langgatboor of kolomboor

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Ik zit te twijfelen om het langgatboor hulpstuk voor de Scheppach HM2 kombi aan te schaffen of een tafelkolomboormachine om vooral gaten te boren voor de pen gat verbindingen die ik wil maken.

Wat is het voordeel van een langgatboor ten opzichte van een kolomboor en andersom ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij een langgatboor kun je het hout t.o.v. de boor bewegen, zodat je uiteindelijk een langwerpig gat overhoudt waar je alleen de 4 hoeken die nog rond zijn hoeft 'op te kuisen' . Bij een kolomboor zul je meerdere gaten moeten boren, wat minder gemakkelijk exact gaat, en zul je dus meer werk aan het gat van de pen en gat verbinding hebben.

Aan de andere kant is een kolomboor wel verschikkelijk handig voor veel andere klusjes - maar niemand weet hoe vaak jij dat zou kunnen gebruiken.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Dank jullie wel voor de antwoorden. Mijn keus is uiteindelijk gevallen op het langgatboor hulpstuk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.