professionele merken.De prijs wordt bepaald door kwaliteit van de HM tanden (herslijpbaar) en dikte! (slingeren)van het zaagblad .Kijk eens o.a. op Markplaats daar worden soms prof. zaagbladen aangeboden voor nette prijzen :idea:


m.v.g. Geurt.


----------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer---------------------
 

tuoh

Oud hout
Hallo,

elke HM cirkelzaag met een positieve tandhoek, 24 tot 48 tanden, en links-rechts geslepen gaat de klus zonder meer klaren.

Voor het zagen Iroko (Kambala) heb je een zaagblad met weinig tanden nodig, anders verschroeit het hout heel snel, daarom zou ik eerder opteren voor 24 tanden dan voor 48 tanden.

Bij een zaagblad van 210mm ga je weinig of geen verschil merken tussen een zaagsnede met 24 tanden en één met 48 tanden.

Zagen met negatieve tandhoek worden soms gebruikt voor het spintervrij zagen van laminaat op een paneelzaag zonder voorsnijder, maar voor gebruik op een afkortzaag werkt het niet, de zaag komt er van boven in en dat zaagt voor geen meter.

Aan de zaagmachine te zien gaat een topmerk van zaagbladen zeker geen meerwaarde geven aan de zaagsnede, ik zou gewoon gaan voor de goedkoopste.

Zelfs de goedkoopste HM zagen hebben een uitstekende standtijd, alvorens te herslijpen kan je al enkele vloeren zagen :lol:


André
 

michielbeets

Nieuw lid
16 mrt 2010
3
0
Beste Arthur, Joris, Geurt en Andre,

Veel dank voor de goede input.

Tsja, wat betreft de zaagmachine. Ik heb net mijn eerste huis gekocht en ergens moet bespaard worden. "Investeer dan tenmiste in goed materiaal" hoor ik jullie denken. Keuzes, keuzes,
De zaagmachine heb ik nog niet gekocht maar ik zou hem eventueel kunnen afhalen morgen. Wellicht ga er nog een nachtje over slapen. Hij is 50 euro. Vandaar de verleiding.

Tuurlijk kijk ik regelmatig naar de Kapex... echter it's not going to happen!

(ik ben intussen ijverig aan het googlen: negatieve tandhoek, links rechts geslepen, etc.)
Het komt misschien over alsof ik geen idee heb. Op dit specifieke vlak is dat ook zo helaas.

Nogmaals dank en ik sta open voor alle adviezen,

Michiel
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik kan je iig wel vertellen welke afkortzaag je NIET moet nemen.

Ik heb een Metabo gekocht met een bereik van 300 mm. Doet goed zn best, maar is NIET 100% haaks te krijgen. Ik heb uiteindelijk al mijn vloerdelen met de hand afgetekend en daar langs gezaagd. Zo kreeg ik wel het resultaat wat ik wilde, maar dat voor een zaag van 200 euro :x

Van een zaag van 50 euro verwacht ik eigenlijk het zelfde, maar dat zal je vast zelf ook wel bedacht hebben.
Succes iig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.